نقش خانواده در عدم مصرف دخانیات فرزندان

0

یک روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه خانواده می تواند نقش موثری در کاهش مصرف دخانیات داشته باشد، گفت: خانواده به عنوان کوچیک ترین و اصلی ترین رکن جامعه می تواند با داشتن ارتباط خوب و صمیمانه با فرزندان، دوست بودن با فرزندان، عدم ترساندن آنها نقش به سزایی در کاهش مصرف دخانیات داشته باشد.

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا ،دکتر ربابه غفار تبریزی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: نترسیدن فرزندان از والدین باعث می شود به راحتی تمام مسائل و مشکلات خود را با آنها مطرح کنند و در هیچ شرایطی کارهای خود را از آنها پنهان نکنند چرا که این ترسیدن منجر به پنهان کاری و بروز بسیاری از مشکلات در آینده جوانان می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مصرف دخانیات به دلیل عادت کردن است و این عادت به دو علت که یکی ریشه روانی دارد و دیگری به علت شرطی شدن فرد و لذت بردن این افراد از مصرف دخانیات است که باید علت آن ریشه یابی شود.

مصرف دخانیات در خانواده باعث تشویق کودک به مصرف می شود
وی عدم اعتماد به نفس، ایجاد جلب توجه را جزء عوامل موثر در مصرف دخانیات به خصوص سیگار دانست و افزود: در خانواده هایی که دخانیات مصرف می شود، فرزند خود را از انجام این کار منع نمی کنند و به او اجازه مصرف را می دهند حتی اگر فرد در دوران کودکی به بوی دخانیات عادت کرده باشد احتمال آنکه در آینده و در دوران کودکی خود به سمت دخانیات برود بسیار زیاد است.

غفار تبریزی در پایان بیان کرد: در حال حاضر ممنوع کردن مصرف دخانیات در اماکن عمومی مانند رستوران، کافی شاپ، فروشگاه می تواند فرهنگ سازی خوبی در آینده برای کاهش دخانیات باشد. همچنین با پخش برنامه هایی در خصوص مضرات مصرف دخانیات، احساس بدی که دیگران نسبت به افراد مصرف کننده دارند و آسیب های جبران ناپذیری که می تواند به خود و دیگران وارد کند، بتوانیم پیشرفت آن را در جامعه کنترل کنیم.

/انتهای متن/

درج نظر