هدیه ای به پدرم

امسال روز پدر و معلم همزمان شده است و چه تقارن با معنایی ست برای من که بزرگترین معلم زندگی ام امام اول شیعیان و اولین معلمم پدرعزیزم بوده است  و این نوشته کادویی است به پدرم.

1

 منصوره دانش یار/

امروز تمام مغازه های اطراف، که کادوی روز پدر و معلم  می فروختند را زیر پا گذاشتم .می خواستم برایت بهترین هدیه دنیا را بخرم . می خواستم هدیه ام آنقدر تک باشد که هرگز نتوانی حدس بزنی . آخرش برایت یک گلدان سفید خریدم با طرح کشکول شبیه یک قایقT می خواستم آنرا پر از گلهای رنگارنگ بهاری کنم . اما خیلی زود پشیمان شدم و گلدان را پس دادم . می دانی چرا ؟ چون می خواستم شبیه گلدانی را که برایت می خرم هیچکس در دنیا نداشته باشد و گلهای بهاری هم خیلی زود پژمرده می شوند .

گلدانی پر از گل

حالا می خواهم کادویم را برایت بنویسم . می خواهم گلدانی پر از گل برایت بنویسم تا وقتی که آن را می خوانی ، عطر گل هایی که برایت نوشته ام را حس کنی . تا با خودت بگویی این دختر من است که اینها را برایم نوشته ، همه حرف هایی که سالها برایش می زدم و همه آن قصه هایی که برایش خواندم ، هرچه در جای جای وجودش کاشته بودم امروز جوانه کرده است. با خود فکر کردم که بهترین و گزیده ترین حرفه ای یک انسان را می توان در وصیت نامه اش و در آخرین لحظات حیاتش و خطاب به عزیزترین افراد زندگی اش یافت. پس به گلستان وصیت نامه امام علی (ع) سرزدم و برایت از میان پندهایش به امام حسن(ع) چند شاخه گل، گلچین کردم .به گواهی من ، شما همه این خصوصیات خوب که حضرت فرمودند را دارید ولی خودتان به من آموختید که “فذکر ان الذکر تنفع للمومنین” به یکدیگر خوبی ها را یادآوری کنید زیرا این تذکرها برای کسانی که ایمان دارند سودمند است .

بابای خوبم ! می خواهم در محضر تو اولین معلم زندگی ام، درس پس بدهم و آنچه به من آموختی را برایت بگویم. برایت گلهایی از آخرین سفارشات مهربان ترین پدر دنیا به فرزندانش تا آخرالزمان را انتخاب کرده ام . با وسواس تک تک گلها را بوییده ام و در این گلدان تک و خاص که این نامه است، قرار داده ام . این گلدان هرگز نخواهد شکست و گلهایش هرگز پژمرده نخواهند شد .

اولین گل

پس بابای خوبم ! اولین گلی که در گلدان گذاشته ام توصیه به تقواست .  من توصیه اکید خردمندترین پدر دنیا را برای شما بازتکرار می کنم که ما فرزندان آخر الزمانی اش را به تقوی و ترس از خدا دعوت می کند . تو به من آموختی که ،تقوی یعنی مدیریت کردن نفس و محکم گرفتن فرمان کنترل هوا و هوس ،تا در جاده زندگی مارا به بیراهه نکشاند . ترس از خدا یعنی احساس شرم و خجالت از وجود مقدسی که جز خوبی از او ندیده ایم و عدم نافرمانی دستورات او .تو به من آموختی که آدم برای باتقوا بودن باید اول بزرگوار و جوانمرد باشدزیرا ترس آدمهای بزرگوار، از مناعت طبع و بزرگی روحشان است ؛که مبادا صاحب نعمتشان را از خود ناراحت کنند .

دومین گل

بابا جان  دومین گل زیبا نثار شما ! من شما را سفارش می کنم که همانطور که تا کنون بوده اید از این به بعد هم دنبال دنیا نروید  ،حتی اگر دنیا تمام نعمتهایش را برشما عرضه کند بازهم به دیده تردید به او بنگرید و مواظب باشید آخرتتان را با دنیا معامله نکنید . اگر چیزی از دنیا از دستتان رفت هرگزغصه نخورید زیرا همه نعمتهای دنیایی محکوم به نابودی هستند و دیر یا زود باید از دست بروند.

سومین گل

سومین گلی که در گلدان زیبایت قرار داده ام ، گفتن سخن حق است .شما اینگونه بوده اید ولی تذکر برای مومنین مفید است پس به فرموده امام علی (ع)همیشه سخن حق را بگویید و اجر و پاداش کارهایتان را فقط و فقط از خدا بخواهید نه هیچ کس دیگر. دشمن ظالم و دوست مظلومین باشید که این معنای واژه جوانمردی و آزادگیست .

 چهارمین گل

در چهارمین گلی که به تو نازنینم تقدیم می کنم رعایت نظم در کارهاست . همچنین اصلاح بین مردم که به فرموده رسول رحمت و مهربانی ، اصلاح بین مردم ازیک سال نماز وروزه برتر است .

 پنجمین گل

پنجمین شاخه گل رسیدگی به امور یتیمان است .اینکه به فرموده امام عزیز، مبادا مدتی سیر باشند و حواست به آنها باشد و بعد فراموششان کنی و گرسنه بمانند . آنها در دست ما امانت هستند و رسیدگی به یتیمان و تهی دستان ، وظیفه پیروان علی (ع) است.

 ششمین گل

ششمین شاخه گل ، نماز است .نماز مانند ستونی ، خیمه دین ما را برپا داشته است . اگر ستون از بین برود خیمه با کوچکترین نسیمی از جای برکنده خواهد شد .

هفتمین گل

هفتمین گل خوشبویی که در این گلدان گذاشته ام ، عمل به دستورات قران است . قران بخوانید قران نور است . مبادا دیگرانی که اعتقادی به قران ندارند تنها به خاطر رعایت دستوراتی که در قران آمده است  به خوشبختی برسند واز شما با وجود تمام اعتقادتان پیشی بگیرند و جلو بزنند .

هشتمین گل

گل هشتم جهاد است . با اموال و جان و زبان می توان برای خدا جهاد کرد . حتی کلمه ای درجهت مسیر الهی به زبان آوردن می تواند جهاد فی سبیل الله باشد .

نهمین گل

گل نهم این است که هرگز از خویشاوندان و دوستان دوری نکنید و قطع رحم نکنید . خداوند رفت و آمد با خویشاوندان را دوست دارد و آنرا باعث قدرت و آرامش و رشد فکری و اجتماعی آدمها قرار داده است .

آخرین گل

آخرین گلی که در این گلدان نامه می نویسم  امربه معروف و نهی از منکر است . اگر امر به معروف فراموش شود کم کم منکرها در جامعه تبدیل به معروف می شوند . اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه حذف شود مردمانی که اسیر هوای نفس شده اند آزادانه جولان می دهند و کم کم قدرت را به دست می گیرند و آن وقت هرچقدر دعا کیم بی فایده است .

این ده شاخه گل را دراین گلدان خاص و تک گذاشته ام و برایت می فرستم . ای کاش از خواندن آن ، لحظه ای و برای لحظه ای در اعماق قلبت خوشحال شده باشی که دخترت پندهای امام اول شیعیان راکه از خودت آموخته بود ، امروز برایت کادو کرده آورده است .

روزت مبارک پدر جان ، بوسه تنها بر دستان تو و مادر رواست . برایت زندگی و آخرت علوی آرزومندم.

از طرف شاگرد همیشگی شما

دخترت !

 /انتهای متن/

نمایش نظرات (1)