پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵

لزوم تعریف پوشش ملی برای زنان

نخستین جشنواره بین المللی مد و لباس کیش با هدف راهیابی طراحان به بازارهای بین المللی و ترویج سبک زندگی و پوشش ایرانی اسلامی ۱۶ اردیبهشت ما برگزار می شود.

به گزارش به دخت به نقل از مهر، فرشته جراحی، معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت در نشست با بیان اینکه نخستین مدرسه مد در دهه ۷۰ در مشهد تاسیس شد، گفت: وزارت صنعت همواره به مد به عنوان یک صنعت توجه دارد و سند راهبردی نساجی و پوشاک با کمک اتحادیه صادرکنندگان و انجمن طراحان نوشته شده و به زودی اجرایی می شود.

فرهنگ سازی برای تعریف پوشش ملی ایرانیان

وی افزود: نوع پوشش در کشورمان همواره ایرانی و اسلامی است و باید فرهنگ سازی کنیم که پوشش ملی برای ایرانیان تعریف شود تا از نابسامانی در نوع پوشش به ویژه در میان جوانان جلوگیری شود. البته تعریف پوشش ملی امری است که از توان دولت به تنهایی خارج است و همه نهادها و انجمن های دولتی و غیر دولتی باید در تهیه آن دخیل باشند.

جراحی ادامه داد: در ۲ سال گذشته دو نمایشگاه توانمندسازی زنان را برگزار کرده ایم که فعال ترین بخش آن مربوط به طراحان لباس است که متعلق به بخش خصوصی هستند زیرا ۹۵ درصد نساجی کشور خصوصی است و طراح دولتی نداریم.

معاون دفتر صنایع نساجی و پوشاک با اشاره به انبوه قاچاق در حوزه پوشاک در کشور اضافه کرد: بخشنامه ای در دولت تهیه شده تا مشخص شود هر کالایی در کجا تولید شده یا اگر وارداتی است باید مشخص باشد از چه کانالی وارد کشور شده است. بیشتر حجم قاچاق پوشاک در کشور از طریق مسافرتی یا از مسیر دولتی اما با عناوین دیگر است. متاسفانه واردات قاچاق به کشور در مناطق مرزی تبدیل به یک شغل و فرهنگ شده است، با این حال دولت ترکیه اعلام آمادگی کرده است که کالاهای خود را از مسیر قانونی وارد ایران کند.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از کپی کاری طرح های طراحان داخلی، از سوی وزارت ارشاد به هر محصول تولیدی، کد شیما اختصاص می یابد تا به نوعی حق کپی رایت رعایت شود.

وی در خصوص قیمت بالای طرح های پوشاک داخلی و ناتوانی اقشار متوسط و پایین جامعه در استفاده از آنها گفت: زمانی که تولید به صورت تکی است به طور طبیعی قیمت محصول بالا می رود و تا وقتی که به تولید انبوه نرسد قیمت ها بالا خواهد بود بر همین اساس سعی کرده ایم میان طراحان و تولیدکنندگان ارتباط خوبی برقرار کنیم تا طرح های طراحان از تولید تک به تولید انبوه برسد و قیمت آن کاهش یابد.

لزوم تسخیر بازار مد و لباس کشورهای اسلامی

در این نشست مدیر اجرایی جشنواره بین المللی مد و لباس کیش با بیان اینکه این جشنواره از ۱۶ اردیبهشت با حضور ۴۰ طراح برتر کشور برگزار می شود، گفت: مهمترین هدف در برگزاری این جشنواره راهیابی طراحان داخلی به بازارهای بین المللی به ویژه بازار کشورهای اسلامی خلیج فارس است که در کنار آن می تاونیم به توسعه صنعت گردشگری در حوزه مد و پوشاک هم بیاندیشیم.

عماد گلاب توسعه علمی در صنعت مد و لباس از طریق برگزرای کارگاههای آموزشی را یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره بیان کرد و افزود: اگرچه در این جشنواره بخش فروش محصولات پیش بینی نشده اما برای کمک اقتصادی به طراحان، سایت فروش مجازی در مدت برگزاری جشنواره فعال است. همچنین مسابقه زنده تصویر گری در ۳ بخش شال، روسری و پارچه و لباس در این جشنواره برگزار می شود.

وی در تشریح تفاوت این جشنواره با جشنواره های پیشین در حوزه مد و لباس ادامه داد: برای نخستین بار این جشنواره با مشارکت سازمان های مردم نهاد و بدون حمایت مالی دولت برگزار می شود و دولت تنها در ارائه مجوزها با ما همکاری خوبی داشته است. کارگروه ساماندهی مد و لباس در برپایی این جشنواره مجوزهای لازم را ارائه داده اما هیچ بودجه ای از اعتبارات دولتی دریافت نکرده ایم.

گلاب اضافه کرد: قرار بود در این جشنواره حضور همزمان طراحان و مزون ها را داشته باشیم اما به دلیل کمبود زمان، تمرکز خود را روی حلقه مفقوده در این صنعت گذاشته ایم تا از طراحان حمایت شود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: از فعالان حوزه مد در کشورهای روسیه، امارات و ترکیه دعوت کرده ایم تا از توانمندی های طراحان کشورمان در این جشنواره دیدن کنند تا زمینه صادرات برای محصولات داخلی هموار شود.

مدیر اجرایی جشنواره بین المللی مد و لباس با بیان اینکه زمینه سازی برای صادرات مهمترین هدف این جشنواره است، تاکید کرد: وقتی طراح ایرانی حرفی برای گفتن داشته باشد باید از وی حمایت شود تا بتوانیم به سرآمد کشورهای منطقه در تولید پوشاک اسلامی برسیم و محصولات خود را به بازار کشورهای اسلامی عرضه کنیم.

/انتهای متن/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

کلیه حقوق متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد