هزار زوج نابارور روستایی در کشور وجود دارد

ما با 10 بیمارستان در کل کشور قرارداد داریم و افراد را براساس نزدیکی محل سکونتشان به این بیمارستان‌ها معرفی می‌کنیم. خدمات ارایه‌شده نیز تا سطح IVF است.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، مدیرعامل شرکت خدمات بیمه‌ برکت و مسئول طرح «برکت خانواده» گفت: براساس آخرین آمار 450 هزار زوج نابارور روستایی در کشور وجود دارد که تعدادی از آنها تمکن مالی دارند و تعدادی تمکن مالی ندارند که گروه دوم جامعه هدف ما هستند و از آنها برای درمان ناباروری حمایت می‌کنیم.

مهندس سید عبدالله عمادی، مدیرعامل شرکت خدمات بیمه‌ برکت و مسئول طرح «برکت خانواده» در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در رابطه با طرح برکت خانواده گفت: این طرح برای حمایت از زوج‌های نابارور روستایی است که توان پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری خود را ندارند. هزینه‌های درمان ناباروری معمولاً بالاست و مخصوصاً برای روستاییان توان پرداخت این هزینه‌ها چندان وجود ندارد.

او در خصوص انگیزه‌های اجرای این طرح بیان داشت: پیرو بیانات مقام معظم رهبری در زمینه ازدیاد جمعیت و ابلاغ سیاست‌های جمعیتی توسط ایشان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تصمیم گرفت در جهت اجرای بیانات ایشان، در بنیاد برکت خدماتی را برای درمان ناباروری روستاییان ارایه دهد. این طرح از ابتدای سال 94 آغاز شد و در سال 95 هم ادامه دارد.

حمایت ویژه از روستاییان در طرح برکت
مدیرعامل شرکت خدمات بیمه‌ برکت هدف از اجرای این طرح را کمک به زوج‌های نابارور روستایی عنوان کرد و اظهار داشت: تأکید بنیاد برکت فقط بر روستاها و مناطق محروم است چون سازمان‌های حمایتی دیگر مثل کمیته امداد، بهزیستی و… در جهت حمایت از خانواده‌های شهری می‌توانند قدم بردارند اما کلیه فعالیت‌های بنیاد برکت در حیطه روستاهاست. چراکه روستاییان نیازمندترین افراد جامعه هستند و باید توجه ویژه‌ای به آنها شود. در سیاست‌های دولت و سیاست‌های حمایتی معمولاً ابتدا به افراد شهرنشین توجه می‌شود و از آنها حمایت صورت می‌گیرد، سپس به روستاییان توجه می‌شود اما در طرح برکت دامنه حمایتمان را خاص روستاییان کردیم.

ارایه خدمات ناباروری تا سطح IVF
عمادی با اشاره به نقش خانه‌های بهداشت در این طرح گفت: در خانه‌های بهداشت که برای همه افراد روستا پرونده دارند و وضعیت آنها را می‌دانند، فرم اولیه‌ای برای افراد نابارور تهیه می‌شود و آن را به نماینده‌های استانی ما در بنیاد برکت می‌دهند و نماینده‌های ما هم در رابطه با توانمندی افراد و میزان توانایی آنها بررسی و سپس افراد را به ما معرفی می‌کنند. ما با 10 بیمارستان در کل کشور قرارداد داریم و افراد را براساس نزدیکی محل سکونتشان به این بیمارستان‌ها معرفی می‌کنیم. خدمات ارایه‌شده نیز تا سطح IVF است.

شرایط افرادی که می‌توانند از بیمه درمان ناباروری برکت استفاده کنند
او در رابطه با هزینه‌هایی که در قالب این خدمات پرداخت می‌شود گفت: ما تمام هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم اما به بیمارستان نه به فرد. فرد یک معرفی‌نامه از ما می‌گیرد و براساس این معرفی‌نامه در بیمارستان تمام اقداماتی که لازم است برای او انجام می‌شود. ارایه این خدمات هم شروطی دارد مانند این‌که محدوده سنی خانم بین 20 تا 35 سال باشد و فرزند نداشته باشد. شرط دیگر این است که قبلاً IVF انجام نداده باشند و حتماً هم روستایی و نیازمند باشند. ما افرادی را که واجد این شرایط باشند، به بیمارستان‌هایی که در استان‌های کرمانشاه، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس، یزد و تهران با آنها قرارداد داریم، معرفی می‌کنیم. البته، لازم نیست افراد نابارور روستایی حتماً در این استان‌ها باشند و دامنه طرح ما کل کشور را پوشش می‌دهد اما مثلاً اگر کسی در ایلام مشکل داشته باشد، او را به بیمارستان کرمانشاه معرفی می‌کنیم یا اگر کسی در خراسان شمالی یا جنوبی مشکل داشته باشد، او را به خراسان رضوی معرفی می‌کنیم چون هنوز نتوانستیم با همه بیمارستان‌های کشور قرارداد ببندیم.

450 هزار زوج نابارور روستایی در کشور وجود دارد
مدیرعامل شرکت خدمات بیمه‌ برکت در خصوص آمار روستاییان نابارور گفت: براساس آمار وزارت بهداشت حدود 2 میلیون زوج نابارور در کشور داریم. همچنین براساس آخرین آمار، 450 هزار زوج نابارور روستایی در کشور وجود دارد که تعدادی از آنها تمکن مالی دارند و تعدادی تمکن مالی ندارند که گروه دوم جامعه هدف ما هستند. با این اوصاف می‌توان گفت حدود 300 تا 400 هزار نفر جامعه هدف ما را تشکیل می‌دهند. از این میان تا به حال حدود 2 هزار و 800 زوج را شناسایی کردیم و برای آنها پرونده اولیه تشکیل دادیم. تاکنون برای هزار و 100 زوج نیز معرفی‌نامه صادر کردیم که به بیمارستان‌ها مراجعه کردند و در حال انجام پروسه درمان خود هستند که این پروسه ممکن است از یک آزمایش اولیه تا IVF باشد.

تاکنون 23 نوزاد با اجرای طرح برکت به دنیا آمده‌اند
عمادی در رابطه با نتایج طرح بیان داشت: در این 2 سالی که فعالیت می‌کنیم از هزار و 100 نفری که به بیمارستان‌ها معرفی کردیم، حدود 95 خانم به بارداری رسیدند و 23 فرزند هم تا به حال به دنیا آمده‌اند. قطعاً تا پایان امسال تعداد این نوزادان بیشتر خواهد شد. همچنین در طی این 2 سال 10 میلیارد تومان برای انجام این طرح اختصاص داده شده است.

نحوه تعامل با وزارت بهداشت
مدیرعامل شرکت خدمات بیمه‌ برکت در رابطه با همکاری‌های مشترک با وزارت بهداشت بیان داشت: از ابتدای طرح با وزارت بهداشت هماهنگ بودیم و یک کارگروه مشترک تشکیل دادیم. همچنین، تمام بیمارستان‌هایی که با آنها قرارداد داریم بیمارستان‌های دولتی وزارت بهداشت هستند یعنی کاملاً هدایت‌شده و تحت چارچوب درمانی وزارت بهداشت پیش رفتیم و معاونت درمانی و معاونت بهداشتی این وزارت‌خانه در جریان طرح قرار داشتند. بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همیشه سعی کرده در کنار دولت و به‌عنوان مکمل دولت، نه موازی با آن حرکت کند. هر جا نیاز وجود داشته باشد ما وارد می‌شویم و به دولت کمک می‌کنیم.

عمادی در رابطه با سایر خدمات بیمه‌ای شرکت بیمه برکت که مرتبط با خانواده است عنوان داشت: یکی از دلایل ایجاد شرکت بیمه برکت از سال 92 این بود که به این وسیله بیمه‌های بازرگانی را به روستاها ببریم چون معمولاً بیمه، کالای لوکسی است که بیشتر در شهرها استفاده می‌شود و تقریباً می‌توان گفت روستاها از انواع بیمه‌ها بی‌بهره بودند. این شرکت با این هدف که این بیمه‌ها را به روستاها ببرد و با قیمت بسیار ارزان و مناسب در اختیار روستاییان قرار دهد، تشکیل شد و با هماهنگی یکی از شرکت‌های بیمه مادر، یک‌سری از بیمه‌های خاص را برای روستاییان تعریف کرد.  

ارایه بیمه تکمیلی برای خانواده‌ها
او افزود: مثلاً برای بیمه درمان تکمیلی 5 طرح خاص روستاییان را داریم که از 20 هزار تومان تا 50 هزار تومان در سال است. پس ما قیمت را به‌خاطر روستاییان بسیار نازل کردیم و از طرف دیگر، به خانواده، بیمه تکمیلی می‌فروشیم. شما در شهر نمی‌توانید بیمه درمان تکمیلی را به‌صورت انفرادی بخرید و هر اندازه پول بدهید هیچ شرکت بیمه‌ای هنوز در ایران راه نیفتاده که به‌صورت خانوادگی یا فردی به شما بیمه درمان تکمیلی فردی بفروشد و باید از طریق سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کنید حداقل 50 نفر شوید و بعد شرکت بیمه شما را بیمه تکمیلی کند اما ما به یک خانواده دفترچه می‌دهیم و بیمه درمان تکمیلی می‌فروشیم که منحصربه‌فرد است و فقط ما این کار را در کشور انجام دادیم. در طرح اول که 20 هزار تومان است، همه خدمات بستری را بدون سقف می‌پردازیم، هزینه آمبولانس را هم می‌پردازیم و 2 میلیون تومان هم بیمه حوادث برای سرپرست خانوار پیش‌بینی کردیم که اگر سرپرست خانوار بر اثر حادثه فوت کند، 2 میلیون تومان به خانواده او تعلق می‌گیرد. یعنی این خدمات با پرداخت 20 هزار تومان در سال برای یک نفر ارایه می‌شود. روستاییان هم از این طرح خیلی استقبال کردند. این طرح فقط در بیمارستان‌های دولتی و تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح است و شامل بیمارستان‌های خصوصی نمی‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر