ما زنان هم باید برای سربازی امام زمان آماده باشیم

نیمه شعبان امسال هم گذشت و دوستداران اهل بیت (ع) از جمله زنان در این مناسبت بزرگ، در هر جایی که بودند، به شادی و سرور پرداختند.. اما وظیفه اصلی ما در عصر غیبت امام زمان فقط اندوه و ماتم در عزای ایشان و شادی و سرور در ایام ولادت است و بس؟ به دخت با چند تنی از دختران و زنان در باره وظیفه زنان منتظر گفت و گو کرده است.

0

بنابر تائید منابع اسلامی و سخنان اساتید اخلاق، شیعیان، علاوه بر حب به معصومین، وظیفه مهم دیگری نیز نسبت به ایشان دارند و ما باید توجه کنیم که این وظیفه در حال حاضر چیست و به خصوص زنان با نقش مهمی که در انسان سازی در جامعه دارند، چه تکلیفی در این زمینه خواهند داشت؟ آیا فقط همین که دوستدار آن ها باشیم کفایت می کند یا اینکه این دوست داشتن باید در طول زندگی ما ثابت شود؟ چگونه بفهمیم که تکلیف چیست و ما بانوان به طور مشخص چه وظیفه ای داریم؟

پاسخ این است که وظیفه ما در زمان غیبت مانند وظیفه در زمان حضور امام معصوم علیه السلام است؛ در حال حاضر با وجود اینکه حضرت مهدی (عج)از نظر ما غایب است، اما به ما اشراف و آگاهی دارد و بر اعمال و رفتار ما ناظر است. بنابراین، تمام وظایفی که قرآن مجید و پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) برای یک فرد مسلمان تعیین و بیان فرموده اند، در زمان غیبت متوجه ماست که همه این وظایف را می توان در یک جمله خلاصه کرد و گفت:

 بزرگ ترین وظیفه شیعیان در عصر غیبت انتظار فرج و آمادگی برای ظهور دولت جهانی حضرت مهدی (ع)است.

هنوز نتوانسته ام حضرت مهدی را به فرزندم معرفی کنم

زینب یک بانوی خانه دار است، او اکنون یک پسر خردسال و یک دختر نوجوان دارد، با وجود عشق و علاقه ای که به امام زمان (عج) دارد، معتقد است که هنوز نتوانسته است وظیفه خود را نسبت به امام زمانش انجام دهد. او می گوید:

در دوران مجردی اعتقادات محکم تری داشتم و دلم می خواست پس از ازدواج هم ایمانم بیشتر شود، اما الان بعد از ۱۸ سال زندگی متاهلی،  به نظرم می آید  در هیاهوی زندگی و امور خانواده غرق شده ام. مثلا دلم می خواست دخترم که اکنون در آستانه ورود به دانشگاه است، کمی بیشتر به حجاب توجه و علاقه داشت و احساس می کنم شاید من کم کاری کرده ام.

زینب در ادامه تاکید می کند:

دوست ندارم تربیت دینی پسرم هم مانند دخترم از دستم خارج شود. اعتراف می کنم که نتوانسته ام هیچ یک از معصومان را به درستی برای فرزندانم معرفی کنم و واقعا نمی دانم چرا بعد از این همه سال، تا این حد از این مسائل دور بوده ایم، اما دوست دارم اقلا برای امام زمانم کاری کنم تا از من راضی باشد.

وظیفه بانوان زنده نگه داشتن امید است

سمیرا یک معلم و همسر یک شهید مدافع حرم است. او در مورد  امام زمان(عج)  معتقد است:

ایشان اگرچه از نظرها غائب، اما امام حاضر هستند و انشالله به زودی برای ریشه کن شدن درخت ستم و تشکیل حکومت عدل جهانی ظهور خواهند کرد. امیدواری دادن به مردم و زنده نگه داشتن یاد ایشان در دل شیعیان یکی از مهم  وظایف بانوان و بخصوص مادران است که باید با محبتی که خدا در وجودشان نهاده، این امید را در وجود همسر، فرزند و حتی و پدر و برادر خود بکارند.

مادران به آموزش دینی فرزندان اهمیت می دهند؟

سمیرا می گوید:

متاسفانه یکی از مشکلات عصر جدید این است که خانم ها دارند جایگاه فرهنگ ساز خود در جامعه را از دست می دهند. مشکلات اقتصادی که بسیاری از بانوان را به اجبار برای کسب شغل و درآمدی ناچیز از خانه خارج می کند، موجب شده تا خانم ها دیگر فرصتی برای تربیت روح و دین فرزند خود نداشته یا نتوانند نظارت کاملی به آن داشته باشند، به همین دلیل مسائلی چون تکلیف مداری دینی و شناخت امام زمان در اولویت قرار نمی گیرد. از طرفی هجوم فرهنگی عقاید بیگانگان هم باعث کمرنگ شدن اعتقادات مردم شده به طوری که این روزها بعضی از مادرها تحت تاثیر ماهواره ترجیح می دهند فرزندان شان را به کلاس های زبان و موسیقی بفرستند و کمتر به آموزش مسائل دین عنایت دارند.

خودسازی زنان، زمینه سازی برای ظهور

معصومه یک  دانشجوی محجبه و دارای یک دختر است، او در باره وظیفه در قبال امام زمان اظهار می دارد:

به نظرم مهمترین کاری که می توانم در عصر غیبت انجام دهم، تلاش برای خودسازی است؛ من معتقدم اگر خودم را اصلاح کنم می توانم بزرگترین خدمت را به جامعه کنم، چون اگر من اصلاح شوم جامعه هم اصلاح می شود و اگر جامعه اصلاح شود، مسیر برای ظهور مولا باز خواهد شد. بیشترین کاری که در تربیت فرزندم و در ارتباط با همسرم انجام می دهم، نظارت بر اعمال و رفتار خودم است تا الگوی نادرستی برای آن ها نشوم.

حضرت مهدی  از ما روح خوب و سالم می خواهند

الهام مجرد است و معتقد است که بزرگترین وظیفه زنان منتظر، تلاش برای شیعه حقیقی بودن است، او می گوید:

ما باید در هر لحظه وظیفه خود را در قبال امام زمان(عج) به درستی انجام دهیم. وقتی مجرد هستیم باید عفت پیشه کنیم و نهایت احترام را به والدین بگذاریم و سعی کنیم از گناه دوری کنیم. پس از آن  هم در دوره متاهلی باید رضایت همسر را کسب کنیم. حضرت مهدی (عج) از ما چیزی جز روح خوب و سالم نمی خواهند و ما باید در هر دوره ای تمرین خوب بودن بکنیم. حجاب، ارزش های انسانی، توجه به نماز و واجبات و … اگر خودمان اراده مان قوی و  زندگی مان سالم باشد، می توانیم در آینده رشد دهنده خانواده های مان هم باشیم.

 زنان در هر زمانی باید امام زمان خود را بشناسند

او اصافه می کند:

بدون تردید نقش زنان در تاریخ اسلام، نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای بوده و هست. در صدر اسلام، بانوانی چون نسیبه را مشاهده می‌کنیم که در جنگ احد از رسول خدا (ص) دفاع می‌کرد و در این راه زخمی شد و نیز در جنگ احد، بدن امام علی (ع) پر از زخم شده بود به طوری که بدن آن حضرت از 60 جا جراحت سخت برداشت. پیامبر اکرم (ص) دو زن را به نام ام سلیم و ام عطیه مأمور مداوای حضرت علی (ع) نموده و آن‌ها طبق مأموریت به مداوای زخم حضرت بندی مشغول شدند. همچنین نقش پر اهمیت زهرای اطهر (س) در دفاع از حریم ولایت و رسوایی غاصبان خلافت امری است روشن و معلوم. بنابراین زنان در هر زمانی باید امام زمان خود را بشناسند و برای کسب رضایت او کوشش کنند. در این دوره غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز، آنان دارای نقش مهمی هستند چنانچه ملاحظه می‌شود برخی زنان چنان فعال و پویا می‌نمایند که نه تنها در رسالت اصلی خود که آماده سازی تربیت برای جامعه مهدوی است سرافراز عمل می‌نمایند، بلکه علی رغم دشواری‌های دینداری در آخرالزمان، هم ایمان خویش را با صلابت حفظ نموده و نسلی مهدی باور را تربیت می‌کنند هم در عرصه‌های فعالیت دولت جهانی حضرت نیز کارگزاری و یاوری ایشان را بر عهده می‌گیرند، چنانچه ۵۰ نفر از سربازان امام موعود از بانوان خواهند بود. برای این سربازی باید آماده باشیم.

/انتهای متن/

درج نظر