هدف اصلی رشته گرافیک رساندن پیام به شیوه هنری است

برای رشته گرافیک مخصوصا در زیر شاخه تبلیغات خلاقیت و نوآوری حرف اول را می زند. با یک دختر گرافیست در مورد این رشته و اهمیت کار تبلیغات به کمک هنر گرافیک به گفت و گو نشستیم.

0

تبلیغات در دنیای امروز، در تمام بخش های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و… نقش کلیدی پیدا کرده است. به همین دلیل هم رشته ی گرافیک که یکی از زیر شاخه های اصلی اش تبلیغات است، در حال حاضر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با یک دختر گرافیست در  مورد این  رشته و اهمیت کار یک گرافیست به گفت و گو نشستیم.

مریم روشن بخش، متولد سال 66، فارغ التحصیل رشته ی گرافیک و در حال حاضر در این رشته مشغول به  کار است. او از تجربیاتش در مورد رشته گرافیک برای ما می گوید.

 

خانواده ام حامی ام بوده اند

انتخاب و ورود به رشته ای مثل گرافیک برای من یک مرتبه و بدون پیش زمینه نبود. من از حدود هفت هشت سالگی کلاس نقاشی می رفتم و از همان زمان به کشیدن طرح و رنگ آمیزی علاقمند شدم. البته کارهای هنری بخصوص در زمینه ی موسیقی و نقاشی در خانواده ی ما بسیار پر طرفدار است، به خاطر همین هم از رفتن من به  رشته ی گرافیک استقبال زیادی در خانواده شد.

ناگفته نماند که من در دوران نوجوانی خیلی پیگیر آثار هنری بودم. مثلا اگر نقاشی خط می دیدم دوست داشتم بدانم چطور می شود چنین هنری را خلق کرد و مهم تر اینکه با آثار نقاشان برجسته ی خارجی و ایرانی هم آشنایی دارم.

 

گرافیک، دریای بی انتهای خلاقیت

به نظر من رشته ی گرافیک یک دریای بدون انتهاست  از مجموعه ی انواع مهارت ها تشکیل شده است که علاقمندان بسته به نوع علاقه شان به سمت یادگیری قسمتی از آن می روند، یعنی این رشته تنها به نقاشی محدود نیست، البته خود دانشجوی گرافیک هم در این رشته باید ذوق و سلیقه ی زیادی داشته باشد تا بتواند در آن موفق شود.

شاید به همین خاطر باشد که این رشته بین خانم ها طرفداران زیادی دارد مخصوصا گرایش های وابسته به نقاشی. به همین دلیل هم طراحی خط و کلیه ی زیرشاخه های گرافیک بسیار مورد توجه است چرا که با روحیات مردم و به خصوص دختران کشور ما بسیار نزدیک است.

 

گرافیک و تبلیغات دو روی یک سکه اند

اصل و پایه ی رشته ی گرافیک را تبلیغات تشکیل می دهد. چون به نظر من هدف اصلی رشته ی گرافیک رساندن پیام آن هم به شیوه ای هنری است.

رشته ی گرافیک در حال حاضر در دنیا از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. مثلا در تجارت و بازار، تبلیغات، حرف اول و آخر را در همه جای دنیا می زند. در واقع  تبلیغات دریچه ای به سوی تغییر و اثر گذاری بر نظرات مردم است. به خاطر همین هم رقابت در این زمینه بالاست. البته در حال حاضر تبلیغات شاخه ها ی گسترده تری چون فرهنگسازی و تاثیر روی تفکر و اعتقادات مردم دارد و به نوعی می توان گفت گرافیک و تبلیغات روان شناسی را هم با خود همراه کرده است.

به نظر من اگر در کشور ما به شاخه های مختلف گرافیک و اهمیت تبلیغات بیشتر توجه شود، جای تغییرات مثبت فراوانی را باز می کند.

 

اهمیت گرافیک در ایران

در حال حاضر وضعیت اهمیت به رشته ی گرافیک در کشور ما خیلی بهتر از سال های گذشته شده است. به نوعی می توانم بگویم چند سالی است که این رشته کم کم دارد جایش را در کشور ما پیدا می کند . ما در حال حاضر اساتید بزرگی در این رشته داریم که دارند به صورت گسترده و با استاندارد های جهانی کار تبلیغات را انجام می دهند ولی اینکه مردم از ارزش واقعی این رشته مطلع باشند، باید بگویم که هنوز ما به آن مرحله نرسیده ایم .

البته تا همین جا هم تغییرات خوبی اتفاق افتاده است ولی این، برای رقابت با بازار های بین المللی بسیار کم است و نمی شود در سطوح بالا روی آن حساب های خاص باز کرد.

 

شاخه های گرافیک

وقتی شما وارد رشته ی گرافیک می شوید، از آنجایی که همان طور که گفتم این رشته دریایی از مهارت هاست، در ابتدا  از تمام این مهارت ها یک قطره به شما می چشانند تا شما یک آشنایی نسبی با هر مهارتی پیدا کنید و بعدا بر حسب استعداد و مهارت مورد علاقه تان به سمت گرایش مورد نظر بروید.

مثلا تبلیغات یکی از این گرایشات است. طراحی لوگو، پوستر، بروشور، بنر و استند های مختلف و چاپ دستی از گرایشات این رشته هستند که مخاطبین خاص خود را دارد و یک دنیا تفاوت دارد با زیر شاخه ای مثل تبلیغات یا مثلا تایپوگرافی و طراحی خط .

معمولا هر هنرجو در یکی از این شاخه ها به فعالیت می پردازد و سعی می کند در آن به استادی برسد. خیلی کم پیش می آید که کسی بتواند در چند رشته به مهارت و استادی برسد و اگر هم چنین چیزی ممکن باشد، سال های زیادی را باید صرف یادگیری آن کند.

 

تمرین خلاقیت پل پیشرفت در این رشته است

لازمه ی ورود اولیه به رشته ی گرافیک وجود خلاقیت در فرد است. اگر در رشته های دیگر خلاقیت کمک می کند تا فرد کارهایش را بهتر انجام دهد، در رشته ی گرافیک بدون خلاقیت نمی شود حتی وارد شد! در رشته ی گرافیک بر خلاف تصور عام مردم سختی های بسیار زیادی وجود دارد چون نیاز به پشتکار بسیار بالا و صبر زیادی دارد و شما اگر ذوق و خلاقیت نداشته ؛ خیلی زود به خاطر سختی های کار از ادامه ی آن منصرف می شوید .

اگر بخواهم بهتر بگویم در صورتی که یک گرافیست خلاق نباشد، شغل و کارش در خطر می افتد. او نمی تواند مثل یک کارمند معمولی بدون ایده های جدید و تازه در کارش دوام بیاورد.  البته کسانی که قبل از ورود به این رشته به هنر و کارهای هنری به خصوص نقاشی علاقمند بوده اند، معمولا  بسیار موفق تر عمل می کنند چراکه از قبل تمرین خلاقیت کرده اند و ذهن شان آماده ی دادن طرح و پردازش ایده های شان است.

 

درآمد بسته به تلاش و تخصص متفاوت است

به نظر من در کل رشته های هنری مخصوصا رشته هایی مثل گرافیک، نقاشی، چاپ دستی و… نیاز به دوندگی بسیار بالایی دارد تا شما بتوانید درآمد مورد نظرتان را بدست بیاورید. یعنی اینطور نیست که شما پشت میزتان بنشینید و کاری بزنید و توقع استقبال از آن را داشته باشید.

در این رشته شما خودتان باید پیگیر کارتان باشید؛ باید سفارش بگیرید، کارتان را تبلیغ کنید و حتی پیشنهاد کار بدهید تا شما را بشناسند و سبک کاری تان را ببینند. در این رشته برای دیده شدن باید خود شخص پیش قدم باشد و روابط اجتماعی فرد می تواند تاثیر زیادی روی میزان استقبال شرکت ها از کار را داشته باشد.

البته بعضی وقت ها یک سری زد و بندها می تواند از خلاقیت پیشی بگیرند، مثلا کارهای سطح پایینی که بعضی وقتها در اطراف مان می بینیم نتیجه ی همین نوع زدوبندهاست. البته  من معتقدم که در مقیاس بزرگ تر این عمومیت ندارد بالاخره کارهای ناب و خلاقانه خودش را ثابت می کند و کارهای سطح پایین ممکن است یک مدت دوام بیاورند ولی این همیشگی نیست.

 

تقلید آفت بزرگ خلاقیت

متاسفانه در حال حاضر تقلید و به خصوص تقلید از روی کارهای خارجی در کشور ما زیاد است و این دلیلش پرورش نیافتن خلاقیت و نبود حوصله برای انجام کار بی عیب  است. کسی که وارد رشته ی گرافیک می شود باید کارهای با کیفیت جهانی را مورد مطالعه قرار دهد و ببیند. من خودم به شخصه سعی می کنم که این شاخصه را در خودم تقویت کنم. چرا که معتقدم دیدن و ارزیابی دقیق جزو شاخصه های یک هنرمند است، به خاطر همین هم کارهای زیادی از پیام بازرگانی گرفته تا پوسترها و لوگوهای مختلف را می بینم که کاملا تقلیدیست و تنها اسم آن عوض شده است!

کسانی که در رشته  ی گرافیک می خواهند درآمد کسب کنند، باید بتوانند کارهای اصل را در مدت کوتاه تحویل بدهند ولی متاسفانه ما در حال حاضر می بینیم که عده ای از گرافیست ها وقتی به آنها مراجعه می کنند و کاری را از آنها ظرف مدت دو الی سه روز می خواهند، آن گرافیست به دلیل مهارت پایین یک سری کارهای خارجی را می بیند و عین همان را کپی می کند و به مخاطب خود به عنوان کار درجه یک عرضه می کند.

این آفت بسیار بزرگی است که باعث می شود ذوق و خلاقیت ها از بین برود و ما نتوانیم به جایگاهی که توانایی رسیدن به آن را در این رشته داریم، برسیم.

ادامه دارد…

قسمت اول

هدف اصلی رشته گرافیک رساندن پیام به شیوه هنری است

/انتهای متن/

 

 

درج نظر