همه چیز در مورد کمردردها و درمان آن

تقریبا همه آدمها در طول عمر خود حداقل یک بار کمردرد را تجربه کرده اند. گاهی این درد می تواند باعث فلج شدن همه امور روزانه فرد شود و حتی او را به بیمارستان بکشاند و درمان های طولانی را ضروری سازد. اما آیا کمردرد یک نوع است و درمان های همه آن مشابه هم است؟

0

مهره های قسمت پشت یا کمر انسان ساختاری مهم است که در خلقت خود نظم و ترتیبی خاص دارد و رابط و پیوند دهنده میان استخوان ها، مفاصل، رشته های عصبی، رباط ها و ماهیچه هایی است که همگی در کنار هم برای تشکیل ساختار بدن انسان و قدرت کش سانی کار می کنند.

باید توجه کرد ناحیه مهره های کمر انسان در این ساختار پیچیده گاهی مستعد آسیب دیدن و درد است.

مهره های کمر ما وزن بالا تنه را تحمل می کند و با کمک این مهره ها می توانیم هر روز حرکاتی مانند خم شدن و یا چرخیدن به سمت چپ یا راست را انجام دهیم.

ستون فقرات ساختاری مهندسی شده متشکل از استخوان ها، مفاصل، اعصاب، رباط ها و عضلات است که در همکاری با یکدیگر قدرت و انعطاف پذیری را به آن می دهدو با این حال ، این ساختار پیچیده در معرض اسیب و درد قرار دارد.

این گزارش کمک می کند تا به درک صحیحی از علائم، یافته های فیزیکی برای تشخیص دقیق علت کمردرد  برسیم ؛ چرا که درآن صورت است که می توان گزینه های درمان مناسبی را برای آن انتخاب کرد.


ماهیچه های کمر و درد مهره های کمر

اغلب درد مهره های پشت انسان به دنبال آسیب وارد شده بر ماهیچه ها، رباط ها، مفاصل و دیسک ها   بوجود می آید. بدن انسان در برابر این آسیب ها با راه اندازی سیستم پاسخ به التهابات عکس العمل نشان می دهد؛ هر چند که ممکن است التهاب جزئی باشد اما می تواند منجر به درد های سخت و جدی شود.

گاهی دیسک ها، ماهیچه ها، زردپی ها(رباط ها) و یا سایر قسمت های ستون فقرات می توانند روی هم قرار بگیرند که در این صورت مغز به طور دقیق نمی تواند تشخیص دهد که تداخل کدامیک از موارد ذکر شده می تواند منجر به درد شود. برای مثال در حالتی که دیسک پاره شده  یا در رفته، این امر می تواند مانند  دردی مشابه با کشیده شدن  ماهیچه داشته باشد یعنی در هر دو حالت  ورم و اسپاسم یا گرفتگی، حس درد در یک نقطه خاص حس شود.

ماهیچه ها و زرد پی ها می توانند به سرعت التیام یابند در صورتی که یک دیسک یا مهره پاره شده چنین توانایی را ندارد.


دامنه علائم درد مهره های کمر چیست؟

درد ستون فقرات در ناحیه کمر می تواند نشانه های متعددی داشته باشد از جمله درد مهره ها که می تواند خفیف و یا آزار دهنده باشد و نیز می تواند بسیار شدید و موجب ضعف شود.

درد مهره های کمر می تواند به طور ناگهانی یا با روندی آهسته شروع شود.  این درد به صورت تیر کشیدن موقتی بوده که با گذشت زمان ممکن است بدتر شود.


انواع درد

کمر درد در واقع یک نوع نیست بلکه به گونه های مختلفی خود را نشان می دهد:

  • دردی که به صورت گرفتگی و شدید است که بیشتر در مهره های کمر دیده می شود.
  • درد همراه با سوزش و گزگز شدن که از مهره های کمر به سمت پشت ران ها حرکت می کند و گاهی نیز به سمت پاها، ساق ها و کف پا می رود و انسان در این حالت احساس کرختی و بی حسی دارد.
  • نوع دیگر درد، اسپاسم و گرفتگی ماهیچه ها و گرفتگی در مهره های کمر، لگن خاصره و باسن است.
  • دردی که به دلیل ایستادن و یا نشستن های طولانی بدتر می شود.
  • دردی که در صاف ایستادن، راه رفتن و یا نشستن مشکل ایجاد می کند.


انواع دیگری از درد

حال با انواع دیگری از درد در پشت شامل  درد حاد، درد مزمن و درد عصبی آشنا می شویم که هرکدام مولفه هایی دارد:

  • درد حاد: این نوع درد معمولا به طور ناگهانی بروز می کند و می تواند روزها و بلکه هفته ها طول بکشد. این درد ناشی از واکنش طبیعی بدن به جراحت وآسیب بافتی است که بتدریج برطرف می شود.
  • کمر درد شدید: این درد معمولا بین شش هفته تا سه ماه طول می کشد. این نوع درد کمر معمولا از لحاظ ماهیت مکانیکی است، مانند درد مفاصل و یا کشش ماهیچه ای – عضلانی که طولانی است.

در  چنین مواقعی در صورتی که درد شدید و باعث محدود کردن توانایی های فرد برای شرکت در فعالیت های روزانه، کار کردن و خوابیدن باشد، انجام حرکات پزشکی زیر نظر پزشک موثر می باشد.

  • درد مزمن : این نوع درد معمولا بیشتر از سه ماه طول می کشد و شدید است و باید به آن توجه کرد. درمان های اولیه و ابتدایی بر ای آن فایده ای ندارد و و برای تعیین دقیق منبع درد نیاز به کار پزشکی کامل دارد.


انواع متداول کمر درد

راه های زیادی برای طبقه بندی کمر درد وجود دارد که دو نوع رایج آن عبارتند از:

  • درد مکانیکی: دردهای مکانیکی که شایع ترین علت کمر درد است، دردی است که معمولا از عضلات، ماهیچه ها، زردپی و مفاصل شروع می شود و گاهی استخوان های درون و اطراف ستون فقرات را هم درگیرمی کند. این درد معمولا تحت تاثیر باری است که بر روی ستون فقرات قرار می گیرد و ممکن است بر اساس حرکت ها به جلو، عقب یا چرخیدن، نوع فعالیت، ایستادن، نشستن یا استراحت حالت درد متفاوت باشد.
  • درد رادیکولار: این نوع درد به دنبال التهاب ریشه عصب نخاعی به وجود می آید. درد رادیکولار می تواند ناشی از ریشه عصب نخاعی یا درماتوم (لایه پوست میانی) موجود در باسن یا پاها باشد.

رادیکولار دردی تیز، سریع و همراه با سوزش است و می تواند با حالت بی حسی و ضعف(سیاتیک) همراه باشد. معمولا این نوع درد در یک طرف بدن احساس می شود.

البته منابع دیگری هم برای کمردرد از جمله عفونت ها، درد ناشی از تورم بدن مانند آرتریت، سنگ کلیه و کولیت وجود دارد.

همچنین ممکن است که دردهای ناحیه کمر بدون علتی قطعی به وجود آیند. در این مواقع، تمرکز اصلی بر درمان علائم (به جای علت علائم) و بهبود سلامتی بیمار است.

برای کمردرد عادی و کمردرد مزمن، تشخیص کامل برای یافتن درمان مناسب و توانبخشی مهم است. درمان کمردرد باعث کاهش ابتلای دوباره به درد کمر و پیشگیری از کمردرد مزمن می شود.

منبع:

 پورتال تخصصی پزشکی ستون فقرات (Spine-health.COM)

/انتهای متن/

درج نظر