شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵

مد چگونه این‌ها را به قدرتمندترین زنان جهان تبدیل کرد

مجله فوربس امسال نیز همچون سال‌های گذشته فهرستی از قدرتمندترین زنان جهان را منتشر کرد؛ زنانی که در عرصه‌های مختلفی مانند سیاست، تجارت، رسانه و سرگرمی، فعالیت‌های بشردوستانه، مد و غیره گام‌های بلندی را برداشته‌اند. نکته‌ای که نظر ما را جلب کرد و احتمالاً برای شما مدآنلاینی‌ها نیز جالب خواهد بود قرار گرفتن چند زن در این لیست بود که در زمینه مد و فشن فعال هستند.

هر چند آنها جزو ده نفر اول این فهرست نیستند اما باز هم نمی‌شود از قرار گرفتن آنها در فهرستی که اسامی بزرگانی چون آنجلا مرکل، هیلاری کلینتون و ملکه الیزابت در آن وجود دارد، به‌سادگی گذشت. قرار گرفتن آنها در این لیست، نشان‌دهنده این نکته است که این صنعت در دنیای امروز چه نقش بزرگی را ایفا می‌کند و چطور برای کشورهای صاحب آن، سرمایه و اعتبار به دست می‌دهد.

ما فعالیت‌های افراد این فهرست صدنفره را زیر نظر گرفته و دریافته‌ایم ۵ زن از این صد زن، مستقیماً قدرتشان را از راه صنعت مد کسب کرده‌اند. نام این زنان قدرتمند که در مدآنلاین از آنها زیاد خوانده‌اید و خواهید خواند در فهرست فوربس به ترتیب زیراست: در رتبه بیست‌وهشتم آنا وینتور، در رتبه هفتادویکم دیان فون فورستنبرگ، در رتبه هفتادوسوم توری برچ، در رتبه هفتادونهم میوچیا پارادا و در رتبه نودم سارا بلیکلی. در ادامه به زندگینامه این زنان به عنوان قدرتمندترین زنان دنیا در عرصه مد خواهیم پرداخت.

آنا وینتور؛ سردبیر مجله مد «ووگ»

هرچند که آنا وینتور در بخش رسانه و سرگرمی مقام ۲۷ را آورده است اما ما از همین تریبون اعلام می‌کنیم که وینتور واس ماست! از آنجاکه او به عنوان سردبیر بزرگ‌ترین مجله فشن در جهان یعنی ووگ نقش بزرگی را در پیشرفت صنعت مد جهان داشته است.

آنا وینتور به چند چیز در دنیا معروف است: سردبیری مجله ووگ، مدل موهای کوتاه، عینک آفتابی تیره، رفتار بسیار سرد و کفش‌های پاشنه بلندش.
وینتور در سه نوامبر ۱۹۴ در لندن به دنیا آمد. پدر او چارلز وینتور سردبیر London Evening Standard و مادرش نیز فعال در زمینه‌های بشردوستانه بود. آنا وینتور پیش از آن که در مجله ووگ مشغول به کار شود کار خود را از Harper’s & Queen در لندن آغاز کرد. او چند سالی بین لندن و نیویورک در رفت و آمد بود و در این مدت پله‌های ترقی را یکی یکی طی می‌کرد. در سال ۱۹۷۶ او به نیویورک نقل مکان کرد و سردبیر مجله Harper’s Bazaar شد. پس از آن در حالی که هنوز بیست و چند سالش بود هارپر بازار را ترک کرد و به نشریه viva رفت و از همین جا بود که وینتور به صورت رسمی کار خود را در حوزه مد شروع کرد و برای سردبیری مجله مد دندان‌های خود را تیز کرد. او در این دوران پول زیادی را برای عکاسی در مکان‌هایی مانند ژاپن و کارائیب صرف کرد. پس از آن در مجله Savvy, و سپس در مجله نیویورک مشغول به کار شد.

در سال ۱۹۸۶ او به عنوان سردبیر conde nast که مجله ووگ جزو زیرمجموعه‌های او بود مشغول به کار شد. در آنجا بود که او عقاید اصلی خود را در مورد مد اظهار کرد. او زنی بود که وقت خرید نداشت و می‌خواست بداند که چه چیزی بخرد و چطور و چرا و از کجا. انتقادهای تند وتیز و نداشتن صبر سبب شد که به اسم‌های مختلفی مثل زمستان هسته‌ای معروف شود. آنا وینتور می‌خواست دنیای مجله و روزنامه را تغییر دهد. این زن جسور در سال ۱۹۸۷ در روزنامه Home and Garden مشغول به کار شد و سرانجام در ۱۹۸۸ به سردبیری مجله ووگ رسید. ووگ که از سال ۱۹۶۰ به عنوان بزرگترین روزنامه در صحنه مد فعالیت داشت خود را با تازه به دوران رسیده‌ای مواجه می‌دید که می‌خواست همه چیز را تغییر دهد. او نه تنها این مجله بلکه دنیای مد را زیر و رو کرد. آنا در این سال‌ها به یکی از قدرتمندترین افراد در دنیای مد تبدیل گشت که گرایش‌های جدیدی را وارد دنیای مد کرد و از طرف دیگر طراحان جدیدی را وارد عرصه کرد. روزنامه گاردین از او به عنوان شهردار غیر رسمی نیویورک سیتی نام می‌برد. او مزون‌های فشنی مانند دیور را همیشه تشویق به جذب طراحان جوان و تازه نفس‌تری مانند جان گالیانو کرده است.

شهرت او تنها محدود به مد نیست. وینتور حتی بر روی سیاستمدارانی که به خشونت معروف هستند مانند دونالد ترامپ تاثیر دارد.آنا یکی از افراد حامی دموکرات هاست. در سال ۲۰۰۴ او از جان کری و در سال ۲۰۰۸ از باراک اوباما حمایت کرد و امسال نیز از طرفداران هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می باشد. طبق سایت ویکیپدیا درآمد او در سال ۲۰۰۵ دو میلیون دلار در سال بوده است. این دو میلیون دلار علاوه بر خرده ریزهایی مانند یک مرسدس بنز کلاس اس، اقامت در سوییت کوکو شانل در هتل ریتز پاریس در هنگام شوهای مد اروپا، مستمری ۲۰۰۰۰۰ دلاری خرید و …. می باشد. از دیگر کارهای او مدیریت مراسم سالانه مت گالا ست که سود آن به نفع موزه هنر متروپولیتن جذب می‌شود.

آنا بودجه‌ای از ووگ را صرف حمایت و معرفی طراحان جوان و ناشناس می‌نماید. از دیگر کارهای بشردوستانه وینتور صرف بودجه‌ای ۱۰ میلیون دلاری از سال ۱۹۹۰ برای حمایت از خیریه‌هایی که در زمینه بیماری ایدز فعال هستند است.

دیان فون فورستنبرگ و طراحی برای میشل اوباما

شخصیت بعدی که می‌خواهیم اشاره کوچکی به او نیز داشته باشیم دیان فون فورستنبرگ است. فورستنبرگ که اصالتاً متولد بلژیک است، کسب و کار خود را از سال ۱۹۷۰ میلادی با سرمایه‌گذاری ۳۰.۰۰۰ دلاری در حوزه‌ طراحی لباس امریکا آغاز کرد و در اندک زمانی موفق شد به مقام نخست در این حوزه برساند. او برند خود به نام DVF را در سال ۱۹۹۷ با معرفی دوباره پیراهن‌های wrap dress مجددا راه اندازی کرد. wrap dress پیراهنی است که در دو طرف خود دو بند دارد. بند سمت چپ از جلو به بند سمت راست می‌رسد و از پهلو گره می‌خورد. این لباس آنقدر معروف شد که میشل اوبامای خوش‌تیپ در مراسمی رسمی برای کریسمس در سال ۲۰۰۹ آن را به تن کرد. البته میشل تنها طرفدار لباس‌های برند او نیست. ستاره‌های دیگری نیز همچون جسیکا آلبا، جنیفر لوپز، دوشس کمبریج، مدونا و غیره نیز از طرفداران او هستند.

او سپس به عنوان رئیس هیئت طراحان مد و لباس امریکا (CFDA) منصوب شد که کسب و کار ۳۵۰ تن از برترین طراحان مد و لباس این کشور را بر عهده دارد. در سال ۲۰۱۴ دیان به عنوان ۶۸ مین زن قدرتمند جهان در لیست فوربس قرار گرفت و در سال ۲۰۱۵ مجله تایمز او را به عنوان ۱۰۰ چهره معروف سال خود قرار داد. از اقدامات وی می‌توان به تلاش برای اجرایی کردن موسسه حقوقی مد و لباس فوردهام و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی متعدد اشاره کرد که هدف اصلی آنها آگاهی‌بخشی به عموم مردم درباره اجتناب از خریداری البسه‌ تقلبی و تلاش برای حفظ حقوق طراحان این حوزه بود. او همسر یکی از پانزده مرد ثروتمند دنیاست. ازدواج اول او با اگون، شاهزاده‌ی فورستنبرگ در ۱۹۷۲ پایان یافت. خانواده همسر اول او کاتولیک‌های سرسختی بودند که از همان ابتدا به خاطر یهوی بودن دیان با او مشکل داشتند.
با وجود روابط مختلفی که او با مردان گوناگونی داشت، تا وقتی که در ۲۰۰۱ با بری دیلر، تاجر میلیاردر، ازدواج نکرد به آرامش نرسید. دیلر مدیرعامل شرکت اکسپدیا است و ارزش خالص ثروت‌اش ۲.۴ میلیارد دلار است. دیان به عنوان مدیر بنیاد دیلر- فون فورستنبرگ به سازمان‌های غیر انتفاعی و بشردوستانه که در زمینه‌های تحصیل، حقوق بشر، هنر، سلامت و محیط زیست فعال هستند کمک‌های زیادی را می‌کند. در سال ۲۰۱۰ دیان جایزه DVF را بنیان گذاشت. جایزه‌ای به مبلغ ۵۰۰۰۰ دلار که به ۴ خانم که قدرت رهبری، استقامت و شجاعت زیادی را در زمینه‌های مربوط به زنان از خود نشان می‌دهند اعطا می‌شود.

توری برچ؛ قدرتمندترین مادر شاغل جهان

می‌رسیم به سومین زن قدرتمند در دنیای مد و هفتادوسومین در لیست فوربس: توری برچ. توری برچ یک طراح، بشردوست و تاجری آمریکایی است که جوایز زیادی را در زمینه مد و فشن از آن خود کرده است. او در سال ۲۰۱۵ نیز همین مقام را در فهرست فوربس داشته است. توری برند خود را در سال ۲۰۰۴ به نام خودش روانه بازار کرد. در سال ۲۰۰۵ او جایزه Rising Star Award را دریافت کرد. این جایزه به کسانی تعلق می‌گیرد که به موفقیت‌های چشمگیر در زمینه‌های متفاوت هنری از جمله طراحی دست یافته‌اند. در سال ۲۰۰۷ جایزه به راه‌اندازی موفق یک برند زیورآلات و در سال ۲۰۰۸ جایزه بهترین طراح مد آمریکا را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۵ او به عنوان یکی از ۵۰ نفر مادر قدرتمند جهان در لیست WORKING MOTHER یا مادران شاغل قرار گرفت. در همین سال توری برچ جایزه بنیاد تحقیق در مورد سرطان پستان را از آن خود کرد. برچ به عنوان یکی از حامیان حقوق بشر نیز معروف است. از آن جمله می‌توانیم به بنیادش اشاره کنیم که از زنانی که در آمریکا قصد راه‌اندازی حرفه‌ای را دارند حمایت مالی می‌کند. او همچنین به عنوان فردی فعال در زمینه تشویق کارآفرینان است. توری برچ سه پسر و سه دخترخوانده دارد. گفتنی است که مجله فوربس در سال ۲۰۱۳ از او به عنوان یک بیلیونر یاد کرده است و دارایی او را یک بیلیون دلار تخمین زده است.

میوچیا پارادا؛ مادر خانه مد ایتالیا

حالا نوبت میوچیا پاراداست با رتبه هفتادونه در فهرست فوربس. پرادا (Prada) یک خانه مد ایتالیایی است که در سال ۱۹۱۳ توسط «ماریو پرادا (Mario Prada) » تاسیس شد. او با همکاری با برادرش «مارتینو (Martino)  فروشگاه چمدان و کالاهای چرمی با نام «فراتلی پرادا (Fratelli Prada  به معنی برادران پرادا را در میلان افتتاح کردند. دختر ماریو به نام «لویزا (Luisa)» تجارت پدرش را به دست گرفت و سپس دخترش “میوچیا پرادا (Miuccia Prada)»، در سال ۱۰۷۸ جانشین او شد در سال ۱۹۷۸، «میوچیا پرادا»، دختر لویزا، هدایت شرکت پرادا را بر عهده گرفت.
زمانیکه میوچیا به مقام ریاست پرادا رسید، این شرکت از نظر مالی دچار مشکل شده و تحت فشار رقبایی شناخته شده‌تر مانند «گوچی» قرار داشت. اما وی با نوآوری‌ها و تفکرات آینده‌نگر خود، پرادا را در مسیر مبدل شدن به یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های پیشرو در زمینه مد قرار داد.

پرادا در واکنش به افزایش تقاضا، طیف وسیعی از کالاهای چرمی مانند کیف، چمدان، لوازم جانبی تا کفش و پوشاک مردانه و زنانه را به بازار عرضه کرد. او در مارچ ۲۰۱۳ توسط گاردین به عنوان یکی از زنان خوشتیپ بالای پنجاه سال دنیا معرفی شد. میوچیا برند میومیو را که در مقایسه با پرادا برندی ارزان قیمت‌تر بود و در تولید آنها از لباس‌های خودش الهام گرفته بود ر وانه بازار کرد. میو میو در واقع کوتاه شده نام خود او یعنی میوچیا است. او در سال ۲۰۱۳ به عنوان اولین طراح بزرگ جهان در مراسم بریتیش فشن اواردز انتخاب شد. در سال ۲۰۱۴ نیز به عنوان ۷۵ زن قدرتمند دنیا مورد توجه قرار گرفت.

سارا بلیکلی؛ سلطان شلوارهای ساپورت جهان

شخصیت بعدی ما سارا بلیکلی  است که رتبه ۹۰ در این فهرست را از آن خود کرده است. سارا بلیکلی بازرگان آمریکایی و موسس کمپانی پوشاک اسپنکس (Spanx) شرکت تولیدکننده شلوار و ساپورت است. بلیکلی در سال ۲۰۱۲ توسط مجله تایم در فهرست تاثیرگذارترین افراد جهان قرار گرفت و در سال ۲۰۱۴، در فهرست قدرتمندترین زنان جهان به انتخاب مجله فوربس در جایگاه نودوسوم قرار گرفت. سارا بلیکلی از دانشگاه فلوریدا و در رشته ارتباطات فارغ‌التحصیل شد. او در ابتدا قصد داشت وکیل شود اما پس از رد شدن در آزمون پذیرش دانشکده حقوق تصمیمش را تغییر داد. پس از مدت کوتاهی کار در دیزنی، بلیکلی در کمپانی دانکا (Danka)، مشغول به کار فروش دستگاه‌های فکس شد. او پس از موفقیت در بخش فروش ارتقا گرفت اما از جوراب‌شلواری‌هایی که مجبور بود در محل کارش بپوشد رضایت نداشت، از همین‌جا بود که این ایده در ذهن او شکل گرفت و طی دو سال آینده در حالی که همچنان برای دانکا کار می‌کرد با پس‌انداز ۵ هزار دلاری، تحقیق و گسترش ایده‌اش را آغاز کرد.
او همیشه به این فکر میکرد که چیزی که وی احتیاج دارد هنوز ساخته نشده است. یک شب و در یک مهمانی سارا به ایده جالبی دست پیدا کرد و آن استفاده از زیر دامنی که هم بدن را لاغرتر نشان دهد و هم لباس زیر خانم‌ها را از دیده شدن حفظ کند بود. سارا بلیکلی ایده‌اش را به کسانی که در این صنف فعالیت می‌کردند پیشنهاد کرد اما با پاسخ منفی آنها مواجه شد تا اینکه سرانجام یک کارخانه‌دار به تشویق دو دخترش تصمیم به حمایت از بلیکلی گرفت. او با تولید گن‌های لاغری به ثروتی میلیادی رسید. سارا که در سال‌های ۴۰ زندگی خود به سر می‌برد یک درآمد سالانه ۲۵۰ میلیون دلاری دارد و فوربس او را به جوان‌ترین میلیاردر خودساخته دنیا معرفی کرده است. او نیز همچون سایر افرادی که در موردشان صحبت کرده‌ایم در زمینه‌های حقوق بشری فعال است. به طور مثال بنیاد او در زمینه تحصیل و کارآفرینی برای زنان فعال است. بنیاد بلیکلی به زنان جوان در آفریقای جنوبی بورسیه‌های تحصیلی اهدا می‌کند. بلیکلی در ۲۰۰۶ درر برنامه اپرا وینفری یک میلیون دلار به آکادمی او برای حمایت از دختران اختصاص داد. در سال ۲۰۱۳ او اولین زن بیلیونری بود که به گروه Giving Pledge پیوست. گروهی متشکل از ثروتمندترین افراد جهان مانند بیل گیتس و وارن بافت که نیمی از ثروت خود را صرف خیریه کرده‌اند.

با نگاهی اجمالی به زندگی هریک از افرادی که در مورد آن صحبت کردیم نکاتی مشترک نظرمان را جلب می‌کند. اول از همه شنا کردن آنها بر خلاف جریان آب است. آنها همیشه دست به تغییر موضوعاتی زده‌اند که به نظرشان کلیشه‌ای و قدیمی بوده است و یا دست به تولید لباس یا طرحی زده‌اند که کمبودش همیشه حس می‌شده است اما کسی نبوده که این جسارت و پشتکار را در خود ببیند و به دنبال خلق آن باشد. دوم این که شکست برای این زنان پله‌ای در جهت رسیدن به موفقیت بوده و هیچ وقت باعث یاس و یا دلسردی آنها نشده است. و آخرین موضوع بی توجهی آنها به نظرات مایوس کننده و نگاه‌های عاقل اندر سفیه دیگران است. همیشه انسان‌هایی هستند که در برابر تغییر مقاومت می‌کنند و می‌توانند اراده هر شخصی هر چقدر هم مشتاق سست کنند. این افراد می‌دانند که چطور گوش‌های خود را محکم در برابر این حرف‌ها بگیرند و خود را به نشنیدن بزنند.

منبه :مد آنلاین/انتهای متن/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

کلیه حقوق متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد