مادري نابغه به نام ماري كوري

چند روزی از سالگرد مرگ ماری کوری می گذرد، تنها زنی که موفق شده است دو بار جایزه نوبل بگیرد و مادری نابغه که فرزندانی نابغه در عالم علم و هنر پرورش داد.

0

ماريا اسكودووسكا فقط 16  سال داشت كه مادرش را از دست داد و اين ضايعه او را دچار افسردگي شديد كرد. مارياي ساده و زيرك  از چهار سالگي به خواندن علاقه نشان داده بود، پس  سرش را با درس خواندن و معلم سرخانه شدن گرم كرد و بعد از پايان تحصيلاتش در ورشو به عنوان يك دانشجوي انقلابي و معترض لهستان را ترك كرد و به دانشگاه سوربن فرانسه رفت.

 .

کار در یک انبار مخروبه

در آنجا با مرد متفكر پيشاني بلند ومصممي به نام پيركوري آشنا شد و بخاطر مشتركات شان با هم ازدواج كردند. آنها براي تحقيقات شان به آزمايشگاه احتياج داشتند و مدير مدرسه اي كه پير در آن تدريس مي كرد، يك انبار مخروبه كنار حياط مدرسه را در اختيارشان گذاشت. بچه هاي مدرسه بارها شاهد دود سياه غليظ و بد بويي بودند كه از آنجا بلند مي شد و فكر مي كردند اين زن و مرد عجيب و غريب مانند جادو گران به دنبال اكسير زندگي مي گردند.

 .

ماری جايزه نوبل و مدرك دكترا گرفت

كوري ها براي كشف اورانيوم به سنگ معدني سياه احتياج داشتندكه خيلي گران بود. آنها مجبور بودند زباله هاي اين سنگ ها را در ديگ هاي چدني بريزند و با مواد شيميايي مخلوط كنند و حاصل كار فقط چند قطره مواد شيميايي بود كه آنها را درون شيشه هاي آزمايشگاه نگاه مي داشتند. نتيجه كار روي كاني ها شد كشف عناصر”راديوم” و “پلونيوم” و”نمك راديوم” . آنها كه حالا يك دختر به نام “ايرن ژوليو” داشتند توانستند جايزه نوبل را آن خود كنند. مادام كوري اولين زني بود كه تا آن زمان موفق به گرفتن جايزه نوبل و اخذ مدرك دكترا در فرانسه شده بود. بالاخره آنها توانستند با پول اين جايزه وام هايي را كه براي كارهاي پژوهشي طولاني خود گرفته بودند پرداخت كنند.

 

ایرن راه مادر را در پیش گرفت

سال 1904 دومين دخترشان “ايو” هم به دنيا آمد اما هنوز دو سال نگذشته بود كه پدرشان پير بر اثر تصادف با درشكه جان باخت و ماری کوری مجبور به بزرگ کردن فرزندانش با کمک دولت شد. با این وجود ایو کوری بعدها اعتراف کردکه به عنوان یک کودک با کمبود توجه کافی از طرف مادرش رو به رو بوده است ولی مدتی بعد رابطهٔ احساسی محکمی با مادرش پیدا کرد. ماری اهمیت زیادی برای پیشرفت علایق هر دو فرزندش قائل بود و با این که ایرن راه مادر را در پیش گرفت و دانشمندی برجسته شد، ایو بیشتر به هنر و ادبیات علاقه داشت و حتی به عنوان یک کودک استعداد خاصی را در موسیقی به نمایش گذاشت.  آن‌ها راه‌های طولانی را پیاده می‌رفتند یا دوچرخه سواری می‌کردند. آن دو در تابستان به شنا می‌رفتند و ماری ابزار ژیمناستیک را در باغ خانه نصب کرده بود. ایو و ایرن همچنین خیاطی، باغبانی و آشپزی را آموختند.

.

دومین جایزه نوبل هم صرف ساخت آزمایشگاه شد

ماري كوري براي گذران زندگي به عنوان استاد فيزيك در دانشگاه پاريس مشغول به كار شد و همزمان به تهيه و توليد راديوم خالص پرداخت و در سال 1911 دومين جايزه نوبل را هم از آن خود كرد. او كه از بيماري هاي ناشي از تشعشعات راديو اكتيو رنج مي برد و روزبه روز رنجورتر مي شد، هرگز از تلاش دست نكشيد و نهايتا به علت سرطان خون درسن 67 سالگي از دنيا رفت. او در طول زندگي بخاطر خدمات زيادي كه به بشر كرده بود چندين جايزه بزرگ را از آن خود كرد و با پول آنها هزينه ساخت آزمايشگاه هاي مختلف و مراكز درماني را پرداخت مي كرد و ا ین واقعیت که پرتوهای رادیوم می‌توانند بافت های زنده اندام ها را از بین ببرند، به‌عنوان مهم ‌ترین دستاورد کشف کوری‌ها مشخص گردید.

.

ایرن هم جایزه نوبل شیمی گرفت

پزشکان و پژوهشگران علوم پزشکی به زودی دریافتند که به این وسیله می‌توانند غده‌ها و بافت های بدخیم را که در سرطان و همچنین بیماری های پوستی و غدد ترشحی بروز می‌کنند، از بین ببرند.ايرن ژوليو كه مانند مادر فيزيكدان و شيميدان موفقي بود، پس از فوت مادربه خاطر كشف راديو اكتيو مصنوعي در سال1935 جايزه نوبل شيمي را دريافت كرد و ايو خواهر كوچكترش كه روزنامه نگارو نوازنده پيانو بود بخاطر نگارش چندين كتاب از جمله زندگينامه ماري كوري موفق به اخذ چندين جايزه مهم شد.

 .

جانش را فدا کرد

ماري كوري  با آن موهاي مجعد و چشمان گودافتاده اما مصمم اش،  نه تنها مادري خوب براي فرزندانش بود بلكه با فدا كردن جان خود در راه كشف راديواكتيو  براي تمامي كساني كه بعد از او  مبتلاي به مريضي  سرطان مي شوند مادري كرد.

/انتهای متن/

 

درج نظر