نخرید و نخورید/ میوه های گلخانه ای و غیرفصلی

سابقا میوه هر فصل را فقط در همان فصل می شد پیدا کرد و خرید و خورد. اما امروزه هر میوه ای را در غیرفصلش هم می شود در بازار دید و خرید و خورد . اما خوردن این میوه های غیر فصلی و گلخانه ای چقدر مفیدند؟

0

مهناز فولادوند/

طبق فرمایش امام صادق علیه السلام در کتاب توحید مفضّل، زمان رسیدن میوه ها در طبیعت با زمان احتیاج بدن به آنها هماهنگ است . در این صورت  خوردن میوه های غیر فصلی برای بدن انسان مضر می باشد. هم چنین میوه هایی چون خیار و گوجه فرنگی که در گلخانه پرورش داده می شود، به دلیل اصلاح ژنتیکی، مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی و همچنین تاثیر گازهای گلخانه ای مضرند و انواع آلرژی و حساسیت های پوستی را به وجود می آورند.

بنابراین توصیه می شود:

در هر فصل از میوه های مخصوص همان فصل استفاده شود. از دیدگاه طب جدید هم، میوه ها و سبزی های ارگانیک و طبیعی دارای آنتی اکسیدان ها و پلی فنل[1] های بیشتری نسبت به انواع پرورشی آنها هستند.

 

شیرین کننده های مصنوعی

   ساکاروز موجود در شیرین کننده های مصنوعی  بیماری های متعددی به وجود می آورد که برخی از آن ها عبارتند از سرکوب سیستم ایمنی بدن، برهم زدن تعادل املاح و موادذ معدنی در بدن، کاهش انعطاف پذیری و عملکرد بافت ها، افزایش بیماری های قلبی عروقی، افزایش چربی و فشارخون، چاقی، کاهش ویتامینE ، کاهش توانایی عملکرد آنزیم ها، کاهش ظرفیت یادگیری(حافظه)، برهم زدن تعادل هورمون ها از جمله هورمون رشد، دیابت، یبوست، سرطان پروستات، پستان، تخمدان و رکتوم، سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه، آسم و آلرژی، میگرن و انواع سردردهای شدید، کیست تخمدان، افزایش هورمون استروژن در مردها، نازایی، پیری زودرس.

امروزه انواعی از شیرین کننده های مصنوعی در ترکیب مواد غذایی صنعتی و داروهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. این شیرین کننده ها با ایجاد تغییر در ذائقه انسان باعث پرخوری و چاقی می شوند. بعضی از این شیرین کننده ها مانند آسپارتام با ایجاد تغییرات هورمونی باعث بروز افسردگی در فرد می شود.

توصیه می شود به جای آن ها از عسل، شکر سرخ، توت، مویز و سایر شیرینی های طبیعی استفاده شود.

 

تنقلات مصنوعی

تنقلات مصنوعی از قبیل پفک، بیسکویت، شکلات، آب نبات، یخمک، نوشمک، چیپس، کاکائو، کیک، کلوچه، آدامس، ساندیس و امثال آن به دلیل داشتن مواد نگه دارنده و یا بکینگ پودر و جوش شیرین باعث کم اشتهایی، ناراحتی های عصبی، آلرژی پوستی و تنفسی، ریزش موضعی مو، متوقف ساختن رشد کودکان، کیست های تخمدان، نازایی، سرطان و… می شود.

جویدن آدامس باعث تحریک دائم سیستم گوارشی و ترشح اسید معده می شود که می تواند منجر به بروز زخم معده شود.

در مطالعه ای در شهر یزد مشاهده شد که مصرف بالای چیپس و پفک به اضافه وزن و چاقی بیش از اندازه در کودکان دبستانی منجر شده است.

توصیه می شود به جای استفاده از آن ها از عسل طبیعی، شکر سرخ، شیره خرما و انگور، مارمالادهای میوه طبیعی ، حلواها، دسرهای طبیعی، مرباها، مویز، خرما، توت خشک، انجیر خشک، برگه زردآلو و هلو، چهارمغز(بادام، پسته، فندق و گردو) و غیره استفاده کنید.

 به جای آدامس می توان از سقز و انواع صمغ های گیاهی نظیر کندر استفاده کرد.

 

منبع

– تغذیه در طب ایرانی،اسلامی مولفان: دکتر غلامرضا کردافشاری، دکتر حوریه محمدی کناری، دکتر سید سعید اسماعیلی، دکتر مریم مقیمی

 پلی فنل ماده ایست که در کاهش عوارض دیابت نقش دارد. 

/انتهای متن/

درج نظر