محصولات تولیدی بانوی کارآفرین ایرانی رقیب واردات خارجی

بانوی کارآفرین ایرانی با طراحی محصولات دانش بنیان و تولید بیش از 150 قطعه و لوازم آزمایشگاهی، در جهت بی نیازی کشور از واردات مجموعه ای از کالاهای خارجی و به خصوص آمریکایی گام برداشته است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، فاطمه سلیمی میدانشاهی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فیزیک پلاسما از دانشگاه شهید بهشتی است و در راس شرکتی قرار دارد که ساخت اقسام قطعات اپتومکانیک مورد نیاز در آزمایشگاه های اپتیک، لیزر و فوتونیک نظیر اقسام نگهدارنده ها، میزها و بورد های اپتیکی، ساخت اقسام جابجاگرهای دستی و موتوردار و نرم افزارهای مرتبط، طراحی و ساخت دستگاه های اندازه گیری نظیر انحراف سنج ماره، شبیه ساز خورشید، تداخل سنج مایکلسون، تداخل سنج ماخ- زندر، از محصولات دانش بنیان آن است.
سال 1388 همزمان با ورود سلیمی میدانشاهی به مقطع کارشناسی ارشد فیزیک پلاسما، تحریم های ظالمانه تشدید و فروش کالا به ایران به خصوص تجهیزات و ابزار های آزمایشگاهی ممنوع می شود و شرکت ها برای تامین نیاز کشور چاره را در دور زدن تحریم ها می بینند.


این کارشناس فیزیک پلاسما گفت: ساده ترین راه برای دور زدن تحریم ها، وارد کردن شرکتی از کشور ثالث به چرخه خرید است. اما راضی کردن شرکت های خارجی برای مشارکت نیز کار ساده ای نبود. ترس از مجازات دور زدن تحریم ها، شرکت های خارجی را بسیار محتاط کرده بود آنان باید مطمئن می شدند که کالاهای ارسالی به ایران در صنایع نظامی استفاده نمی شود.
سلیمی میدانشاهی افزود: لازم بود برای جلب اطمینان شرکت های خارجی در کنار درخواست خرید کالا، توضیحات ریز و مبسوطی برای کاربرد قطعه درخواستی نوشت، من نیز کار خود را در شرکتی با نوشتن توضیحات برای قطعات درخواستی آزمایشگاه فیزیک شروع کردم. همین کار باعث آشنایی و تسلط من به مشخصات و کاربرد قطعات شد.
وی ادامه داد: شرکت واسط در کشور ثالث پس از خواندن توضیحات ما و اطمینان از محل مصرف قطعات و لوازم، آن ها را از شرکت های آمریکایی می خرید، لوازم ابتدا به آن کشور و سپس به ایران پست می شد.صرف نظر از چرخه طولانی درخواست و سود شرکت واسط، هزینه های سنگین حمل و نقل و نداشتن گارانتی نیز از دیگر معایب این گونه خرید ها بود.
این بانوی کار آفرین گفت: برخی از کالاهای درخواست شده ساختاری ساده داشتند و عبور از سد تحریم برای تهیه آن ها قابل توجیه نبود. هر روز جرقه های تولید با دیدن ابزارهای ساده آمریکایی ذهنم را روشن تر می کرد.
سلیمی افزود: به فکر تولید این قطعات افتادم، با طرح این ایده موج های منفی اطرافیان شروع شد، عده ای ساخت قطعات و ابزارهای آمریکایی را محال و رقابت با آن شرکت ها را محال تر و تولید و فروش در بازار ایران را محال ترین کارها می دانستند با این حال من با حمایت همسرم کار را از خانه شروع کردم.
موسس شرکت دانش بنیان ادامه داد: برگ برنده ما وجود تحریم و دریافت 70 درصد از قیمت قطعات هنگام عقد قرار داد ساخت بود. به مرور اتاقی از منزل را تبدیل به کارگاه کردیم، پس از چند ماه توانستیم اتاقی برای کارگاه خود اجاره کنیم و محصولات خود را از طریق شرکتی که این قطعات را وارد می کرد به بازار عرضه کردیم.
سلیمی میدانشاهی افزود: با این حال دامنه موج های منفی هر روز بلند تر می شد، هنوز هم اطرافیانم بر این باور بودند که نمی شود با آمریکایی ها رقابت کرد، و در بازار ایران نیز نمی توان با تولید فقط یک محصول موفق بود.
وی گفت: اما من بر این باور بودم که تخصصی کار کردن باعث موفقیت می شود، کار ما از تولید قطعات ریز و ساده شروع شد، با راهنمایی دوستی که در رشته صنایع تحصیل کرده بود، درآمدهای اولیه را صرف تبلیغ و توسعه کار خود کردیم، هرچه زمان می گذشت، تولیدات ما بیشتر و پیچیده تر می شد.
مدیر شرکت دانش بنیان تولید کننده محصولات اپتیکی افزود: دستگاه های اندازه گیری دقیق، محصولاتی دانش بنیان و توسعه دهنده فعالیت های دانش بنیان هستند، ساخت دستگاه های اندازه گیری نظیر انحراف سنج ماره، شبیه ساز خورشید، تداخل سنج مایکلسون، تداخل سنج ماخ- زندر تز پایان نامه کارشناسی ارشد من بود که آن را تجاری سازی کردیم و کلیه مطالب آن را در اختیار همه قرار دادیم.

*** قدم نخست برای تولید، داشتن علم است/ در همه جای دنیا تولید کننده محترم است.
سلیمی میدانشاهی در خصوص ارائه تجربیات خود به جوانان گفت: بازار داشتن محصول و تقاضا برای آن، رکن اصلی تولید است، قدم نخست هر فعالیتی داشتن علم و آگاهی است اما بدون تلاش، پشتکار و صداقت نمی توان موفق شد، به طور مثال مرکز ملی علوم و فنون لیزر نخستین مشوق و حامی ما در تولید بود علاوه بر خرید محصولات شرکت، استفاده آنها نیز مهر تاییدی بر کیفیت کالا بود که باعث شد سایر مصرف کنندگان نیز به ما اعتماد کنند.
وی دستیابی، ایده یابی و تولید را کار هر روزه خلقت دانست و افزود: جهان هر روز در حال زاده شدن است و اطراف ما پر از ایده های نو برا ی تولید است جوانان اگر بخواهند، می توانند با حرکت در مسیر درست ایده هایشان را به محصول تبدیل کنند.
وی با بیان اینکه زندگی بدون تلاش و کار شیرین نیست، ادامه داد: خلق یک چرخه تولید لذت بخش است، جوانان اگر می خواهند خودی نشان دهند و در اذهان باقی بمانند، باید عرصه کار و تلاش را جولانگاه خود کنند، روزی رساندن به بندگان خدا لذتی ابدی به دنبال دارد، کارآفرینی فرایندی است که متخصص دانشگاهی تا پیک موتوری را صاحب شغل می کند.

***ضرورت جلب اعتماد مصرف کننده
کارشناس ارشد فیزک پلاسما با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان مولد صرف یک محصول نیستند، گفت: آنها سلول هایی فعال و سازنده پیکره جامعه هستند، یک شرکت دانش بنیان علاوه بر کارآفرینی و صرفه جویی ارزی با اشتغال زایی به کاهش آسیب های اجتماعی و افزون بر آن با تجربه و تربیت نیروی انسانی به غنی شدن منابع تولیدی جامعه کمک می کند.
سلیمی افزود: هر چند نگاه خوبی به جنس ایرانی نیست و مصرف کنندگان نگران خدمات و پشتیبانی بعد از فروش هستند اما می توان با پیشه کردن صداقت، اعتماد هموطنان را افزایش داد. داشتن صداقت در هر کاری یکی از عوامل موفقیت است.
وی بر پایی نمایشگاه ساخت ایران و حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان را اقدامی مناسب در حمایت از شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: پرداخت بخشی از هزینه خرید دستگاه های ساخت ایران توسط دولت کمک خوب و دوسویه ای به خریدار و فروشنده است که باعث رشد و بقای شرکت های دانش بنیان می شود.

*** به حق خود قانع باشیم
بانوی متخصص و کارآفرین در پاسخ به سوالی در خصوص بی رغبتی برخی جوانان به کارهای تولیدی، گفت: متاسفانه برخی از افراد به حق خود قانع نیستند سطح توقع بالایی را در افراد جامعه ایجاد کرده ایم و همین امر باعث شده که بچه هایمان به حقوق خود قانع نباشند، تاکید والدین بر دکتر شدن و پولدار شدن بچه ها اصلی ترین صفات ارزشمند موفقیت همچون زحمت کشیدن، پشتکار و صداقت را مدفون کرده است.
وی با اشاره به سیستم های آموزشی برخی از کشورهای توسعه یافته و کاردان پروری آنان، گفت: حس می کنم سیستم آموزشی ما دچار مشکل شده و به نظرم این موضوع تهدیدی برای نسل آینده است.

***درخواستم بیشتر شبیه یک آرزوست
وی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی حمایت از شرکت های دانش بنیان از سوی دولت گفت: افرادی زیادی مثل من از صفر مالی کار را شروع کرده اند الان جامعه ما در شرایط و موقعیت اقتصادی مناسبی نیست، باید از هم حمایت کنیم تا بتوانیم از بحران بگذریم مجموعه های تولیدی کوچک حاصل عمر افراد است باید با تمام وجود آن را حفظ کرد.
سلیم افزود: هرچند ما در سال 93 یک میلیارد تومان فروش داشتیم و توانستیم خود را در دوران رکود سرپا نگه داریم، اما لازم است مسوولان دست شرکت های نوپا و خود ساخته را بگیرند تا شور، عشق، تلاش، پشتکار و صداقت نابود نشود و رسم تولید برای فرزندانمان به یادگار بماند.
وی با اشاره به تولید بیش از150 قطعه آزمایشگاهی اپتیک به عنوان نتیجه تلاش هایش ادامه داد: سعی داریم محصولات جدیدی با روش های نوین کنترل تولید کنیم، هم اکنون به جایگاهی رسیده ایم که می توانیم با دریافت مشخصات کالای درخواستی مشتری، به صورت سفارشی آن را تولید کنیم.
در حال حاضر همه آزمایشگاه های اپتیک دانشگاه های کشور با محصول ایرانی و با هزینه ای کمتر از 40 درصد مشابه خارجی تجهیز شده اند.

/انتهای متن/

درج نظر