نشانه های آلزایمر را بشناسید

آلزایمر از بیماری ها شایع این روزهاست که مخصوصا در سنین میانسالی به بعد بروز می کند. آیا نشانه هایاین بیماری را می شناسید؟

0

بر طبق تحقیقات صورت گرفته، حدود 5.2 میلیون آمریکایی در حال حاضر دچار اختلال فراموشی هستند و سن جمعیتی که به این اختلال دچارند، تا سال 2025 به 7.1 میلیون می رسد.

نشانه های آلزایمر که باید به آن توجه کرد، اینهاست:

1-نشانه های زیستی:

به نظر می رسد نشانه های زیستی زیادی که با بیماری فراموشی در ارتباط باشد که می توان به پروتئین های خاصی درون مایع ستون فقرات یا خون و نیز جهش های کشف شده توسط عکسبرداری مغزی اشاره کرد.

 از آنجا که تشخیص قطعی فراموشی پیشتر از روی کالبد شکافی انجام گرفته، پزشکان می گویند که ازکشف پروتئین آمی لوئید در افراد زنده بسیار خوشحالند، زیرا این پروتئین به آلزایمر ارتباط دارد. در واقع تغییرات مغز می تواند 25 سال قبل از شروع این اختلال دیده شود. بر اساس تحقیقی که در سال 2012 صورت گرفت چنین استنباط شد که خانم هایی که دارای میزان بالایی از ترکیبی چرب به نام سرم سرامید در خون شان هستند 10 برابر بیشتر از زنانی که میزان کمی از این ترکیب چرب در خون خود دارند، احتمال پیشرفت بیماری فراموشی را نشان می دهند.اما بیماران اکثر مواقع به دلیل ترس، از انجام آزمایشات لازم اجتناب می کنند.

2-سابقه بیماری قلبی:

 مشکلات دستگاه گردش خون قلب نیز بی ارتباط با آلزایمر نیست. فشار خون بالا، مخصوصا در میانسالی باعث افزایش احتمال فراموشی می شود.  افرادی که سابقه ی سکته قلبی دارند بیش از دو برابر احتمال ابتلا و پیشرفت  بیماری فراموشی در آنها وجود دارد، چه فراموشی مطلق و یا اختلال حواس. بنابر این پزشکان توصیه و تاکید شدید بر اهمیت کنترل فشار خون بیماران دارند.  همچنین کاهش اضطراب و نگرانی به کاهش احتمال و ریسک پیشرفت آلزایمر کمک می کند.

3-چاقی مفرط و بیماری قند:

 بیماری قند می تواند احتمال و شانس مبتلا شدن را به بیماری فراموشی 2 برابر و یا حتی 4 برابر کند. آنزیمی که در مغزتان است وظیفه کاستن انسولین و نیز آمی لوید را انجام می دهد. بنا بر این مقدار انسولین زیاد در خون ممکن است با کارکرد آنزیم مغز به منظور انتقال و جابجایی آمی لوید مداخله پیدا کند.  چاقی مفرط نیز می تواند ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد و به ویژه در خانم ها سه برابر موثر است.  ریسک آلزایمر در مردان چاق حدود 30 درصد است. اما تمرینات ورزشی می تواند برای افرادی که چاق بوده و یا دیابت دارند موثر باشد. به گفته ی  پزشکان این بیماران بایستی تغذیه ای درست داشته و ورزش کنند.

4-تحصیلات کم و تحرک پایین:

میزان کم تحصیلات عالیه و فقدان نشاط روحی با افزایش احتمال بیماری فراموشی در ارتباط است.  به گفته ی دانشمندان حرکات بدنی منظم هم از موثر ترین فعالیت های بدنی برای پیشگیری از آلزایمر است. حرکات موزون در میان جمع و در یک باشگاه می تواند منجر به کاستن میزان استرس شود و همان طوری که می دانید استرس برای مغز بد است. پس با  ورزش استرس و احتمال ابتلا به آلزایمر را از خود دور کنید.

5-کمبود و فقدان میوه سبزی و چاشنی ها در برنامه رژیم غذایی:

نبود سبزیجات در برنامه ی  رژیم غذایی می تواند بر روند کاهش شناختی و آگاهی مغز  بیفزاید. دلیل آن وجود هوموسیستین است که یک آمینو اسید است در پلاسمای خون. سطوح بالای این ماده به نظر می رسد که احتمال ابتلا به فراموشی را در میان سایر اختلالات مرگبار افزایش دهد.  شما به فولیت و نیز سایر ویتامین های گروه  B  fبرای تجزیه ی هومو سیستین نیاز دارید. سبزیجاتی مانندکلم، کدو، بادمجان و تمشک برای افزایش حافظه موثرند. چاشنی های خاصی مانند دارچین و زرد چوبه می توانند موثر باشند. به همین علت مردم هند کمتر دچار آلزایمر می شوند.

6-ضربه ی  مغزی:

تحقیقات نشان می دهند که، مایع مغزی- نخاعی بوکسورها شامل علائم و نشانه های بالایی برای اختلال حواس و فراموشی است. این تحقیق در سال 2006 انجام شد.

7-اضطراب نگرانی و شکستهای اجتماعی:  افرادی که مبتلا به اضطراب در سال های اولیه ی زندگی خود هستند، با افزایش سن احتمال  ابتلا به آلزایمر در آنها تشدید می گردد. مطالعاتی که در سال 2003 صورت گرفته نشان می دهد ارتباطی خاص میان اختلال حواس و افرادی که علائم و نشانه های اضطراب را در طول سال های گذشته دارند، وجود دارد.

8-مشکلات خواب:

 اختلال کم خوابی به روند افزایش آلزایمر می افزاید. بر اساس تحقیقات، پلاک آلزایمر در مغز موش ها زمانی که برنامه ی خواب شان دچار دگرگونی می شد، پیشرفت می کرد. تحقیقی که در سال 2012 انجام شد به ارتباط  میان کمبود خواب و فراموشی در انسان ها پرداخت.آزمایشی که بر روی 145 فرد صورت گرفت، نشان داد کسانی که علائم وجود آلزایمر را دارند و مایع مغزی –نخاعی آنها مورد اندازه گیری قرار گرفت بسیار بد خواب بودند. این افراد نسبت به سایرین که علائم وجود آلزایمر را نشان نمی دادند، بیشتر وقت خود را در بستر به صورت نیمه بیدار و یا چرت زدن های متوالی روزانه می گذراندند. در ضمن فشار خون بالا و کارکرد نامنظم قلب نیز بر روی خواب شبانه و نیز آلزایمر اثر می گذارد.

9-سبک زندگی:

 با وجود آنکه هنوز درمان قطعی و صد درصد برای درمان بیماری آلزایمر یافت نشده است، اما نباید ناامید بود. در طول 16 سال اخیر داروهای زیادی برای درمان ساخته شده اند. اما بایستی سبک زندگی خود را تغییر دهیم که به خوردن میوه، سبزی و انجام حرکات ورزشی اشاره کردیم.  حتما باید در مکان های عمومی حاضر شویم و از مغز خود کار بکشیم.

منبع: یاهو/انتهای متن/

درج نظر