نقش‌آفرینی 50 زن «گل سفید» در تولید عروسک “بازبازک”

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری از فعالیت 50 زن روستای «گل سفید» از توابع شهرستان کیار در تولید عروسک بازبازک در استان خبر داد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، مهرداد رئیسی اظهار کرد: 50 نفر از زنان روستای گل سفید از توابع منطقه مشایخ شهرستان کیار در تولید این عروسک نقش آفرینی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عروسک بازبازک (لیلی) تنها در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است، گفت: ساخت عروسک بازبازک‌، در تاریخ 25 شهریورماه سال گذشته به شماره ثبت 1095 در میراث ملی کشور ثبت شده است.

رئیسی افزود: تاج‌ماه حیدریان گل سفیدی، طراح و سازنده عروسک بازبازک (لیلی)، در روستای گل سفید که از مناطق بختیاری‌نشین استان است، سکونت دارد.

وی با بیان اینکه این عروسک نمادی از فرهنگ چهارمحال و بختیاری است، تصریح کرد: بازبازک اصطلاحی قدیمی در گویش محلی روستای گل سفید بوده و هدف از ارائه آن در سطح ملی ترویج فرهنگ بومی و محلی و نمایش لباس‌های محلی استان است.

وی تولید این گونه عروسک‌ها را یکی از راه‌های پیشگیری ترویج فرهنگ غرب در کشور بیان کرد و افزود: تولید این عروسک‌ها در سطح ملی باعث جلوگیری از ترویج فرهنگ غرب توسط عروسک‌های وارداتی به کشور می‌شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی کشور، تاکید کرد: ایجاد عکس‌هایی از این عروسک در دفاتر و کتاب‌های کودکان‌، فروش، بازاریابی و ایجاد فضای مناسب به منظور جایگزینی این عروسک به جای عروسک‌های وارداتی را از جمله راه‌های مناسب ترویج این فرهنگ دانست.

وی در پایان با بیان اینکه گسترش تولید این عروسک زمینه اشتغال، درآمد را فراهم کرده و مانع از مهاجرت روستائیان به شهر می‌شود، خواستار حمایت هرچه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد، آموزش وپرورش و تمامی مراکز فرهنگی در تولید عروسک بازبازک در سطح ملی شد.

روستای گل سفید در 105 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

/انتهای متن/

درج نظر