نشست بزرگداشت سالگرد شهید مروه شربینی برگزار شد

نشست بزرگداشت نهمین سالگرد شهید مروه شروینی (شهیده حجاب) با حضور خانواده های معزز شهدای مکه و منا، شهدای ترور و شهدای انرژی هسته ای، و نیز خانواده مدافعین حرم روز شنبه در محل حوزه علمیه فاطمیه(س) برگزار شد.

0

فاطمه منتظر/

در این نشست ابتدا خانم دکتر رکن آبادی خواهر شهید منا دکتر غضنفر رکن آبادی به ایراد سخنانی در مورد ابعاد حقوقی شهادت مروه شروینی پرداخت و اظهار کرد:

یک زن مسلمان در دادگاهی در آلمان در ملأ عام با ضربات متعدد چاقو کشته می شود ولی کسی کاری نمی کند ودر سطح بین الملل ادعا می شود که این یک دعوای معمولی بوده است. سوال این جاست که  چرا سازمان های مربوط به حقوق بشر در سطح بین الملل در این مورد اقدامی نمی کنند؟

1 (2)

وی در مورد  قتل عام فجیع منا اضافه کرد:

در منا که حرم امن الهی است، در ملأعام حجاج قتل عام می شوند ولی از نظر حقوق بین الملل کاری  صورت نمی گیرد. این در حالی است که عربستان نسبت به جان کسانی که در حج شرکت می کنند، مسئول است و باید پاسخگو باشد.از نظر حقوق بین الملل  برای جنازه و هم مجروحین حقوقی هست که در مورد شهدای منا و مجروحین این فاجعه رعایت نشد. عربستان نه خودش درست به این مجروحین رسیدگی کرد و نه حتی پیشنهاد کمک نهادهای ذی ربط بین المللی را جواب مثبت داد. عربستان تاکنون از پذیرش تشکیل کمیته حقیقت یاب برای فاجعه منا هم طفره رفته است.

mena

وی در پایان بر فعالیت و حضور بیشتر بانوان در عرصه های فرهنگی و اجتماعی در جهت روشنگری در شرایط کنونی تاکید نمود.

سپس دکتر فؤاد ایزدی پیرامون سیاست خارجی امریکا در سخنان خود گفت: از نظر امریکا کشورها دو گونه اند: کشورهای همراه و همسو و کشورهای دشمن.  حقوق بشر برای امریکایی ها یک ابزار است در حوزه سیاست خارجی که بکارگیری آن بر علیه کشورهای دیگر شکل نفوذ و مداخله پیدا می کند. عملا این حقوق بشر در داخل امریکا و هم کشورهایی که موردحمایت امریکا هستند، مورد اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد. امریکا درمورد کشورهای دشمن هم روش های خاص خودش را دارد، هم روش های سخت و هم روش های نرم. در کل ما باید در روابط خارجی مان مخصوصا با امریکا طراحی و نقشه طرف مقابل مان را بدانیم. در خاتمه دکتر ایزدی به راهکارهایی در جهت مقابله با این نقشه ها اشاره کرد.

این نشست با پرسش و پاسخ به پایان رسید.

/انتهای متن/

درج نظر