نشست “فاطمه (س) و جامعه امروز ” برگزار شد

خبر ویژه: خانه اندیشمندان علوم انسانی یکشنبه ٢٩ بهمن ماه نشستی را با موضوع “آموزه های زندگی حضرت زهرا (س) و جامعه امروز” برگزار کرد. در این نشست استاد مرتضی باقری و دکتر مجید معارف بحث هایی را رابطه با ظرافیت های حیات اجتماعی حضرت فاطمه (س) و معیارهای ایمان در الگوی حضرت ارائه دادند.

2

نشستی “آموزه های زندگی حضرت زهرا (س) و جامعه امروز”با سخنرانی استاد مرتضی باقری، پژوهشگر تاریخ اسلام  آغاز شد که با طرح موضوع تحول در رابطه با دختران با ظهور اسلام اظهار داشت :

“ما اگر تاریخ جاهلیت را مورد بررسی قرار دهیم یکی از نمادهای آن احساس حقارتی است که از داشتن زن و دختر داشتند اما زندگی حضرت محمد (ص) و خدیجه (س) با وجود فاطمه دگرگون شده است یعنی در واقع در شرایطی که عرب دختران را زنده به گور می کرده پیامبر حتی با دختران همسرش با مهربانی و لطافت رفتار می کرده است.”

او اضافه کرد:

“حضرت زهرا در هشت سال اول زندگی خود مادرش را از دست می دهد و در این مدت بارها شاهد آزار و اذیت ها ی دشمنان نسبت به پیامبر از مسیر مسجدالحرام تا منزل بوده است و در تمام حوادثی که در مکه و مدینه رخ می داده، فاطمه در کنار پدر حضور داشته مثل حادثه بدر. حتی در مورد ازدواج حضرت، پیامبر منتظر قضایای الهی بوده اند یعنی ببینید تا چه حد حضور حضرت فاطمه مهم بوده که در ازدواج شان هم اذن خداوند دخیل بوده است. در مورد نقش و حضور ایشان در جنگ ها نیز، یک ماه پس از تولد امام حسن، حضرت علی (ع) در کنار پیامبر در جنگ احد شرکت می کند و قهرمانانه می جنگد و حضرت زهرا و عمه اش در جنگ حاضر شده و پیامبر را تیمار می کنند. یا در غزوه خندق که دشمنان برای ریشه کن کردن اسلام جمع شده بودند، حضرت فاطمه چنان حضور پر رنگی داشته که در آنجا مسجدی به نام ایشان تاسیس شده است. این شواهد تاریخی نشان می دهد که حضرت زهرا با وجود سختی ها و مرارت ها همیشه در کنار پدر و همسر خود حضور داشته است.”

این پژوهشگر تاریخ تأکید کرد:

“ما از حضرت زهرا تنها چهره ی زنی محجوب و در خانه را نداریم، بلکه ایشان این وظایف خانوادگی را در کنار وظایف اجتماعی انجام می دادند و اگر خطبه فدک را بخوانید متوجه خواهید شد که چقدر در جامعه حضور داشته اند. در واقع باید دانست نقش حضرت زهرا به عنوان مایه امید و تکیه گاه پیامبر در شکل گیری  مکتب اسلام چنان موثر بوده که ائمه فرمودند ما حجت خداییم بر مردم و فاطمه حجت خدا بر ماست.”

دکتر مجید معارف ، استاد علوم قران وحدیث دانشگاه تهران نیز از معیارهای ایمان در الگوی حضرت زهرا (س) اینگونه گفت:

“ایمان گاهی به معنای باور قلبی است و در بسیاری موارد به معنای اسلام است اما بسیاری از افرادی که در حال حاضر  در گروه داعش هستند هم به یک رشته مسائل باور دارند و به خاطرش تا پای جان می جنگند، پس هر ایمانی مدنظر ما نیست بلکه ایمانی مدنظر ماست که نجات بخش باشد و انشاءالله ما را به بهشت برساند. مثلا به فردی که هر شبش را به عبادت بگذراند و روزه بگیرد و خمس و زکات دهد و هرسال به مکه مشرف شود اما امام و ولایت ولی خدا را نشناسد نمی توان اهل  ایمان گفت یا برعکس کسی که محب اهل بیت اما خطاکار است نیز نمی توان اهل ایمان دانست، به تعبیر امام صادق (ع) چنین فردی مسلمان است. براساس روایتی دیگر از امام صادق (ع) حقیقت ایمان این است که خداوند مورد اطاعت قرار گیرد و فرد معصیتی مرتکب نشود و اگر بپذیریم ایمان، دو شاخصه ی قوی ایمان به ولایت و انجام فرایض و پرهیز از معاصی را دارد، این دو شاخصه را کاملا در شخصیت بانو حضرت زهرا می توانیم می بینیم.”

/انتهای متن/

 

نمایش نظرات (2)