نشست”اخلاق، زنان و فناوری” برگزار شد

در نشست”اخلاق، زنان و فناوری” که در چهارمین روز کنگره بین المللی “اخلاق برای همه، علم برای توسعه” برگزار شد، اساتید و علاقمندان این حوزه به مباحثی چون توجه متون دینی و اخلاقی به مسائل زنان، تأثیر زنان در علوم و فناوری و جایگاه فعلی آنان در حوزه علوم مختلف در ایران پرداختند.

0

انجمن ایرانی اخلاق و فناورری کنگره ای بین المللی و چهار روزه با عنوان  اخلاق در علوم و فناوری با شعار “اخلاق برای همه، علم برای توسعه” را  در مرکز اسناد وکتابخانه ملی ایران برگزار کرد. در نشستی که در روز چهارم با موضوع “اخلاق، زنان و فناوری” برگزار شد و اساتید و علاقمندان این حوزه نیز حضور داشتند، به مباحثی چون توجه متون دینی و اخلاقی به مسائل زنان، تأثیر زنان در علوم و فناوری و جایگاه فعلی آنان در حوزه علوم مختلف در ایران پرداخته شد.

 دکتر اعظم ایرجی زاد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر نشست در توضیح عنوان نشست گفت:

“اول باید رابطه ی زنان با مبانی اخلاقی مشخص شود و در مرحله بعدی به این مسأله بپردازیم که با وجود افزایش  کمی زنان در عرصه ی علم و فناوری اخلاق چگونه بر مشارکت زنان در علم و فناوری تأثیر دارد؟ آیا اخلاق این مشارکت را جهت می دهد و بهبود می بخشد و مقولات اخلاق و زنان چه تأثیراتی بر توسعه علمی و توسعه پایدار کشور دارند؟

دکتر اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم در سخنانی اظهارداشت:

” زنان به عنوان ترسیم گر خطوط زندگی برای بهتر زیستن چه در درون خانه چه در عرصه های اجتماعی و مدیریت های کلان مهم تلقی می شوند . برمبنای قانون اساسی، دولت موظف است از ظرفیت علمی همه افراد جامعه چه زن و چه مرد استفاده کند. در منشور حقوق شهروندی، نان هم مانند مردان حق دارند در سیاستگذاری، قانون گذاری، مدیریت اجرایی و غیره مشارکت فعال داشته و براساس موازین اسلامی از فرصت های اجتماعی برابر برخوردار باشند. در این راستا نیاز به صحبت و تعامل دوطرفه و مستمر بین علمای اجتماعی و دینی داریم . تصحیح نگاه در حوزه ی حضور بیشتر زنان در علم و فناوری با پیدا کردن فصل مشترک دیدگاه ها و گفتگوها بدست می آید. اگر این باب باز شود اندیشه های علمی و ایدئولوژیک فارغ از سیاست به یک نقطه مشترک خواهد رسید.”

دکتر کولایی، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران هم ضمن بیان این مسأله که امروزه  جهان تشنه ی اخلاق است، اظهار کرد:

“بحث زنان و اخلاق،  زنان و توسعه و به حساب آوردن زنان بحث های جدیدی در جهان است و فاصله ی بین استانداردها و هنجارها و واقعیت ها خاص جامعه ی ما نیست و ویژگی همه جوامع امروزیست که با تحولی سریع بویژه در عرصه ی  ارتباطات روبرو شده است و در این میان زنان به عنوان حاملان فرهنگ و مبانی اعتقادی بسیار مؤثرند. دولت ها فضای حضور زنان در دانشگاه ها را باز کرده اند اما در بسیاری از کشورها هنوز با شکافی در زمینه ی ارتباط آموختن علم  با بکارگیری آن در زندگی روزمره و حوزه اشتغال و حضور زنان در جامعه مواجهیم. مثلا در کشور ما برای افزایش حضور زنان در دانشگاه ها سیاست گذاری می شود اما به جای استفاده از این سرمایه انسانی در مسیر توسعه با بحران دانش آموختگی و افزایش بیکاری دانش آموختگان مواجهیم  و دانش و مهارت آنان به تولیدات انسانی نمی رسد. البته تغییر نگرش در رابطه با  ترویج اخلاق در جامعه و حقوق انسانی زمانبر است و تغییرات حوصله می خواهد، مثلا مستندساز باید فیلم بسازد یا من استاد دانشگاه باید الگوی زنی که می تواند چند فرزند موفق داشته و در جامعه هم به جایگاه خوبی رسیده باشد را به جامعه ارائه دهم . واردات علم و تکنولوژی از کشورهای دیگر مشکل ما را حل نمی کند چون علم باید پایه ی اخلاقی و بومی داشته باشد. همچنین چون ما کشوری اسلامی هستیم، باید روایات و احادیث و متون دینی را با عمل منطبق کنیم و مدیریت کشور در عمل باید به این باور برسد که  یک زن می تواند مسلمان و دیندار، مادر و همسر شایسته ، عالم سیاست و فناوری و یک اخلاق گرا و پایبند به ارزش ها باشد و با پذیرش تمام این نقش ها می تواند فردی  موفق باشد.”

دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در معاونت زنان و خانواده هم از سخنرانان این نشست بود که به دلیل سفر به کرمانشاه برای بازدید از مناطق زلزله زده حضور نیافت.

/انتهای متن/

درج نظر