نشست “معرفت شناسی خانواده در غرب” برگزار شد

نشست “معرفت شناسی خانواده در غرب” به همت موسسه مردم نهاد صیانت از حقوق زنان به بررسی وضع فجیع خانواده در غرب امروزی پرداخت و بر راه های جلوگیری از اشاعه این مشکلات در جامعه مان تاکید کرد.

0

فاطمه منتظر/

 

“معرفت شناسی خانواده در غرب” عنوان نشست موسسه مردم نهاد صیانت از حقوق زنان بود که روز گذشته برپا شد.

نشست “معرفت شناسی خانواده در غرب” با حضور جمعی از کارشناسان و دانشجویان برگزارشد. در این نشست دکتر سهیلا کوشا دکترای حقوق بین الملل به بحث در مورد معرفت شناسی خانواده در غرب پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش گفت:

” علت این که به بحث خانواده در غرب می پردازیم، این است که با گسترش شگفت انگیز فن آوری های نوین ارتباطی مواجهیم که در راستای تهاجم فرهنگی که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند، به شدت فرهنگ مردم ما را تحت تأثیر قرار می دهد. این تاثیر آنقدر گسترده است که حتی در مورد کودکان ما  در دوره دبستان هم صادق است چرا که این بچه ها در گوشی های تلفن همراه شان از طریق نرم افزارهایی چون تلگرام، وایبر، اینستاگرام و غیره در معرض انواع تصاویر و متن های نامناسب هستند.”

وی در ادامه افزود:” همان طور که می دانید زندگی اجتماعی انسان اولیه ، قومی قبیله ای بود و پدرسالاری بر این دوره حاکمیت داشت. بعد از آن بتدریج خانواده های هسته ای شکل گرفت و انسان یکجا نشین شد . سپس شهرها شکل گرفت و خانواده مناسباتی خاص پیدا کرد؛ خانواده ای که با ازدواج یک زن و مرد شکل می گیرد و با فرزند کامل می شود. پس سلول جامعه خانواده است  و اگر خانواده اسیب ببیند، جامعه هم آسیب می بیند.”

این کارشناس حقوق بین الملل اضافه کرد:” خانواده درجامعه قبل از انقلاب صنعتی در غرب به این صورت بود که مردان مخارج زندگی را تامین می کردند ولی بعد از انقلاب صنعتی سرمایه داران ترجیح دادند که زنان را وارد بازار کنند چرا که توقع  زنان معمولا کمتر و کارشان بیشتر است. به این ترتیب زنان وارد بازار کار شدند و مهد کودک ها شکل گرفت و مادرها کمتر درخانواده حضور داشتند . تربیت بچه ها را این مهدکودک ها عهده دار شدند؛ تربیتی که در جهت منافع سرمایه داری صورت می گرفت.

siyanat

دکتر کوشا در ادامه اظهارکرد:” در این خانواده مادر و پدر دیگر الگوی فرزندان نبودند. امروز دیگر زن غربی بجای الگو بودن و ایجاد آرامش و حضور در خانواده ، ابزاری شده در دست نظام سرمایه داری و مصرف کننده کالاهای تولیدی . امروزه درآمدهای به دست آمده از کار زنان و هم مردان نوعا صرف کالاهای غیرضروری و تجملاتی شده است. به این ترتیب در حال حاضر جامعه غربی بقدری در موضوع خانواده مشکل دارد که ناگزیر باید کلاس های تنظیم خانواده را از مقطع دبستان تشکیل دهد. قبلا این خانواده ها دارای تعداد زیادی بچه بودند اما امروزه چنین نیست. کار به جایی رسیده است که یا اصلا ازدواجی صورت نمی گیرد یا شرط می گذارند که بچه دار نشوند. برای توجیه چنین اوضاع اسف باری در روابط خانوادگی هم غربی ها روابط حیوانات را مورد استناد قرار می دهند!

متاسفانه همه این ها رفته رفته در جامعه های دیگر از جمله جامعه ما هم آثار سوء خود را نشان داده است. براین اساس ضروریست که ما خانواده را در جامعه خودمان امروز بازتعریف کنیم. قبلا در جامعه ما  ارتباطات خانوادگی فرم دایره ای داشت اما با آمدن  تلویزیون  فرم نیم دایره ای پیدا کرد و اکنون با ارتباطات نوین به فرم نقطه ای رسیده است: من و موبایلم…

حالا در غرب  زندگی و خانه های  مجردی رایج شده است. یعنی همسرگزینی شرعی و قانونی جای خود را به زندگی مشترک بدون قید وشرط داده است، چون نمی خواهند مسئولیت بپذیرند. حتی امروزه درآنجا زندگی اشتراکی هم مد شده است. متاسفانه شکل های غیرعادی تر مثل زندگی مشترک همجنس ها و زندگی مشترک با حیوانات هم رواج  پیدا کرده است.

فاجعه این است که این مجموعه از نابسامانی های متعدد را غرب دارد از طریق رسانه های نوین ارتباطی به کل جهان صادر می کند. گ

در پایان مباحث خود دکتر کوشا برای خروج از این بحران اشاره به نقطه نظر مقام معظم رهبری در مورد خانواده ایده آل داشت:

“رهبری در مورد خانواده معتقدند که بر خانواده اول باید خردورزی حاکم باشد، دوم اخلاق مداری و سوم  رعایت حقوق افراد خانواده.”

جلسه با پرسش و پاسخ حاضرین و دکتر کوشا به پایان رسید.

/انتهای متن/

درج نظر