هیلاری از حومه ی شیکاگو تا کرسی ریاست جمهوری

هیلاری کلینتون کاندیدای ریاست جمهوری امریکا بی شک امروز از قدرتمندترین زنان روی زمین است و از قدرتمندترین زنان در تاریخ امریکا. اما هیلاری از کجا شروع کرده و چگونه به این مرتبه از قدرت در ایالات متحده امریکا رسیده است؟

0

شمارش معکوس برای انتخاب مهم ترین فرد در آمریکا آغاز شده است و در این میان رقابت بین دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه برای کسب قدرت در این عرصه از بسامد بالایی برخوردار است. این درحالی است که برای اولین بار در تاریخ آمریکا یک زن توانسته به چنین جایگاهی در یکی از احزاب اصلی آمریکا برسد.

 

زن قدرتمند امروز امریکا

هیلاری دایَن رادام کلینتون زن 68 ساله ی آمریکایی و وزیر اسبق امور خارجه ی آمریکا در کابینه ی اول باراک اوباما، به نمایندگی از دموکرات‌ها، در رقابت با دونالد ترامپ مصافی بسیار جدی را رهبری می‌کند. عده ای او را پنجمین زن قدرتمند جهان می‌دانند؛ زنی که در مواجهه با علنی شدن رسوایی جنسی همسر، استحکام و وقارش از سوی بسیاری زنان کشورش ستوده شد.
 1   

 

هیلاری کیست؟

هيلاري در ۲۶ اکتبر سال ۱۹۴۷ در ایالت ایلینوی آمریکا متولد شد. او و برادرانش “توني” و “هيو” در یکی از محله‌های حومه ی شيکاگو در خانواده‌ای متوسط رشد یافتند. وی پس از اتمام تحصیلات اولیه وارد دانشگاه ییل شد و رشته ی حقوق را به اتمام رساند. در همان‌جا با بیل کلینتون آشنا شد و این اتفاق، ازدواج این دونفر را در سن 28سالگی هیلاری رقم زد. حاصل این ازدواج دختری به اسم چلسی است که در سال ۱۹۸۰ به دنیا آمد.

بعد از مدتی در “آرکانزاس” و همزمان با دوره ی فرمانداری شوهرش بیل کلینتون- به عنوان جوان‌ترین فرماندار این ایالت از سال ۱۹۷۹ تا سال ۱۹۹۲– به عنوان بانوی اول آرکانزاس مشغول به کار شد. بیل در این زمان رهبر یک شبکه ی عظیم قاچاق دارو و پولشویی نیز بود و هیلاری در این قضایا به طور تمام و کمال با همسرش همراهی می‌کرد.

او که در این مدت تلاش بسیاری را برای تبدیل شدن به یک سیاستمدار حرفه‌ای آغاز کرده بود. توانست با حمایت‌هایش بیل را در رسیدن به سمت ریاست جمهوری آمریکا(چهل و دومین رئیس جمهور) کمک کند و در نهایت با پیروزی همسرش در این دوره، توانست بانوی اول ایالات متحده شود.

هیلاری یکی از سیاسی‌ترین و فعال‌ترین زنان آمریکایی محسوب می‌شود که علاوه بر فعالیت در زمینه وکالت و حقوق، در زمانی که بانوی اول آمریکا بود، گروه‌های ویژه‌ای را برای اصلاحات در بخش سلامت جامعه ایجاد کرد.

 

ماجرای یک خیانت و رسوایی جنسی

2

سال 1998 سال بسیار سختی برای هیلاری بود. همسرش در بهترین موقعیت مالی و اجتماعی به او خیانت کرده بود. هیلاری در ابتدا، تکذیبیه ی همسرش را پذیرفت و از او حمایت کرد اما شنیده‌ها حاکی از این است که در درون خانواده دیگر تمایلی برای ادامه دادن با بیل کلینتون نداشت.

ماجرا از این قرار بود که دختری جوان و یهودی تبار به نام “مونیکا لوینسکی” که کارآموز کاخ سفید بوده است، از سال ۱۹۹۴ به تدریج با بیل کلینتون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا رابطه ی جنسی خارج از خانواده برقرار می‌کند. موضوع در ابتدا از طریق یکی از دوستان نزدیک لوینسکی فاش سازی می‌شود‌.

این قضیه،  بیل کلینتون را مورد سؤال دادستان‌های آمریکایی قرار می‌دهد؛ با این حال وی منکر هرگونه رابطه ی نامشروع با لوینسکی شده اما در نهایت در پی افشای مدارک غیرقابل انکار، در مقابل دوربین‌های تلویزیون به گناه خود و دروغگویی به دادگاه و مردم اعتراف و از مردم ایالات متحده آمریکا عذرخواهی کرد.

نکته ی مهم این قضیه این است که اگرچه بیل کلینتون از سوی برخی منابع متهم به «اعتیاد به رابطه جنسی» شده است، اما یکی از استراتژی‌های صهیونیست‌ها برای تحت فشار قرار دادن رجال سیاسی دنیا استفاده ابزاری از زنان است. این زن‌ها با برقراری روابط غیرمشروع با آنان، برای سرویس‌های اطلاعاتی خود جاسوسی کرده و در نهایت موقعیت‌ اجتماعی فرد مورد نظر را تهدید مورد تهدید قرار می‌دهند.

برخی از منابع  اصل ماجرا را اگر نه توطئه‌ای از سوی اسرائیل، حداقل در جهت منافع اسرائیل می‌دانند. همزمانی اعترافات مونیکا با کنفرانس سه جانبه ی صلح خاورمیانه، یهودی بودن مونیکا و فشارهای کلینتون بر اسرائیل برای توقف شهرک‌سازی، دلایل این اقدام را تشکیل می‌دهند. در هرحال واکنش هیلاری به این خیانت بسیار جالب بود و برخی تحلیلگران عدم واکنش منفی او به این موضوع را برای از دست ندادن قدرت و موقعیت قلمداد کرده‌اند.

3

خداحافظی موقت با کاخ سفید

بیل کلینتون در پایان ریاست جمهوریش به نیویورک نقل مکان کرد و در آن‌جا به هیلاری کمک کرد تا در انتخابات سنا به پیروزی برسد. هیلاری در سال ۲۰۰۰ به عنوان نخستین سناتور زن از نیویورک، و نخستین بانوی اولی که برای منصب انتخابی رقابت کرده به سنای ایالات متحده برگزیده شد و دو دوره در این منصب ماند.

هیلاری در سال 2008 در رقابت برای کسب نامزدی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد ولی در نهایت نامزدی را به اوباما باخت. با این حال از ژانویه ۲۰۰۹ به عنوان وزیر امور خارجه در دولت اوباما مشغول به کار شد و در فوریه 2013 این مسئولیت را به “جان کری” سپرد و به همسر و دخترش به عنوان عضوی از “بنیاد کلینتون”، که بیل پیشتر آن را تاسیس کرده بود، پیوست.

 

رگ حیاتی ایران را قطع کردم

4

«رگ حیاتی ایران، نفت آن بود، من بیش‌تر از هر کار دیگری، خودم را موظف کرده بودم که مصرف کنندگان اصلی نفت ایران را متقاعد کنم تا منابع خود را متنوع کنند و نفت کم‌تری از تهران بخرند.»

این متن بخشی از کتاب خاطرات هیلاری کلینتون  تحت عنوان “انتخاب‌های سخت” است که وی آن را پس از ترک پست خود در وزارت خارجه آمریکا، در 10 ژوئن 2014 منتشر کرده است. این کتاب به موضوعاتی همچون کشته شدن اسامه بن‌لادن، سرنگونی رژیم قذافی در لیبی، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق، انقلاب‌های عربی، سیاست‌های مرتبط با ایران و کره شمالی، افزایش قدرت چین و روابط با متحدان آمریکا می‌پردازد.

هیلاری کلینتون نیز مانند دیگر شخصیت‌های آمریکایی به دنبال روابط خصمانه‌ای با ایران است. وی عضو گروه‌های مخفی و ماسونی است که تلاش زیادی برای تهدید حاکمیت ایران داشته و دارد. او در جنجال‌های سیاسی سال 1388و در هیاهوی فتنه در یکی از مصاحبه‌های خود با بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا به حمایت ایالات متحده از تجمعات سیاسی داخلی ایران پرداخت و گفت:

«از درون جنبش اعتراضی این صدا شنیده می‌شد که آمریکا باید مواظب باشد که طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند چون اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر می‌افتد …”.

هیلاری از جمله چهره‌های جنگ طلب آمریکایی است که علاوه بر تلاش در ایجاد تحریم‌های مختلف بر ایران، همزمان در قضایای بیداری اسلامی نیز تلاش بسیاری کرد تا از این انقلاب ها بهترین بهره‌برداری را برای سیاست‌های استکباری کشورش داشته باشد. او همچنین خود را ” حامی سرسخت و تزلزل ناپذیر امنیت و ایمنی اسرائیل ” می‌داند.

 

کلینتون یا  ترامپ؟

نظر سنجی ها نشان می دهد در صورتی که هیلاری کلینتون به عنوان نخستین رئیس جمهور زن آمریکا انتخاب شود، از حمایت قابل توجهی در میان دموکرات ها برخوردار خواهد بود. با این حال، چه هیلاری کلینتون رای بیاورد و چه دونالد ترامپ پیروز میدان باشد، هر دو برای یک سیستم حکومتی خدمت می‌کنند. نهایتا این هر دو، کلینتون و ترامپ، سیاست ‌های ضد ایرانی و اسلامی زیادی را در کارنامه ی کاری خود داشته و خواهند داشت.

 

منابع:

  1. کتاب خاطرات زنده نوشته هیلاری ردهام کلینتون
  2. کتاب انتخاب‌های دشوار نوشته هیلاری ردهام کلینتون
  3. ویکی پدیای فارسی

/انتهای متن/

درج نظر