“مهدیه و لباس سخنگو” چقدر به دل بچه ها نشسته است؟

برای اولین بار کتابی برای کودکان با موضوع حجاب تهیه شده همراه با یک عروسک؛ کتاب” مهدیه و لباس های سخنگو”. نویسنده ی کتاب علت استقبال از کتاب را وجود این عروسک می داند و او از بازخورد کتاب و مشکلات کار با گزارشگر به دخت سخن گفته است.

0

آقای جهان تیغ، برای شروع خودتان را معرفی بفرمایید؟

– وحید جهان تیغ هستم مسئول جبهه فرهنگی خودجوش محجبه ها و نویسنده ی کتاب«مهدیه و لباس های سخنگو»، اولین کتاب داستانی پیرامون مسئله حجاب برای دختران 7 تا 11 سال.

در این زمینه قبلا هم شما کتابی نوشته بودید؟
– در این جبهه ی فرهنگی محجبه ها ما به صورت خود جوش کار فرهنگی انجام می دهیم و اولین کار من در زمینه ی نشر بر می گردد به سلسله جزواتی که پیرامونتفکر و اندیشه ی شهید آوینی در خصوص مسائل اجتماعی تهیه کردیم با عنوان “نگاهی نو بهماهواره از منظر شهید آوینی” و “نگاهی نو به عرفان از منظر شهید آوینی”. بعد از آن انتشار سه کتاب با عنوان “نگاه نو به تلویزیون از منظر شهید آوینی”، کتاب “اولویت ها و روش های کار فرهنگی درجبهه انقلاب  اسلامی” و در نهایت هم همین کتاب “مهدیه و لباس های سخنگو”.

پس در واقع در حوزه ی کودک و نوجوان این کتاب نخستین تجربه ی شماست؟
– بله در حوزه ی کودک و نوجوان این کتاب نخستین کار بنده است که به صورت خاص به مسئله ی حجاب می پردازد. البته ما در اموری مثل توزیع اقلام فرهنگی  درحوزه ی کودک و نوجوان هم فعالیت داریم.

مخاطبان شما به طور دقیق در این کتاب چه کسانی و از  چه گروه سنی هستند؟
– من تلاش کردم برای دختران در سن 7 تا 11 سال کتاب را بنویسم برای این که با توجه به شرایط کنونی جامعه و بخصوص هجمه ای که الان دارد به حجاب در جامعه ی ما می شود،  در این زمینه قدمی برداشته باشم.

به مخاطبان دختر 7 تا 11 سال اشاره کردید. انگیزه شما برای نوشتن کتاب برای این گروه سنی خاص چه بوده است؟
– توجه کنید که «جبهه فرهنگی محجبه ها» بر اساس یک استراتژی شکل گرفت و آن این بود که حجاب تنها یک حکم شرعی فردی نیست که اگر یک حکم شرعی فردی بود، المان و فرانسه با ادعای مهد آزادی بودن خود حجاب را ممنوع نمی کرد و در این زمینه  اعتراضات بین المللی و انگ غیر دموکراسی بودن را به جان نمی خرید . مسلماٌ تمام این مسائل را متحمل شدند برای اینکه حجاب یک امر و مفهوم گسترده است. در حال حاضر دنیای غرب با تمام توانش مثل تولید فیلم، بازی رایانه ای، لوازم التحریر، عروسک و … برای مقابله با حجاب کار می کند. چرا؟ چون حجاب یک حکم فردی نیست اما در کشور ما متأسفانه بعضی منابع دارند اینطور جا می اندازند که حجاب یک امرفردی است؛ یعنی  می توانید داشته باشید و یا نداشته باشید.
خب اولین انگیزه ی من این بود که این آموزش را به بچه ها بدهم که حجاب فقط یک حکم فردی نیست و به تمام شئونات زندگی ما ربط دارد. ومسئله ی دیگر اینکه حجاب هم  برای دختران و هم پسران است که در این خصوص کتاب بعدی بنده درمورد آموزش حجاب برای پسربچه هاست. به عقیده ی من هر آموزشی وقتی از کودکی شروع شود، قطعا تاثیر بنیادی تر دارد. ما باید تمام مفاهیم دینی و مهارت های اجتماعی را از کودکی به فرزندان خود یاد دهیم. البته به نظر من  مدل آموزش کودک در کشور ما الان یک مدل سکولار است یعنی شما از بازار نشر بگیرید  تا لوازم التحریر، اسباب بازی،پوشاک و… و در رسانه هایی مثل سینما بنا بر این است که اصلا هیچ آموزش مفاهیم دینی به کودکان داده نشود.
نکته ای که باید ذکر کنم این است که این کتاب بر اساس روش آموزش فلسفه به کودکان که چند وقتی است در کشور باب شده نوشته شده است و با اصول اندیشه ، تفکر و فلسفه و با زبان کودک می خواهد به صورت عقلانی حجاب را آموزش دهد و بر اساس روایات و احادیث هم این امر را تأکید می کند.

به نظر خودتان با تألیف این کتاب اهداف شما تأمین شده است؟
– زمانی که کتاب منتشر شد، فکر نمی کردم که استقبال جامعه اینطور باشد. جبهه ی فرهنگی محجبه ها به مناسبت عید غدیر هر سال ده هزارمورد اقلام فرهنگی ترازانقلاب اسلامی را بین کودکان و نوجوانان توزیع می کند. امسال این جبهه این کتاب را هم توزیع کرد. این را هم بگویم که تمام فعالیت های این جبهه به صورت رایگان، بدون حمایت هیج نهادی با هزینه ی شخصی اعضا جبهه صورت می گیرد و با توجه به توانایی ما این کار صورت گرفت و خیلی هم  مورد استقبال واقع شد تا جایی که ما حتی از روستاهای چاه بهار هم درخواست این کتاب را داشتیم.
در حال حاضر هم نزدیک به 18 هزار تقاضا برای توزیع در سطح مدارس و مهدکودک ها داریم که متأسفانه به دلیل نداشتن منبع مالی و عدم حمایت نمی توانیم جوابگوی آن ها باشیم. با توجه به حجم پیام های ارسالی و تلفن هایی که می شود،  می توان متوجه استقبال و پذیرش این کتاب در جامعه بود و این
نشان می دهد که هدف ما تا حدودی تأمین شده است.  

با توجه به پذیرش و استقبالی که اشاره کردید، آیا خودتان تا حالا این کتاب را برای بچه ها خوانده اید و بازخوردی گرفتید؟
– بله هم خودم بازخورد گرفتم و هم در کانال تلگرام  @mohajabe_ha   بازخورد های والدین آورده شده است. از طرفی از آنجا که کتاب همراه با عروسک که همان شخصیت مهدیه است، توزیع شده است، می شود امیدوار بود که بهتر در میان مخاطب جا باز کند. البته تنها در 300 جلد از کتاب عروسک هم ضمیمه بوده . ولی می بینیم که بچه ها خیلی علاقه مند هستند و حتی دوست دارند شبیه آن عروسک چادر سرشان کنند.

 

اشاره کردید به عروسک همراه کتاب، چطور شد که تصمیم گرفتید همراه کتاب این عروسک نیز توزیع شود؟
– همان طور که گفتم این عروسک در واقع همان شخصیت مهدیه است. البته ناگفته نماند که ابتدا عروسک درست شد و بعد این کتاب نوشته شد. در واقع ما معتقدیم که عروسک پاشنه ی آشیل تربیت است و غربی ها به خوبی این موضوع را درک کرده اند. به همین خاطر الان می بینیم که امریکا 20 نوع عروسک را در ایران رواج داده است که باربی تنها یک نوع آن است. نکته ی جالب اینجاست که این عروسک ها لوازم التحریر، فیلم، کارتون و تی شرت هم دارند و آن ها با این عروسک ها تفکر، اندیشه وسبک زندگی غربی را در ذهن فرزندان ما وارد می کنند. من فکر می کنم که ما دراین زمینه به اندازه ی آنها موفق نبوده ایم.  من می دانم که این عروسک قطعا  آن زیبایی باربی را ندارد اما ما چون معتقدیم که افراد گروه ما با دل شان و  برای رضایت خدا این عروسک را درست کردند، خیلی مورد استقبال قرار گرفته و نوعی تو دل برو شده است، تا جایی که ما حتی از خانواده هایی که شرایط زندگی مناسب و مرفهی دارند و می توانند گران ترین عروسک را برای فرزندشان تهیه کنند،  در خواست این عروسک را داشتیم و این عروسک ها به دل بچه ها نشسته،  چرا که ما با فطرت بچه ها کار داریم  وغرب با ظاهر کار دارد.  سلاح ما فطرت پاک  بچه هاست
ما اگرچه دیرتر از غرب به فکر عروسک ها افتادیم. به هر حال این عروسک را به این نیت با آن چادر گلدار قشنگ درست کردیم و در کنار کتاب گذاشتیم تا بچه ها هم با عروسک بازی کنند و از زیبایی حجاب آن لذت ببرند و هم کتاب را
بخوانند تا بفهمند که چطور شد مهدیه چادر را انتخاب کرد.

با توجه به برخی مفاهیم وکلماتی که در کتاب استفاده کرده اید، چقدربا توجه به درک مخاطب صورت گرفته است؟
– خب درست است که من این کتاب را نوشته ام اما پیش ازآن مشورت های زیادی با کارشناسان صورت گرفته است. سعی شده است با زبان کودکانه یک نوع آموزش کاملا تازه و نویی به کودک داده شود. در این اموزش ابتدا به صورت عقلانی
و منطقی مسائل به کودک گفته و اثبات می شود یعنی ابتدا عقل ومنطق کودک به کار گرفته می شود و بعد آموزش آغاز می گردد. در واقع به عقیده ما روش استدلالی و منطقی در کنار ارزش های اسلامی باعث استحکام عقیده فرد در بزرگسالی می گردد و این کار باید متناسب با سن کودکان صورت گیرد تاثیرگذار باشد.

آیا مفهومی مثل زبان داشتن لباس و یا مفهوم نامحرم همان معنایی را به کودک می رساند که شما به عنوان یک فرد بزرگسال مدنظر داشتید و می فهمید؟
– ببینید در این کتاب ما از اول در خصوص مفهوم نامحرم، محرم و مفاهیم دیگر دینی بحث نکردیم. ما ابتدا به لزوم پوشش از نظر عقلانی بحث کردیم که هر کسی متناسب با شانیت خود پوششی دارد و این پوشش با همه حرف می زند. من حتی اشاره کردم که لباس کثیف و یا تمیز هم حرف می زند و یا لباس عروس، پلیس و … . چون تخیل بچه قوی است و طبق نظر روان شناسان و علمای تربیتی ما بدون عنصر تخیل در کودکان نمی توانیم کار تربیتی کنیم. ما ابتدا عنصر تخیل کودک
را به صورت عقلانی جلو بردیم. مثلا زمانی که مادر سؤال می کند که دخترم زنی که لباس عروس پوشیده چه کسی است و دختر می گوید او عروس است یا پلیس است و یا روحانی، وقتی این اتفاق می افتد به فرزندش می گوید خب لباس های تو هم صحبت می کند، باید به گونه ای لباس بپوشی که خدا راضی باشد. یعنی ما نیامده ایم از ابتدا بگوییم حجاب چیست؟ محرم و نامحرم کیست؟! ما ابتدا عنصر تخیل کودک را قوی کردیم، بعد به سراغ حجاب رفتیم.

در خصوص فهم و شناخت بچه ها در مورد برخی کلمات در این کتاب مثل مراجع و علما هم توضیح دهید که آیا کودک این مفاهیم را می شناسد؟
– خب توجه داشته باشید متأسفانه در دنیای امروز این مفاهیم به گوش کودک خیلی کم می خورد و من این مفاهیم را در کتاب آوردم تا زمانی که مادر ویا خود کودک ان کتاب را می خواند، این سؤال ایجاد شود که این لغات به چه معناست و مادر توضیح دهد برای کودک ویا کودک خود از والدین سؤال کند. گرچه این مفاهیم در کتاب مهدیه گذرا شنیده می شود اما هدف من این بود که شنیده شود و گوش کودک با این واژه ها آشنا باشد و امیدوارم که این سؤال برای آنها ایجاد شود چراکه اصولا کودکان زیاد سؤال می پرسند.


فکر می کنید آیا این کتاب می تواند بر روی دختربچه ای که مادر باحجابی ندارد، هم اثربگذارد؟
– اولاً ممنون از این سؤال و بعد اینکه همان طور که گفتم کتاب در بسیاری از نقاط کشور توزیع شده و با توجه به بازخوردهایی که از طرف مخاطبین و افراد توزیع کننده به دست ما می رسد، نشان از اثرگذاری این کتاب می دهد. کتاب در نقاطی که دختران  حجاب مناسبی نداشتند، پخش شده و ما مواردی داشتیم که حتی مادر حجابش خیلی هم خوب نبوده  اما از ما تقاضا کرده که این کتاب در اختیارش قرار گیرد نه تنها برای فرزندخودش بلکه برای توزیع در مهد کودک و یا مدرسه ی فرزندانش. ما حتی از سوی چند پزشک خانم درخواست داشتیم که کتاب را یا در مطب خود گذاشته اند و یا درخواست توزیع و پخش کتاب را داشته اند، چراکه اثربخشی آن را دیده اند.  همان طور که گفتم ما با فطرت آدم ها سرو کار داریم. اگر بخواهم به نمونه های مختلف اشاره کنم در این فرصت و مصاحبه نمی گنجد. اما همان طور که گفتم با مراجعه به کانال تلگرام خیریه محجبه ها به راحتی می توان از اثرات این کتاب بر روی بچه هایی که مادرانی با حجاب مناسب ندارند و یا خود کودک حجاب مناسبی نداشته است، مطلع شد.

مجددا به خیریه ی محجبه ها اشاره شد، در مورد این جبهه خودجوش هم توضیح بفرمایید؟
– ما اولین خیریه ی تبلیغات فرهنگی هستیم. خیریه ها بیش تراز لحاظ مادی مردم نیازمند را حمایت می کنند اما خیلی ها فقر معنوی دارند یعنی فکر و اندیشه شان گرسنه است و متاسفانه جامعه ی به آن توجهی ندارد و ما در این خیریه که توسط تعدای دانشجو و طلبه ی نخبه تأسیس شده، اقلام فرهنگی را بین کودک و نوجوان دختر به صورت رایگان توزیع می کنیم و تا کنون هم نزدیک به ده هزار قلم جنس فرهنگی در اعیادی مثل عید غدیرخم که از اعیاد اکبر ما شیعیان است، توزیع شده است. در واقع فعالیت ما مخصوص مخاطبانی است که به نوعی به واسطه ی تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دچار فقر فرهنگی شده اند و در این مسیر هدف اصلی ما تمرکز بر روی کودکان است و از آنجا که در زمینه ی  حجاب و عفاف خلاء عمیقی وجود دارد به همین خاطر بر روی این موضوع تمرکز کرده ایم و معتقدیم که سنگ بنای شخصیتی افراد از کودکی گذاشته می شود.

برای آینده چه برنامه ای دارید؟ چه اقدام تازه ای توسط جبهه محجبه ها انجام خواهد گرفت؟
– کاری که در حال حاضر در دست داریم طراحی و تولید یک نوع مقنعه است که اعضای  مؤسسه  نزدیک به دو ماه روی آن کار کردند و این مقنعه ویژگی های زیبایی شناسانه برای کودکان دارد و این اولین بار است که درکشور چنین مقنعه ای مخصوص کودکان تولید می شود. ما می خواهیم با این مقنعه بچه ها را تشویق کنیم برای داشتن حجاب؛ یک حجاب کاملا زیبا و متناسب با کودک. البته به دلیل مسائل و مشکلات مالی متأسفانه این مقنعه هنوز تولید نشده. امیدوارکه در اولین فرصت این اتفاق بیفتد. ما تلاش می کنیم که دختران ما با توجه به فطرت شان احساس شادی و سرور کنند در حالی که  غرب و آمریکا تلاش می کنند فطرت را خاموش و نیاز کاذب در کودکان ایجاد کنند.  در این کتاب هم تلاش شده تا نشان دهیم که کودک نباید از اینکه به سمت فطرت خود می رود بترسد و بداند که این امر خود به خود زیباست و موجب آرامش هم می شود.

/انتهای متن/

درج نظر