نام سالمند از سر درب مراکز توان‌بخشی حذف می‌شود

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: به‌زودی نام سالمند از مراکز توان‌بخشی حذف و نام دیگری جایگزین خواهد شد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، حمیدرضا پوریوسف در افتتاح اولین مرکز توان‌بخشی روزانه در کاشمر با بیان اینکه بسیاری با واژه سالمندان مخالف بوده و می‌خواهند این واژه حذف و نام دیگری جایگزین سالمندان شود، افزود: از کارشناسان مربوطه در این اداره کل خواسته شده واژه مناسبی را برای جایگزین سالمند انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه در سایت بهزیستی در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد تا افراد بتوانند بهترین نام‌ها را پیشنهاد دهند، عنوان کرد: به کسی که بتواند بهترین اسم را پیشنهاد کند یک سکه تمام بهار آزادی جایزه اهدا خواهد شد.

 مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه هر واژه‌ای که تیم تخصصی تشخیص دهند مناسب است فرد برنده جایزه را دریافت خواهد کرد، بیان کرد: نباید فراموش کرد که اگر به دنبال جایگزین کردن واژه‌ای معادل واژه سالمندان هستیم به معنای اینکه سالمندی واژه بدی هست، نیست.

وی با اعلام اینکه در تمامی کشورها از واژه سالمندی و یا سالخوردگی استفاده می‌شود، گفت: سیاست سازمان بهزیستی در این است که با فراهم کردن شرایط مورد نیاز سالمندان، آنان در میان خانواده‌هایشان نگهداری شوند.

پوریوسف با اشاره به اینکه اکنون ده درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: به‌رغم اینکه هشت میلیون سالمند در کشور داریم اما این آمار در استان خراسان بیش از 9 درصد است.

وی با بیان اینکه در استان خراسان بیش از نیم میلیون نفر معادل 550 هزار نفر سالمند زندگی می‌کنند، سالمندی را بد ندانست و اظهار کرد: سالمندی مرحله‌ای از زندگی است که از سن 60 سال به بالا با آن مواجه هستیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی سالمندی را نشانه سلامت دانست و بیان کرد: اگر کسی به سن 60 تا 70 سال می‌رسد نشان‌دهنده این است که از نظر جسمی و مغزی سالم است.

پوریوسف با اشاره به اینکه هرچند اکنون امید به زندگی در کشور بین 72 تا 74 سال است اما در 50 سال قبل امید به زندگی 55 سال بوده است، گفت: در آن زمان هر کسی به دنیا می‌آمد فقط 55 سال امید داشته که عمر کند اما اکنون این امید به  74 افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سن امید به زندگی در کشورهای پیشرفته به خاطر سیستم‌های رفاهی و بهداشتی 80 سال است، افزود: اینکه جمعیت سالمند در کشور بیشتر می‌شود نه تنها ناراحت نیستیم بلکه خوشحال هم هستیم.

پوریوسف با بیان اینکه اگرچه بیشترین درآمد ناخالص ملی را ژاپن و دانمارک دارند اما از سویی از بیشترین جمعیت سالمندان برخوردار هستند، عنوان کرد: وجود سالمندان نه تنها دلیلی برای برگشت به عقب نیست بلکه دلیلی برای پیشرفت و توسعه است.

 وی با اشاره به اینکه متأسفانه افراد وقتی به سن سالمندی می‌رسند دچار افسردگی می‌شوند، بیان کرد: اگر سیستم بهداشتی و رفاهی در این خصوص بتواند از افسرده شدن سالمندان جلوگیری کرده و به افزایش کیفیت زندگی آن‌ها کمک کند بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

پوریوسف اضطراب و افسردگی را مهم‌ترین چالش روانی سالمندان در کشور دانست و گفت: باید با افزایش بهداشت و روان افسردگی و اضطراب را در بین سالمندان کم کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی سالمندان در کشور را تنهایی دانست و افزود: هرچند خانواده‌ها در قدیم چندین بچه داشتند اما خانواده‌های امروزی یک بچه و نهایت دو بچه دارند که این موجب می‌شود سالمندان نسل آینده تنها باشند.

وی در این خصوص بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که از سوی دولت مطرح شده و نیاز به پیگیری دارد راه اندازی یکسری مراکز همانند بنیاد فرزانگان است تا از پتانسیل‌های خود این افراد برای پر کردن تنهایی‌شان استفاده گردد.

پوریوسف با بیان اینکه در این مراکز افراد دور هم جمع می‌شوند و تنهایی خود را پر می‌کنند، اظهار کرد: در این مراکز برنامه‌های  آموزشی، مفید و اثر بخش تحت مدیریتی غیر دولتی، NGO و یا خیریه ارائه می‌شود.

وی نقش دولت بر این مراکز را تنها نظارت دانست و گفت: بیمه سالمندان از دیگر مواردی است که پیگیر آن هستیم.

/انتهای متن/

درج نظر