مرقدش خاستگاه علم و انقلاب گشت

حضرت معصومه (س) در سفرتاریخ ساز خود به سوی ایران برای پیوستن به برادر بزرگوارش، اگر مجال رسیدن به طوس نیافت و در شهر قم رحل اقامت افکند و رحلت فرمود،اما بانی بنای عظیم حوزه علوم دینی و پس از آن انقلاب اسلامی در این خطه گشت که دنیای اسلام و بلکه کل جهان معاصر را سخت تحت تاثیر قرار داد.

0

طیبه میرزا اسکندری/

بانوان در خاندان مطهر پیامبر اکرم(ص) محورند و پایه گذار حرکت های بزرگ.

 زهرای مرضیه(س) بنیانگذار مکتب تشیع علویست که در آن حقانیت جانشین رسول الله و امامت او بر امت اسلامی  به صدایی بلند و رسا فریاد زده می شود، علی رغم این که این حاکمیت تحقق بیرونی نمی یابد. انعکاس این فریاد در دالان تودرتوی تاریخ همچنان به گوش ها می رسد تا میان اسلام علوی و اسلامی که برگرفته از ارتجاع عربی است، فاصله ای روشن پدید آید.

زینب کبری(س) امر مهم پیام رسانی حماسه بی مانند کربلا به سالاری سیدالشهدا(ع) را در کنار امام سجاد(ع) پایه گذاری می کند تا برای همیشه اهالی امت اسلام بلکه همه انسان های آزاده بدانند که راه سرخ تشیع علوی جز از طریق جانبازی و شهادت تداوم نمی یابد و اسلام راستین جز به مدد این فداکاری ها پابرجا نمی ماند.

اما چون روزگار خلافت عباسیان و استقرار حکومت آنها فرامی رسد و نهضت علمی اسلام ناب به مدد مجاهدت امامان باقر(ع) و صادق(ع) بنیان نهاده می شود و به دوران شکوفایی خود در زمان امام هشتم می رسد، دختری کریمه از آل رسول به عرصه می آید تا بنیانی محکم در میان شیعیان را برای این نهضت تدارک ببیند. از حسن اتفاق این کار سترگ در خطه ایران زمین و در سرزمین قم صورت می پذیرد.

وقتی امام رضا(ع) به دستور و جبر مامون عباسی روانه ایران می شود و در دیار طوس بنای استقرار و تثبیت علمی تشیع را می نهد، همزمان خواهر بزرگوارش حضرت معصومه(س) که در نیل به مراتب تقوی و علم مکانتی برجسته داشت، سفری تاریخ ساز را به سوی ایران آغاز کرد تا به برادر بپیوندد. مشکلات و دشواری های سفر و بیماری، به ایشان مجال رسیدن به طوس را نداد. در میانه راه  در قم رحل اقامت افکند و رحلت فرمود تا بعدها در سایه اش در این شهر بنایی عظیم از علم و دانش نهاده شود و قم به مهد حوزه علوم دینی شیعه تبدیل شود.

در پی آن، درسده چهاردهم از دامن حوزه علمیه ای که در قم پا گرفت، انقلابی بزرگ آغاز شد که امواج آن نه تنها دنیای اسلام را فراگرفت که همه جهان امروزی را تحت تاثیر پیامدهای مهم خود قرار داد.

و این گونه بود که بارگاه حضرت معصومه(س) مهد علم و انقلاب گشت برای دنیای اسلام در جهان کنونی.

پس در سالروز رحلت دختر دردانه موسی بن جعفر(ع) و خواهر گرانقدر امام رضا(ع) سلام می کنیم بر آن کریمه اهل بیت که مرقد منورش خاستگاه حرکات علمی و انقلابی گشت برای امت اسلام .

انتهای متن/

درج نظر