مشاوره ی مجازی/اول پرسش و پاسخ، بعد خواستگاری

یکی از کاربران به دخت از استاد دکتر محمد جعفر غفرانی پرسیده:

0

سلام

ازتون خواهش می کنم راهنماییم کنید که دختران در جلسات خواستگاری باید چه سوالاتی رو مطرح کنند؟

ممنونم ازتون

پاسخ دکتر غفرانی را بخوانیم:

در ازدواج، قدم اول روشن شدن « کفویت و هم­سری و تفاهم » میان دو نفر  است و « پرسش­های اصلی و مهمی » که باید میان طرفین  مبادله شود، میزان این هم سری و تفاهم را نشان می دهد.این پرسش ها را پیش از خواستگاری حضوری مطرح کنید.

 

سخنی با والدین محترم

خدا را سپاسگزار باشید به خاطر اینکه ازدواج کرده­ و فرزنددار شده­اید و امروز نوبت فرزندِ شماست که ازدواج کند و بتواند مرحله­ی جدید زندگی مستقلش را شروع نماید.

زیرا در آفرینش حکیمانه­ی الهی ، تنفس زندگی بدون « هم­نفس »، امکان ندارد.

 

هیچ چیز انسان را مجبور نمی کند

با اینکه انسان به خاطر داشتن « عقل و اراده » ، قطعا « مختار » است و هیچ عاملِ وراثتی یا محیطی (مانند رفیق و همسر) هرگز نمی­تواند او را « مجبور » به کاری کند و سرنوشت و کارنامه­ی هر فرد ، فقط تابع افکار و گفتار و رفتار و اخلاق خود او است اما چون « توانایی­های » انسان « امانت الهی » است و باید به « أهل » آن برسد ، لذا هر انسان عاقل و متدینی باید برای « شناسایی کفو خودش » تلاش کند.

 

برای همسر شناسی

برای همسرشناسی اینها ضروری است:

 1ـ نگاه

 2ـ پرسش

3ـ تحقیق

اما از این سه عامل ، آنکه در روشن شدن « کفویت و هم­سری و تفاهم » میان دو نفر مهم تر است ، « پرسش­های اصلی و مهمی » است که باید میان طرفین  مبادله شود.

 

پرسش های اصلی برای شناسایی هم سر

طبق تجربه فراوان و به استناد آمار روزافزون انواع طلاق­ها ، اگر دو طرف یکدیگر را ابتدا « ببینند » و برای هم خوشایند باشند ، از « پرسش های اصلی » غافل می­شوند و « تحقیق » دقیقی را هم انجام نمی­دهند و در نتیجه بعدا خیلی زود به « عدم تفاهم » می­رسند.

از سوی دیگر ، چون :

اولا : پرسش­هایی که بتواند « هم­سری » دو نفر را روشن کند زیادند و فرزند شما در جلسه­ی خواستگاری قطعا نمی­تواند تمام آنها را به خاطر بیاورد و آنها را مطرح کند و حتما نمی­تواند « پاسخ » طرف مقابل را هم به خاطر بسپارد و به شما منتقل کند.

ثانیا : برای هر خواستگاری، وقت و انرژی و هزینه­ی زیادی صرف می­شود اما اکثر خواستگاری­ها به خاطر اطلاعاتِ جدیدی که طرفین از یکدیگر بعدا به دست می­آورند « نافرجام » می­ماند و آثار منفی زیادی در روحیه­ی طرفین به جا می­گذارد.

بنابراین بهترین روش برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه و آسیب های روانی این است که شما والدین عزیز بپذیرید و والدین مقابل را هم متقاعد کنید که قبل از اولین دیدار و خواستگاری حضوری ، پرسش­هایی را که مواضع فرزندان را روشن می­کند از طریق واسطه­ای مطمئن میان آنها مبادله شود و بعد از تبادل پاسخ­ها در یک زمان ، و بعد از توافق غیابی با بیش از پنجاه درصد از این روش، اولین ملاقات­ و تحقیقات بعدی انجام شود.

 

سخنی با شما جوان عزیز

طبق فرمايش قرآن ، ‌خداوند حكيم  ‌همه ‌چيز را “ زوج ‌“ آفريده ‌است‌.

پس حيات و رشد و شکوفایی و ‌آرامش و نشاط و تعادل و تكامل ‌و تعالي ‌و تقرب هر فردي ، فقط ‌با « ازدواج اسلامی » ‌امكان‌پذير است‌.

 

هم سری و هم سویی

از همین منظر ، محبوب‌ترين ‌و جاودانه‌ترين نهاد در پيشگاه‌ الهي ، ‌“ ازدواج‌“ است

و ‌یکی از تکالیف زوج برای موفقیت در ‌ازدواج ‌، “هم سري ‌و هم سویي‌“ آنها است.

هر چند انسان‌ تنها مخلوقي ‌است‌ كه‌ به‌ خاطر مختار بودن ، « ‌تغيير پذير » است‌ و هرگز نمي‌توان‌ مواضع و رفتار او را در « آينده » به طور قطع ‌پيش‌بيني‌ کرد اما باورها و مواضع و زمينه‌هاي ‌پرورشي‌ِ فرد ، تا حدَي « عاقل یا جاهل » بودن و ‌مسير زندگي ‌و « سلامت یا بیماری ‌قلبي » ‌او را مشخص‌ ‌و تفاهم ‌میان زوج را ممكن‌تر مي­سازند.

بهتر است اين ‌پرسشنامه ، قبل از ملاقات یکدیگر ‌اولين ‌مرحله­ی ‌آشنايي شما باشد اما چون ‌نمي‌تواند برای إحراز « هم­سری » کافی باشد ، پس ‌بايد در جلسات معارفه و خواستگاری ، دقت و تحقيق ‌بیشتري‌ انجام ‌شود تا به اطمينان ‌قابل اعتمادي ‌برسيد.

ادامه دارد…

/انتهای متن/

 

درج نظر