ما زنان خودمان باید فضای عفاف را حفظ کنیم

وحید دستجردی:

خبر ویژه: مطالبات اصلی در حوزه امور زنان سرفصل اصلی سخنانی بود که روز گذشته در نشست “جهان معاصر و بایسته های تحقق الگوی فاطمی” مطرح شد.

0

جبهه متحد زنان اصول گر ا و کارآمد بمناسبت بزرگداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن روز یکشنبه نشستی با عنوان  “جهان معاصر و بایسته های تحقق الگوی فاطمی” در محل تالار علامه طباطبایی بوستان مادران برگزار کرد.


رشد وارتقای زنان

در ابتدای نشست دبیرکل جبهه دکتر مرضیه وحید دستجردی در سخنانی ضمن خوش آمدگویی به زنان فرهیخته و انقلابی حاضراظهار داشت:

 قبل از انقلاب تعداد ما دانشجویان دختر دانشکده پزشکی که محجبه بودیم بسیار کم بود و کلا زنان استاد دانشگاه،‌  پزشک و اندیشمند در آن دوران خیلی معدود بود. الان در دانشگاه ها، مراکز علمی، مدارس و مراکز تربیتی زنان فعال هستند در حالی که قبل انقلاب زنان در مناصب اداری و دانشگاهی و تخصصی جایگاهی نداشتند. پس از انقلاب ما شاهدیم که روند رشد حضور دختران در دانشگاه ها چقدر رشد داشته و الان 70 درصد دانشجویان ما را دختران تشکیل می دهند. امروز تعداد زنان استاد دانشگاه و دانشمند و پژوهشگر و پزشک ما اصلا قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و در میان مدیران هم زنان لایق و توانمند کم نیستند و اگر اجازه دهند خیلی بیشتر از این هم خواهند شد. حتی بعد از انقلاب با دستور امام، زنان در مجلس خبرگان حضور داشتند و در مجلس و سایر مناصب نیز حضور یافتند هرچند ممکن است برخی علما نظرات دیگری داشتند.

این رشد و ارتقا همراه با معنویت و عفاف و حجاب در جمهوری اسلامی برای زنان ما پدید آمده است.

 

مواظب ارتجاع در امور زنان باشیم
دبیر کل جبهه زنان متحد اصولگرا و کارآمد با تاکید بر اینکه همه ما به برکت خون شهیدان بر سر سفره انقلاب هستیم گفت: اگر زنان درست حرکت کنند جامعه اصلاح خواهد شد و اگر زنان ما منحرف شوند جامعه نیز دچار انحراف خواهد شد بنابراین خود ما زنان نباید اجازه دهیم دچار ارتجاع و فضای غیر اخلاقی شویم. توجه داشته باشیم اثرات منفی تبرج و خودنمایی جاهلی دامن همه را خواهد گرفت و ما زنان خودمان باید فضای عفاف را حفظ کنیم. جمهوری اسلامی  به زنان  کرامت بخشید و الان  باید مواظب باشیم آن بساط فساد و فحشا دوباره برنگردد و دوباره زنان عامل لذت جویی مردان هوسباز نشوند.

وی با اشاره به عوض شدن جای مطالبات اصلی و کاذب گفت: الان مطالبه اصلی مردم رفع فقر و تبعیض و بیکاری است؛ زنان کارتن خواب و فسادی که به خاطر فقر به آنها تحمیل می شود باید در نظر گرفته شوند.

مقابله فرهنگی می کنیم

دبیرکل جبهه ضمن ابراز تاسف از حواشی جشن شهرداری در روز زن در برج میلاد اظهار داشت: باید تاسف خورد که بعد از 40 سال هنوز ما باید درباره چنین موضوعاتی که به مسئولین امور هم مرتبط است، حرف بزنیم. به هرحال ما نباید از مقابله فرهنگی با این اقدامات غیر فرهنگی غافل شویم.


ضرورت حرکت جمعی

مهری سویزی فعال امور زنان و مدیر کل سابق دفتر امور زنان آموزش و پرورش در سخنانی به اهمیت حرکت جمعی در میان زنان انقلابی برای حضور موثر در میدان فعالیت های اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و در این زمینه بر نقش الگویی حضرت زهرا(س) تاکید کرد؛ شخصیتی  که مظهر پروردگاری حضرت حق در خلقت انسان بوده اند و نقش مادر را در کل هستی و حتی برای پدرشان داشته اند که خاتم و اشرف پیامبران بوده اند.  


مطالبات بر زمین مانده زنان
دبیرکل و سخنگوی جامعه فاطمیون طاهره رحیمی هم در این نشست طی بیانیه ای مطالبات زنان را به این ترتیب مطرح کرد:

*جهاد علمی در تبین دیدگاه معتالی اسلام به زن و مقام شامخ او و روشنگری در جهت حقانیت احکام دینی در مورد زنان و مسائل مربوط به آنان.

*اقدام جدی فرهنگی و علمی اندیشه ای برای مقابله  با افکار انحرافی و فمنیستی در حال گسترش و مبارزه با فساد و بی حجاب های مغرض و مروجین بی حجابی _ چراکه بی حجابی جرم و بی حجاب یک مجرم شرعی و قانونی است که با دزدی عفت عمومی جامعه موجب از هم پاشیده گی خانواده ها و به انحراف و انحطاط کشاندن زنان مسلمان بویژه نسل جوان و دختران جامعه است.

*بازنگری اساسی واصلاح قوانین مدنی و خانواده بویژه بحث طلاق، حضانت و مهریه و جلوگیری از تضییع حقوق زنان در محاکم قضایی و دعاوی خانوادگی و جلوگیری از ستم به زنان چه در محیط کار،خانواده و اجتماع.

*بازنگری علما و اساتید حوزه و دانشگاه در مباحث ديه ، قصاص و  پایان دادن به این ستم تاریخی به اسلام و زنان.

*ایجاد بستر های مناسب برای رشد و ارتقای زنان در زمینه های مختلف اجتماعی و اقتصادی جهت شکوفایی استعدادها و توانمندی های آنان استفاده بهینه از این سرمایه های بزرگ انسانی بویژه در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های کلان کشوری برای برنامه ریزی بهتر و کاملتر.

*توجه به مطالبات اقشار مختلف زنان و ایجاد تسهیلات درمانی برای زنان خانه دار و بی درآمد خصوصا در بیماری های مزمن و صعب العلاج.

*توجه به نیازهای زنان  و حمایت از زنان بی سرپرست ، خود سرپرست و سرپرست خانوار و نیز دختران مجرد و زنان بیوه و حفظ کرامت آنان.


بیانیه جبهه

سپس بیانیه جبهه متحد زنان اصول گرا و کارامد قرائت شد. در این بیانیه آمده است:

در بیست و یکمین سده میلادی و پانزدهمین قرن هجری، بشریت در گذر از تجربه های پرشمار و‌کم ثمر از آئین ها و مکاتب غیروحیانی همچنان در  حیرت و سرگردانی  در یافتن  طریق هدایت است و  در این میان زن بعنوان نیمه ای از پیکر بشریت  غالبا با بی اعتنایی و فراموشی تاریخی و بلکه  ستم و محرومیت‌ دیرپا، بیش از آن ‌نیمه دیگر در اسارت بندها و قیودیست که او را از رشد وتعالی  بازداشته است.

انقلاب اسلامی همان گونه که بانگ و  نهیبی بود بر بشریت راه گم کرده برای نمایاندن  راه نجات،  بر روی زنان هم‌ فصلی تازه گشود که برجسته ترین دستاوردش  کرامت انسانی زن  و رشد و تعالی  او بود و آنچه این ادعا را با واقعیت عینی و‌تحقق عملی قرین ساخت، وجود  چهره ای درخشان از زن طراز اسلام ایستاده بر تارک همه کمالات و ارزش های انسانی و الهی، فاطمه زهرا(س) بود؛ بانویی که‌ مهر بطلانی بر ضعیف‌ انگاری و حقارت  زن بود و نشان داد که زن در موجودیت خود انسانی کامل در همه نقش های دختری، همسری، مادری و هم نقش های اجتماعی  .

تاریخ کجا شخصیتی چنین جامع، قدرتمند و‌ باشکوه  از یک زن سراغ دارد؟

اینچنین بود که راهبر راحل انقلاب اسلامی فرمود که نامیدن روز میلاد چنین شخصیت بی همتایی،‌ بالاترین فخر برای زنان ‌مسلمان انقلابی است.

اما بی تردید مباهات به این الگوی متعالی برای زنان فقط وقتی میسر است که  اقتدای عملی به حضرت صدیقه کبرا(س) وجهه همت شان گردد و قطعا بدون فراهم آمدن مقدمات و سازوکارهای فکری و عملی هم این اقتدا برای زنان جامعه مقدور نخواهد شد.

این که برپایی انقلاب اسلامی و پیروزی آن و نظام نوپای برخاسته از انقلاب خودبخود اسباب رشد فردی و اجتماعی زنان ایرانی را فراهم کرد، جای هیچ تردیدی نیست. حضور حماسی و دلاورانه و سرشار از شور و شعور زنان انقلابی مسلمان در عرصه جنگ تحمیلی مصداق روشن این  رشد و تعالی زنان ایرانی در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

اینکه زنان در طول چند دهه اخیر در عرصه های فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی قدم های بلندی در راستای فاطمه گونه شدن برداشته اند، امری مشهود و غیر قابل انکاراست.

اما سخن بر سر این است که انقلاب اسلامی الگویی برتر از  زن و بایستگی های وجودی اش در سه عرصه فردی، خانوادگی و اجتماعی برای زنان در کل عالم ارائه کرده است؛ الگویی که در وهله اول زنان ایرانی را به قله های پیشرفت و تعالی می رساند و پس از آن کل زنان عالم را.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد این الگو فرموده است:

“زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی، و در تعریف غالباً غربی، به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است.”

اینک در آستانه چهل سالگی انقلاب سزاوار است که از متولیان و دست اندرکاران امور زنان بپرسیم:

در باب میزان اهتمام و توجه به این الگوی سوم “زن نه شرقی، نه غربی” در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها چه کرده اند؟

برای حضور موثر و مفید زنان آگاه و متعهد ما در مقدرات کشور و تصمیم گیری های اساسی، آنگونه که مدنظر امام راحل و خلف شایسته شان مقام معظم رهبریست،‌ چه میزان زمینه سازی شده است؟ آیا از نیروی زنان توانمند و شایسته در این سالها درمدیریت ها استفاده درست و مناسب صورت گرفته است؟

در تبیین جایگاه والای همسری و مادری برای زنان  و مردان ‌جامعه  و هم برای  تحقق نقش خطیر و محوری زنان در محیط خانواده چقدر به فرهنگسازی بها داده شده است؟

آیا الگوی سوم “زن نه شرقی، نه غربی” بعنوان زن طراز اسلام و انقلاب اسلامی بروشنی  در عرصه های بین المللی تبیین و ارائه شده است؟

آیا برای رفع موانع رشد زنان و حل مشکلات شان در عرصه های فردی، خانوادگی و اجتماعی و اقتصادی قوانین مناسب وضع شده و قوانین موجود در این عرصه ها بدرستی اجرا شده است؟ تا چه حد از زنان برای تحکیم بیشتربنیان خانواده حمایت حقوقی مناسب صورت پذیرفته است؟

آیا برای امنیت روانی و اقتصادی و اجتماعی زنان بخصوص زنان خانه دار،  زنان سرپرست خانوار و زنان بی سرپرست به سازوکارهایی چون پوشش بیمه همگانی بخوبی توجه شده است؟

آیا در راستای اجرای عدالت مخصوصا برای اقشار ضعیف زنان  و در جهت توانمندسازی عزتمندانه و همراه با شکوفایی شخصیت و برقراری امنیت روانی و اقتصادی برای ایشان حرکت موثر و کارسازی انجام شده است؟ آیا برای اشتغال زنان همراه با امنیت و عدالت شغلی زنان تدبیری شده است؟

در عرصه پیشگیری از اسیب های اجتماعی زنان چه سازوکارهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی طراحی و پیاده شده است؟

برای زنان آسیب دیده اجتماعی چه راهکارهای بازسازی و اصلاح دیده شده است؟

از آن بالاتر باید پرسید چرا بعوض فراهم شدن اسباب و مقدمات تحقق الگوی سوم “زن نه شرقی، نه غربی” عملا شاهد ترویج و اشاعه الگوهای غربی در میان زنان مان اعم از توده زنان و زنان نخبه هستیم؟

امروز اولویت های مسائل زنان بر چه اساس و با چه معیارهایی تعیین می شود،  نیازهای بومی و چشم اندازهای ارزشی یا مطالبات نهادهای بین المللی و اسناد بالادستی آنها؟

چرا عملا نیازهای واقعی قاطبه ز نان جامعه ما جای خود را به نیازهای کاذبی داده است که نه فراگیری کافی دارد و نه اولویت حتی برای گروه های اقلیت زنان ؟

 جبهه متحد زنان اصول گرا و کارآمد امیدوار است که بتوان با همت جمعی و با توجه به خط روشن اسلام انقلابی که در دیدگاه های متعالی   امام راحل و مقام معظم رهبری تجلی یافته،‌ بتوان راه های دست یابی زنان ایرانی را به قله های پیشرفت و تعالی بیش از پیش هموار ساخت و موانع پیمودن این مسیر نورانی را برای همه  دختران و زنان ایرانی برطرف نمود و بجد  بر این باور است که این میسر نمی شود مگر با تجمیع  همه قوای مادی و معنوی و فکری صاحب نظران مخصوصا زنان فرهیخته و نخبه و با دانرمداری قوای سه گانه حکومتی و در راس آنها قوه مجریه برای بهبود شرایط زیست زنان ایرانی در راستای ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی .

 

تجلیل از مادر شهید

نشست با تجلیل از مادر سلحشور شهید محمد حسین حدادیان به پایان رسید که قرار بود در این نشست حاضرشوند ولی به دلیل کسالت نتوانستند در این جمع حضور یابند.

متن لوح تقدیربه این شرح بود:

هوالشهید

“ملتی که مادران و خواهران شیردلش افتخار به مرگ جوانان برومندشان می ‏کنند که در صف شهدا هستند، پیروز است.”

صحیفه امام؛ ج 3، ص 316

سرکار خانم حدادیان

در روزگاری که برای از پا افکندن درخت تناور انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی، تمامی دست ها و اندیشه های ناپاک دشمنان این انقلاب همداستان و همراه شده اند،‌ یک بار دیگر “شهادت”، رمز عبور این انقلاب الهی از همه گذرگاه های سخت و حیاتی به مدد آمد. جوانمردی در قلب تهران بزرگ تن و جان را  دستمایه دفاع از انقلاب و امنیت مردم خویش ساخت. در دل آتش رفت تا  شهر را از  آتشی بزرگتر برهاند و بار دیگر نشان دهد که رمز  ماندگاری و رویش فزون تر این شجره طیبه بذل خون پاک ترین فرزندان این دیار است که در دامن مادرانی والا و سرشار از معرفت و باور به مکتب اسلام پرورش یافته اند؛ مادرانی که درس مادرانگی را از زهرای مرضیه (س) آموخته اند و درس پیامبری شهیدان را از زینب کبری(س)  گرفته اند.

در ایامی که منتسب به فاطمه اطهر(س) است، جبهه متحد زنان اصول گرا و کارآمد افتخار دارد  از حضرتعالی به عنوان مادر شهیدی تقدیر کند که سرافرازانه در عرصه عمل راه روشن زهرای مرضیه(س) را پیموده است.

امید که همه زنان این دیار در میدان معرفت، ایمان و  وظیفه شناسی انقلابی بتوانند به شما بانوی دلاور و دلارام تاسی نمایند. انشاءالله

 

/انتهای متن/

درج نظر