مجموعه اقدامات سازمان ملل در حوزه زنان به نتیجه مطلوب نرسیده است

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برنامه‌های سازمان ملل در حوزه زنان و خانواده هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است، گفت: سازمان ملل هرچند در تبیین و تشریح و طرح موضوعات مبتلا به زنان و برانگیختن احساسات جامعه بین‌المللی در رابطه با نقض و یا سلب حقوق بشری زنان گام‌های اساسی را برداشته است اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، اختتامیه نخستین دوره آموزشی ارتقای مهارت‌های علمی و عملی زنان در مجامع بین‌المللی با حضور شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌ جمهوردر امور زنان و خانواده، عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه الهام امین‌زاده معاون رئیس جمهور در امور حقوقی و فهیمه فرهمندپور مدیرکل امور بانوان وزارت کشور در مرکز پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این مراسم شهیندخت ملاوردی با تبریک سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اینکه چه ضرورتی ما را به سمت برگزاری این دوره‌ها کشانده است این است که یکی از محورهای ماده 230 بر توسعه توانایی‌های سازمان های مردم‌نهاد، توسعه توانایی زنان مدیر و توسعه تعاملات بین‌المللی تاکید دارد که براساس این محورها دوره‌های ارتقای مهارت‌های علمی و عملی زنان برای حضور در مجامع بین‌المللی را تعریف کردیم.

وی ادامه داد: در سال 95 نیز دو دوره دیگر را برگزار خواهیم کرد.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از ضرورت‌های برگزاری این دوره‌ها توجه به فرآیندهای جهانی است، گفت: فرآیند جهانی شدن که عده‌ای آن را پروژه جهانی شدن می‌نامند دارای دو وجه است که باید در این پروسه فرصت‌ها و تهدیدها را در نظر داشت چراکه تهدیدها متوجه فرهنگ و هویت ملی، مذهبی و قومی ملت‌ها است. از سوی دیگر جهانی شدن سهولت برقراری ارتباط را فراهم کرده است و نقش مجامع بین‌المللی را تقویت کرده است که با تاثیرگذاری بر اشکال ارتباطات چالش‌های مهمی را پدید می‌آورد.

مولاوردی افزود: برای بهره‌برداری لازم از این فرصت‌های بی‌بدیل برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از این فرصت‌ها بسیار مهم است و این ملاحظات ضرورت برگزاری چنین دوره‌هایی را ایجاب می‌کند.
مولاوردی با بیان اینکه ماهیت روابط بین‌المللی در حال تغییر است ادامه داد: ما هم‌اکنون شاهد رشد و تقویت بازیگران جدیدی هستیم که توانایی نقش‌آفرینی بیشتری را نسبت به بازیگران قدیمی پیدا کردند. قدرت نرم و قدرت اقتصادی دو محور اصلی قدرت در جهان جدید به شمار می‌روند و سازمان‌های بین‌المللی دیگر مانند دوران جنگ سرد تنها در سلطه قدرت‌های بزرگ نیستند و هویت مستقل‌تری پیدا کرده‌اند. توجه به این واقعیات به ویژه در دولت تدبیر و امید از همان ابتدا در دستور کار بوده و در چارچوب رویکرد اعتدال که متناسب‌سازی و ایجاد توازن بین آرمان‌ها و واقعیات را هدف خود قرار داده است با انتخاب گفتمان مناسب و پیگیری آرمان‌ها و ایده‌ها و پیگیری اهداف و مشارکت در ایجاد و هدایت فرآیندهای منطقه‌ای جهانی تلاش برای برجسته‌سازی ظرفیت‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت، اعتمادسازی منطقه‌ای و بین‌المللی به سمت تحقق برنامه‌های خود در حال حرکت است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان تصریح کرد: نتیجه این تعاملات را در مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام نیز شاهد هستیم. در خصوص توسعه تعاملات بین‌المللی در حوزه زنان و خانواده باید به جایی برسیم تا به دور از انزوا و تقابل و یا به دور از شیفتگی و نفرت، همکاری و مشارکت فعالی در منطقه داشته باشیم تا ضمن بهره‌بروی از امکانات و فرصت‌ها بتوانیم در تاثیرگذاری در نظم جهانی سهیم باشیم.

وی تصریح کرد: این عرصه، عرصه بازی شطرنج دولت‌ها و ملت‌ها است و برای اینکه کیش و مات نشویم باید قوانین بازی را بیاموزیم و با بهره‌مندی و به پشتوانه موازین و اصولی که از نظر ملی به آنها مسلح هستیم می‌توانیم در این زمینه تاثیرگذار باشیم.

مولاوردی افزود: یکی از محمل‌هایی که می‌تواند فرصت مقتنمی را برای تعامل، اغنا و بالندگی در اختیارمان قرار دهد اجلاس‌ها، نشست‌ها و کنفرانس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است که ماحصل مذاکرات گسترده کارشناسان و صاحب‌نظران مختلف از گوشه و کنار جهان با دیدگاه‌ها و مشرب‌های فکری مختلف در خصوص مسائل و معضلات جهانی است.

معاون رئیس‌‌جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: آشنایی زنان از نقاط مختلف دنیا با یکدیگر و با فرهنگ‌های مختلف و اقدامات دولتی و راهکارهای پیشنهادی آنها برای بهبود وضعیت زنان به جمع‌آوری دیدگاه‌های متنوع دینی و غیردینی در یک مکان و تبادل اطلاعات و تجربیات مفید و راهبردی نوین و موثر برای پیشبرد وضعیت بسیار مهم است.

مولاوردی ادامه داد: واقعیت دیگر این است که مجموعه تدابیر و اقدامات سازمان ملل در سطح ملی و منطقه‌ای هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است هرچند سازمان ملل در تبیین و تشریح و طرح موضوعات و برانگیختن احساسات جامعه جهانی نسبت به سلب حقوق بشر زنان توانسته راهکارهایی را بر روی کاغذ ارائه دهد اما هنوز راه درازی درایم و ضرورت مشارکت در این فرایند بسیار مهم است تا بتوانیم به راهکارهای ریشه‌ای دست پیدا کنیم.

وی افزود: شناخت دقیق و وقوف کامل و بی‌کم و کاست از نقش زنان مقدمه نقش آفرینی و بازیگری در این عرصه را برای ما ایجاد می‌کند. این دوره می‌تواند آغازی باشد در راه پرفراز و نشیبی که در پیش رو داریم و مقدمه‌ای باشد برای قدم‌گذاشتن در مسیری که افق جدیدی را پیش روی ما باز می‌کند و برگزاری این دوره‌ها مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان افزود: در دوره‌های بعدی امیدوار هستیم بتوانیم مباحث تخصصی‌تری را در دستور کار داشته باشیم و با اشراف بیشتر مسائل کاربردی وعلمی و عملی بیشتری را در اختیار زنان جامعه قرار دهیم.

/انتهای متن/

درج نظر