می شود دعوای قدیمی مالک و مستأجر را تمام کرد؟

هرکدام از ما در هرکدام از نقش‌های مالک یا مستأجر که هستیم، می‌توانیم استثنایی برای داستان دنباله‌دار اختلاف مالک و مستأجر باشیم، با آگاهی از وظایف و حدود اختیاراتمان، با رعایت حدود اخلاقی و انسانی، با مالک منصف و منعطف بودن و یا مستأجری امانت‌دار و مردم‌دار شدن.

0

از صدای دعوایی که در ساختمان پیچیده بود بیدار شدم. کمی که گوشم را تیز کردم، صدای آقای سبحانی مستأجر طبقه بالا را شناختم، فقط صدای همهمه می‌آمد اما می‌توانستم حدس بزنم که دعوای آقای سبحانی با صاحبخانه‌اش، یعنی با مالک واحد 13 آپارتمان ما بود. اهالی ساختمان ما تقریباً هرماه یا شاید در برخی از مواقع بارها به خاطر مسائل و هزینه‌های مختلف ساختمان، شاهد دعوای بین این صاحب‌خانه و مستأجر بوده‌اند، صاحب‌خانه و مستأجری که هردوی آن‌ها یا از حقوق و وظایف مالک و مستأجری خبر نداشتند و یا قصد انجام آن را نداشتند، اما دعوای بین مالک مستأجر تنها به آقای سبحانی و مالک واحد 13 آپارتمان ما ختم نمی‌شود و اگر در میان پرونده‌ها و شکایت‌های دفاتر حقوقی و دادگاه‌ها و شورای حل اختلاف جستجوی اندکی بکنیم کم نیستند پرونده‌هایی که از این اختلاف دیرینه حکایت‌ها دارند.

اما به‌راستی چه چیز باعث می‌شود که در جامعه و کشوری که داعیه فرهنگ و تمدن و همزیستی‌های بسیار دارد، هنوز که هنوز است مالکان و مستأجران بسیاری داستان تکراری اختلافات مالک و مستأجر را تجربه می‌کنند.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این تقابل ناخوشایند، ندانستن‌های ما آدم‌ها باشد، اینکه یک نفر به‌عنوان مستأجر و دیگری به‌عنوان مالک از حقوق، وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های خود، آگاهی ندارد و در این مقوله هرکدام به‌صورت سلیقه‌ای و گاه خودخواهانه عمل می‌کنند؛ اما در بسیاری از موارد همین دانستن‌ها کاری برای یک آتش‌بس بین مالکان و مستأجران نمی‌کند چراکه دانستن این دست از وظایف تنها بخشی از وظایف حقوقی بین آن‌ها را گوشزد می‌کند غافل از این‌که رابطه بین مالک و مستأجر قوانین اخلاقی و انسانی نانوشته‌ای دارد که رعایت و التزام به آن‌ها می‌تواند یک، اختلاف همیشگی را به صلحی پایدار و ماندگار تبدیل کند.

نمی‌دانم در حال حاضر شما مالکید یا مستأجر و شاید در آینده‌ای نزدیک دریکی از نقش‌های مالک و مستأجر قرار بگیرید اما بد نیست که اگر در جایگاه مالک هستید و بخشی از مال سرمایه‌تان در اجاره دیگری است، منصف باشید و اهل مدارا و بدانید که مستأجر شما، در یک نگاه خیرخواهانه مهمان شماست و چند صباحی در بخشی از مال و دارایی شما سهیم است، گاهی حتی مستاجرین شما در جایگاه و سن و سال فرزندان خود شما هستند، بهتر است که در رفتار با آن‌ها اهل انصاف و مدارا باشید و سعی کنید که شما همان اولین کسی باشد که برای ایجاد یک دوستی ماندگار پیش‌قدم می‌شود.

 بهترین و خوشایندترین مستاجرین در نگاه مالکان کسانی هستند که امانت‌دار و مردم‌دار هستند و این دو صفت می‌تواند جامع تمامی وظایف اخلاقی و انسانی یک مستأجر خوب باشد؛ یک مستأجر باید حواسش باشد که نماینده خوبی برای مالکی باشد که او را در مال و دارایی خودش سهیم کرده است و بخشی از سرمایه زندگی خودش را در اختیار او گذاشته است، یک مستأجر خوب باید سعی کند به‌گونه‌ای رفتار و عمل کند که آنچه از او باقی می‌نامد نامی درست و کرداری نیکو باشد.

هرکدام از ما در هرکدام از نقش‌های ذکرشده که هستیم، می‌توانیم استثنایی برای داستان دنباله‌دار اختلاف مالک مستأجر باشیم، می‌توانیم با آگاهی از وظایف و حدود اختیاراتمان و با رعایت حدود اخلاقی و انسانی طرحی نو دراندازیم و نگاه دیگران را تغییر دهیم، می‌توانیم مالکی منصف و منعطف و یا مستأجری امانت‌دار و مردم‌دار باشیم.

شاید دوره مالک بودن و مستأجر بودن ما چند سالی بیشتر از روزهای عمر ما نباشد اما ما می‌توانیم مسیری را در پیش گیریم که از ما سالیان سال به‌خوبی، نیکی و درستی یاد شود و پایان خوش این اختلافات را ما رقم بزنیم.

/انتهای متن/

درج نظر