مد و تبلیغات گرایش مردم را عوض می کند

در دهه ی 2000 تاثیر مد وتبلیغات بر گرایش مردم بسیار زیاد و تعیین کننده است؛ تاثیری در حد ایجاد گرایش های متضاد با گرایش های پیشین.

0

فاطمه قاسم آبادی/

در قسمت های قبلی به بررسی مد از سال 1900 تا 1990 پرداختیم و چالش ها و اتفاقاتی که مد را در این دوران تحت تاثیر قرار دادند بررسی کردیم. حال می خواهیم به بررسی دوران جدید یا معاصر مد بپردازیم و عوامل تاثیر گذار در مد این زمان را بررسی کنیم.

 

دهه ی 2000 در واقع دهه ی استفاده از مدهای رایج به جای کارهای مبتنی بر هنر اصیل در لباس می باشد. لباس های مرغوب و قدیمی دهه های 60 و 70 و 80 تقریباً رواج یافتند و به کلکسیون طرح های طراحان بازگشتند. در سال های اول دهه ی 2000 مد کمینه گرایی همچنان رواج داشت.

 

محبوبیت مدهای  کلاسیک و قدیمی

 در این دهه مد های قدیمی با عنوان الد فشن دوباره با قدرت تمام در ویترین های پوشاک و برند های خاص با قیمت های بالا، خود نمایی کردند و دوباره مدل های کت و شلوار های قدیمی با کمی تغییرات که جوان پسند تر باشند بین مردم رواج پیدا کردند.

البته پوشیدن لباس های کلاسیک به خاطر قیمت و برندهای معتبری که آنها را ارائه می دادند، در این دوره بیشتر مختص کسانی بود که وضعیت مالی بهتری داشتند و می توانستند از این مد گران پیروی کنند.

 

مدل های رنگی و شاد

بعد از آن که در دهه ی 90 پوشیدن رنگ هایی به خصوص مد شد و در رنگ بندی ها طراحان یک سری رنگ خاص را مد نظر قرار دادند، در دهه ی جدید طراحان شروع به استفاده از طرح های رنگارنگ تر کردند.

مارک های لباس مرغوب کم کم در بازار رواج یافتند، البته پیش از این هم برندهای زیادی در بازار وجود داشت ولی مردم عادی هرگز به فکر استفاده از آنها نمی افتادند. منتها در این دوره مردم عادی هم به سمت خرید از برندهای با قیمت بالاتر رفتند .

 

لباس های تنگ و کوتاه

با وجود تغییراتی که در طراحی لباس در هر دهه به وجومی آید در دهه ی جدید هم مثل دهه ی قدیم طراحان لباس همچنان به طراحی  لباس های تنگ تر، یقه های باز تر و دامن های کوتاه تر پرداختند. در این دهه در راستای ادامه ی سیاست های گذشته ی طراحان، مدل های قدیمی را با اندکی تغییر در جهت باز تر شدن ادامه دادند.

 

موهای بلند و عینک های کوچک تر

در این دهه موهای بلندتر برای زنان و مردان باب شد. موسیقی رپ نیز تأثیر فراوانی در مد لباس ها داشت و مردم با تقلید از مدل موی قهرمانان رپ که به شدت محبوب شده بودند، خود را شبیه آنها می کردند.

البته در این دوران موهای بلند به خاطر محبوبیتی که پیدا کرده بود، بین هنرپیشه ها هم مد شد و آنها هم از این قافله جا نماندند و موی بلند برای مردان جایگزین موهای کوتاه در دهه ی 90 شد.

یکی دیگر از تغییرات ظاهری که در این دهه اتفاق افتاد جایگزین شدن عینک های دودی کوچکتر به جای عینک های بزرگ قدیمی بود، که حدود دو دهه در بین مردم محبوب بود.

عینک های آفتابی جدید خیلی کوچکتر از سایز منطقی بود و این که بر عکس مدل های قدیمی بود، به نوعی تغییر گرایش مردم را در مد در تضاد با گرایشات قبلی شان و تاثیر مد و تبلیغات بر پسند مردم را نشان می داد.

 

مسائل مالی در مد مهم شد

برای بیشتر طراحان در این دوره ی به خصوص، عوامل مالی بسیار حیاتی بود. بیشتر افراد جوان دریافتند که اکنون نباید با ارائه ی طرح و الگو برای لباس ها سرمایه ی خود را به خطر بیاندازند و بنابراین استقلال طلبی خود را محدود کردند.

آنها ترجیح دادند با تقلید از مد های محبوب گذشته و کمک گرفتن از آنها همه چیز را به اصطلاح بدون ریسک جلو ببرند و با این ترفند از شکست های مالی بزرگ جلوگیری کنند.

 

تعادل در لباس های زنانه و مردانه

در اواسط دهه 2000 لباس های خانم ها  به سبک زنانه سوق داده شدند. به این معنا که استفاده از پیراهن زنانه دوباره مد شد. این هم البته یکی از تکرارهای مد گذشته محسوب می شد که دوباره در این دهه جان تازه ای گرفت.

 در تابستان 2007 طراحان شروع به تجربه ی پیراهن های شکل تونیک کردند. رنگ های روشن در این دهه مد شد؛ لباس های رنگارنگ و رنگ های نا محدود باعث تغییرات اساسی در پوشش مردم زمان خود شد. البته در این دوران پوشش مردان تا حدی از اهمیتی بیشتر نسبت به دهه ی1990 برخوردار شد و همین هم باعث شد که انواع و اقسام مدل های مختلف برای پوشش مردان به وجود بیاید و حق انتخاب بیشتری برای مردان مطرح باشد.

در این دوره مردان و زنان به یک نسبت از مد سهم بردند و همین باعث به وجود آمدن یک تعادل در مد شد که در دهه های قبل به این صورت وجود نداشت.

/انتهای متن/

درج نظر