ناتوانی مالی مردان منجر به افزایش سن ازدواج شده است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:‌یکی از موضوعاتی که سن ازدواج را بالابرده و موجب سخت‌گیری خانواده‌ها در امر ازدواج شده است، کم توانی مالی جوانان بخصوص مردان است.

0

به گزارش به دخت به نقل از تسنیم، حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر اظهار داشت: آسان گرفتن بحث ازدواج یک مسئله فرهنگی است و باید باورها و فرهنگ ها بالا برود و این توجه ایجاد شود که امروزه سخت‌گیری هایی که در بحث ازدواج ایجاد شده نه تنها نتوانسته استحکام زندگی‌ها را بالا ببرد و آسایش و آرامش بیشتری برای خانواده ها تأمین کند، بلکه نگرانی‌ها و بحران‌های فردی زیادی را در زندگی زوجین ایجاد کرده است.
وی به نقش رسانه‌ها در ترویج ازدواج آسان اشاره کرد و افزود: نباید از نقش ویژه رسانه‌ها در ترویج این فرهنگ شایسته غافل شد، رسانه‌ها می‌توانند به طرق مختلف زیان‌هایی که سخت‌گیری در ازدواج جوانان به وجود می‌آورد را برای مردم بازگو کرده و نسبت به این خطر جدی هشدار و راه حل ارائه دهند تا خانواده‌های ایرانی نسبت به این معضل بزرگ هوشیار شوند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اثرگذاری مثبت اعطای تسهیلات ویژه برای ازدواج جوانان، گفت: یکی از موضوعاتی که سن ازدواج را بالابرده است و یا موجب سخت‌گیری خانواده‌ها در امر ازدواج شده است، کم توانی مالی جوانان بخصوص مردان است. این مشکل به راحتی با اعطای تسهیلات مالی و حمایت‌های حاکمیتی قابل حل خواهد بود که متأسفانه دولت نسبت به آن تا کنون بی توجه بوده است.
حجت الاسلام پژمان‌فر با اشاره به تأکیدات اسلام به زندگی ساده و بدون تجمل گفت:‌ باید تمام ظرفیت‌ها برای تحقق این سفارش دین مبین اسلام را در اختیار گرفت. یکی از معضلاتی که امروز در تضاد با ازدواج آسان جوانان است، سخت‌گیری‌ها در امر جهیزیه است که همین موضوع باعث شده سن ازدواج بسیاری از دختران بالا برود. البته گروه‌ها و موسسات خیریه‌ای هم تشکیل شده‌اند که در حرکتی خداپسندانه جهیزیه عروس‌ها را تأمین می‌کنند و همین امر از لازمه ترویج ازدواج آسان است.
وی در ادامه تصریح کرد: باید الگوهای جامع و جدیدی برای همه‌گیر شدن ازدواج آسان در بین جوانان، به جامعه ارائه شود. بعضا دیده می‌شود افرادی که در جامعه دارای پایگاه اجتماعی بالایی هستند با رفتار خود در این امر سهیم می‌شوند. برای مثال مراسم عروسی دختر و پسر بنده هر دو به صورت کاملا ساده و سنتی برگزار شد، به صورتی که حتی تعیین مهریه نیز بر اساس فرهنگ سنتی کشور که نهایتاً 5 سکه است، انجام شد و همه این‌ها در حالی بود که ما برای برگزاری یک مراسم عروسی تجملاتی و بسیار شیک، آمادگی مالی داشتیم.
حجت الاسلام پژمان‌فر ادامه داد: قطعا اینگونه رفتارها می‌تواند خود زمینه مناسبی باشد برای الگو سازی حرکت ازدواج آسان و به اعتقاد من مسئولان موظفند که برای پایه گذاری ازدواج آسان از خانواده‌های خود کار را شروع کنند و به بیانات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب لبیک گویند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چنانچه مباحث ذکر شده را در کناره هم قرار دهیم و به شیوه مناسبی به آن‌ها عمل کنیم، به تدریج می توانیم در آینده‌ای نه چندان دور به سمت سهل و آسان گرفتن امر ازدواج در جامعه برویم.

/انتهای متن/

درج نظر