ماده 227 برنامه پنجم توسعه شتابزده تدوین شده است

0

مشاور وزیر کشور در امور بانوان گفت: ماده 227 برنامه پنجم توسعه که درباره تامین امنیت زنان و کودکان در محیط‌های اجتماعی است، شتابزده تدوین شده است و دو اشکال اساسی دارد.

borna ghasemi-10-108.jpg

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، فهیمه فرهمندپور در یازدهمین نشست مشاوران امور بانوان وزارتخانه‌ها با معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، افزود: اولین اشکار در این سند این است که دو موضوع زنان و کودکان به صورت نادرست با یکدیگر تلفیق شدند اما این کار از دیدگاه کارشناسی هیچ توجیهی ندارد. دومین اشکال نیز تمایز نادرست موجود در آن است.

وی افزود: در این سند به تامین امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی توجه شده است و روابط اجتماعی را از حوزه روابط خانوادگی جدا کرده است. در حالی که بخش عمده‌ای از ناامنی زنان و کودکان مربوط به حوزه خانواده می‌شود.

به اعتقاد فرهمندپور، اگر قصد داشته باشیم سند تامین امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی را در برنامه ششم توسعه اجرایی کنیم، باید برای ماده 227 فکری شود و پس از آن به پیش‌بینی الزامات تحقق آن بپردازیم. این سند هم در حوزه فرآیندی و هم محتوایی دارای امتیازاتی است، چرا که موجب صرفه‌جویی 50 درصدی در بودجه شده است و از نظر محتوایی نیز مجموعه‌ای از قوانین و مقررات در حوزه امنیت زنان در آن جمع‌آوری شده است.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان دربخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: براساس آمار موجود، حدود 235 نفر در پست‌های مدیرکل، معاون مدیرکل، کارشناس مسوول و کارشناس در استانداری‌ها فعالیت می‌کنند. در 430 فرمانداری وزارت کشور پست کارشناس زنان امور بانوان را داریم ولی متاسفانه حدود 180 پست در حال حاضر اشغال شده است البته کارشناسان قراردادی که تعداد آنان کمتر از 50 نفر است را لحاظ نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه حدود 180 زن به عنوان مشاور فرماندار در امور زنان فعالیت می‌کنند، گفت: در فرمانداری‌هایی که پست کارشناس آن خالی است، مشاور امور بانوان نقش کارشناس را نیز ایفا می‌کند. متاسفانه مشاور فرماندار یک عنوان انشایی است و ناشی از اقدام غیرکارشناسی در دولت قبل است. کارشناس فرماندار نیز تعریف شده است، بدون آنکه این پست به درستی تعریف شود، به همین دلیل این کارشناسان یا مامور از سایر دستگاه‌ها هستند یا بدون ارتباط استخدامی فعالیت می‌کنند.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان درباره اقدامات امور بانوان وزارت کشور اظهار کرد: براساس توصیه وزیر کشور، گزارش 600 روزه در حوزه زنان نیز تهیه شد. انجام تکالیف ابلاغی به وزارت کشور درخصوص جمعیت نیز یکی دیگر از محورهای کاری ما بود و سه بند از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مربوط به وزارت کشور می‌شد و ما به عنوان همکار مرکز اجتماعی در این زمینه فعالیت کردیم.

فرهمندپور با اشاره به فرآیند تبدیل برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در وزارت کشور فعالیت‌های خوبی در زمینه اصل این برنامه شده است. در حوزه بانوان نیز جدیت خوبی در تدوین برنامه ششم توسعه داریم. وزارت کشور همراهی‌هایی در این زمینه داشته است که از جمله این اقدامات می‌توان به معرفی و تشریح حوزه زنان و خانواده، توصیف و عملکرد برنامه پنجم توسعه و دلایل موفقیت و ناکامی آن اشاره کرد.

وی افزود: بهبود ساختار و تشکیلاتی نیروی انسانی حوزه زنان در وزارت کشور یکی دیگر از اقدامات ما بوده است در این زمینه به اقداماتی مانند به روزرسانی شرح ماموریت، تهیه بانک اطلاعاتی و ساماندهی منابع انسانی امور زنان می‌توان اشاره کرد. ما معتقدیم که هیچ‌کدام از بخش‌ها به اندازه امور بانوان وزارت کشور، بانک اطلاعاتی دقیقی از نیروی انسانی خود ندارد.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان اضافه کرد: فعال‌سازی کارگروه “تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده” یکی دیگر از اقدامات ما بود. شورای اجتماعی از ظرفیت‌های مهم در وزارت کشور است و این کارگروه‌ها را در شورای اجتماعی تشکیل داده‌ایم و تنها گروهی است که با جدیت فعالیت می‌کند.

فرهمندپور با اشاره به عملیاتی‌سازی برنامه‌های ابلاغی معاونت امور زنان با محوریت استان‌ها اظهار کرد: 9 محور در قالب تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت کشور و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته که در قالب شش عنوان و پنج برنامه اصلی طراحی شده است که از جمله این موارد می‌توان به توانمندسازی مدیران زن استان‌ها و زنان عضو شورای اسلامی شهر و روستا ، ترویج و حمایت از کارآفرینی زنان و تقویت کانون‌های فرهنگی اجتماعی زنان اشاره کرد و امیدواریم معاونت امور زنان و خانواده در اولین فرصت ترتیب اختصاص بودجه برای عملیاتی کردن این موارد را بدهد.

وی در ادامه درباره سند تامین امنیت زنان و کودکان در محیط‌های اجتماعی گفت: پیش‌نویس این سند در ماه‌های آخر سال 93 آماده و به مراجع مربوط مانند شورای فرهنگی – اجتماعی زنان، مرکز حقوقی وزارت کشور و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری ارسال شد. از چهار مرجعی که این پیش‌نویس را برای آنان فرستاده‌ایم تاکنون نظر سه مرجع به دست ما رسیده و تنها شورای فرهنگی – اجتماعی زنان دیدگاه خود را اعلام نکرده است اما منتظر اعلام نظر این نهاد نمی‌شویم چون سال پایانی برنامه پنجم توسعه است و باید سریع‌تر وارد عمل شویم.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان در ادامه گفت: نظرات اصلاحی و تکمیلی را به سرعت اعمال می‌کنیم. در مواردی ممکن است تهیه‌کنندگان سند جواب‌هایی داشته باشند و به محض آماده شدن نسخه نهایی آن را در اختیار وزیر کشور می‌گذاریم تا با امضای او تقدیم دولت شود.

فرهمندپور در ادامه درباره بخش‌های مختلف سند تامین امنیت زنان و کودکان در اجتماع گفت: این سند شامل یک بخش اصلی است که دربردارنده کلیات سند راهبردی می‌شود. بخش دوم به تعاریف و مفاهیم، بخش سوم به مطلوبیت اساسی راهبردی و بخش چهارم به تجزیه و تحلیل، اختصاص دارد. این سند از شش پیوست نیز تشکیل شده است که از جمله آنها می‌توان به اسناد بالادستی و روش‌شناسی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سند تامین امنیت زنان و کودکان در محیط‌های اجتماعی شامل هفت موضوع راهبردی می‌شود، اظهار کرد: ظرفیت‌سازی و افزایش مشارکت عمومی، مدیریت فرهنگ عمومی و زیرساخت‌ها از جمله این موضوعات است. الزامات تحقق سند شامل تصویب و ابلاغ سند در مراجع ذیصلاح، نگاشت نهادی و تقسیم کار بین دستگاه‌ها می‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر