نقش دورهمی های نوروزی را در سلامت روان دست کم نگیرید

عید نوروز فصل دید و بازدیدهاست. ممکن است بنظر خیلی ها این، رسمی خسته کننده باشد اما روان شناسان برای دیدن قوم و خویش و فامیل فواید و اثراتی عالی سراغ دارند. این بار مشاور روان شناس به دخت در مورد نقش دید و بازدید فامیلی در سلامت روان برای شما حرف های جالبی دارد.

0

“واااای باز عید و رفت و اومد!”

“کی حوصله مهمون داره!”

“باز میخوان هی گیر بدن به آدم، پاشو بریم خونه فلانی!”

شاید شما هم تا به حال این جملات را از دیگران شنیده یا خودتان آنها را بکار برده باشید.

به نظر شما واقعا دید و بازدید عید  خوب نیست؟ شما با این سنت مخالفید یا موافق؟

به نظرتان می شود با دید مثبتی به این سنت نگاه کرد؟

شاید بگوید “با این همه مشکلات و گرفتاری های امروزی حوصله ای برامون نمونده که بخواهیم نسبت به دید و بازدیدها نظر مثبتی داشته باشیم و با آن خوشحال شویم.”

اثر جسمی دید و بازدید

واقعیت این است که همین کم شدن رفت و آمدها می تواند یکی از عوامل بی حوصلگی و شاد نبودن ما باشد. چون انسان به طور ذاتی موجودی اجتماعی ست که به دیگران نیاز دارد. همچنین تحقیقات نشان می دهد که دیدن اقوام و خویشاوندان، باعث شاد شدن فرد می شود.

شاید شما هم احساس خوب و متفاوت تان از دیدن آشنایی که فامیل تان است، نسبت به دیدن آشنایی که فامیل تان نیست را تجربه کرده باشید.

دلیلش این است که اقوام و خویشاوندان، همخون و شبیه ما هستند و دیدن آنها می‎تواند بخشی از مغزمان را که مربوط به احساسات خوشایند است، فعال کند و در نتیجه هورمون های خوشحال کننده در بدن مان ترشح شده و به شاد شدن مان کمک می کند.

البته به خاطر داشته باشید که فقط دیدن اقوام می تواند این تاثیر را داشته باشد، تلفن کردن، چت کردن از طریق شبکه های اجتماعی با آنها و … به این اندازه اثر ندارند.

پس بهتر است با مثبت کردن دیدتان نسبت به فرهنگ دید و بازدید، افکار منفی را که در اول مطلب به نمونه هایی از آن اشاره کردیم،‌ به افکار مثبت تبدیل کنید  دهید تا بتوانید رفتار خوبی در این بید و بازدید ها داشته باشید.

اثرات روانی دید و بازدید

به غیر از تاثیر فیزیولوژیکی دید و بازدید، این فرهنگ تأثیرات دیگری نیز دارد که در ادامه می خوانید:

  • دید ن اقوام و دوستان می تواند شما را از دست افکار منفی که دائم با آنها درگیر هستید، نجات دهد. وقتی شما تنها باشید ناخودآگاه افکار منفی به ذهن شما رفت و آمد می کنند و در نتیجه دچار احساسات ناخوشایند می شوید و این سلامت روان شما را به خطر می اندازد. وقتی شما وارد جمع شده و با دیگران مشغول صحبت کردن می شوید، از دست افکار منفی خلاص می‎شوید.
  • وارد شدن شما در جمع و مباحث شیرین دور همی باعث می شود شما کمی از مشکلاتی که همیشه همراه شما هستند و نمی توانید تغییری در آنها ایجاد کنید، دور شوید و نگرانی های شما کمتر شود و این به بهتر شدن حال تان کمک می کند.
  • مرور و بازگو کردن خاطرات خوشایند حال خوب را به همراه می آورد. دید و بازدید عید فرصت خوبی ست برای دورهمی با فامیل و تعریف کردن خاطرات و اتفاقات خوب.
  • در مهمانی ها، مصاحبت با افرادی که شوخ طبع هستند، می تواند باعث خنده و شادی شما و سلامت بیشتر  روان تان باشد. همچنین اگر شما خودتان آدم شاد و خوشرویی هستید می توانید مجلس را گرم کنید و باعث خوشحال شدن دیگران و دور کردن آنها از فکر مشکلات شان شوید.
  • دورهمی ها می تواند به بهبود حال افرادی که دچار اختلالات خلقی همچون افسردگی و…. کمک کند.
  • مشورت گرفتن از دیگران می تواند به شما در حل مسائل و مشکلاتی که فکرتان را مشغول و شما را دچار تنش کرده، کمک کند. در مهمانی ها می توانید کسانی که تجربه بیشتری دارند و در بعضی زمینه ها آگاه تر هستند را ببینید و از آن ها کمک بگیرید تا بهتر بتوانید از پس مشکلات و مسائل خانوادگی هم برآیید و از تنش روانی تان کم کنید.
  • در دید و بازدیدها می توانید از مشکلات دیگران مطلع شوید و اگر امکانش هست، شما هم در حل مشکل آنها سهیم شوید. این کمک کردن، می تواند هم حال شما را خوب کند و هم حال دیگران را.
  • تعاملات اجتماعی در حفظ سلامت روان موثرند. دید و بازدیدها باعث بالا بردن مهارت‎های اجتماعی خود و فرزندان تان می شود.  امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و پدیده های نوظهور شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام و….  معمولا تعاملات اجتماعی کم شده، چه بین افراد بزرگسال،  چه نوجوانان و  چه کودکان و این می تواند آسیب‎ های جدی را به خصوص برای کودکانی که خواهر و برادر ندارند،  در پی داشته باشد. پس برای این که فرزندان تان مهارت های اجتماعی را یاد بگیرند، از فرصت دید و بازدیدهای نوروزی استفاده کنید.
  • شما الگوی فرزندان تان هستید. وقتی دید و بازدیدهای نوروزی تان کم شود و این فرهنگ را به فراموشی بسپارید، کودک تان نیز یاد می گیرد و بعدا مثل شما رفتار می کند. اما اگر دید و بازدید داشته باشید، کودک تان نحوه پذیرایی و روی خوش نشان دادن به مهمان و تعاملات اجتماعی درست، و همچنین نحوه درست برخورد کردن شما با پدربزرگ و مادربزرگ و … را می بیند و از شما یاد می‎گیرد و در آینده آنها را عملی می کند.

با این همه  تاثیرات مثبتی که دید و بازدیدهای فامیلی  در سلامت روان افراد و بهبود روابط خانوادگی دارد، چه خوب است که سنت دیدوبازدید نوروزی را در این ایام خیلی جدی و پررنگ کنیم و حتی بعد از ایام عید هم در حد امکان به رفت و آمدها  و معاشرت ها بها بدهیم.

/انتهای متن/

درج نظر