قوانین بانکی وقتی شما اقساط وام را نمی دهید

وقتی از بانک وام می گیریم و اقساطش را نمی دهیم، یعنی نه وام را بازپرداخت کرده ایم و نه سودش را، آن وقت است که بانک خانه ای را که سندش برای ضمانت وام در اختیار بانک است، به حراج می گذارد مگر این که …

0

سمانه خانم زن نسبتا جوانی است با دو فرزند که همسرش را سال ها پیش که فرزندانش خردسال بوده اند، از دست داده است. خودش معلم است و در این سالها با حقوق خودش و مستمری همسرش زندگی را چرخانده و بچه ها را به سرانجام رسانده است.

ثمره این زندگی چندین ساله، خانه ایست که محل زندگی آنها بوده است و در حال حاضر وارد یک جریان حقوقی ناخواسته شده که نه تنها خودش، بلکه فرزندانش مضطرب و پریشان شده اند.

سمانه خانم می گوید:

عمویم برای خرید خانه قصد داشت از بانک وام بگیرد. بانک هم از او برای وام دادن سند خانه خواسته بود که ضمانت پرداخت اقساط وام شود. عمویم سند خانه ام را از من گرفت تا وام بگیرد ولی چون بانک به او گفته بود ارزش خانه در مقابل وام بیشتر بوده، می تواند دو یا سه برابر مبلغ درخواستی وام بگیرد، او هم این کار را می کند و به ما چیزی نمی گوید. من زمانی این را متوجه شدم که نزدیک یک سال از این مسئله گذشته بود.

یک روز از بانک نامه ای برایم آمد مبنی بر اینکه به علت عدم پرداخت اقساط بانک، بدهی شما به بانک زیاد شده و اگر اقدام لازم جهت پرداخت سود و اقساط وام نکنید، خانه شما به مزایده گذاشته می شود.

بعد از این نامه بود که من سراغ سند خانه رفتم و تازه متوجه شدم که مبلغ وام دریافتی عمویم سه برابر آن چیزی بود که به من گفته بود. به عمویم خبردادم. او در شرکتی تجاری کار می کرد و از مسائل بانکی اطلاع دقیق داشت و می دانست چه بلایی سر من خواهد آمد. از او خواستم اگر می تواند بدهی بانک را پرداخت کند و خانه مرا به خطر نیاندازد. او گفت: همه پولی که از بانک گرفته ام از دستم رفته و نه توانستم خانه بخرم و نه پول برایم مانده. بخشی از وام دریافتی از بانک را بابت اختلاف حسابی که در شرکت پیدا کرده بود، و بخشی را برای مسائل دیگر هزینه کرده بود.

 در حال حاضر عمویم به دلیل همین مشکلات از شرکت اخراج شده است.

به بانک مراجعه کردم. آنها می گویند که باید سود وام دریافتی که بخاطر بد حسابی عمویم چندین برابر شده و وام را پرداخت کنید. فرق نمی کند شما که صاحب سند خانه هستید یا عموی شما، هرکدام که می توانید باید این مبلغ را پرداخت کنید. در صورت عدم پرداخت، این مبلغ هر ماه بیشتر می شود و بدهی شما به بانک به همان اندازه بیشتر می شود و بانک چاره ای ندارد جز فروش خانه ای که در گرو بانک است.

از یک طرف نگران عمویم هستم که همه زندگی اش را باخته و به خانواده اش فشار مالی وارد می شود. از یک طرف هم نگران بچه های خودم هستم.

بانک  هر روز بانک اعلام می کند که می خواهد ما را از خانه بیرون کند و آن را به مزایده بگذارد. این خانه به نام من و دو فرزندم می باشد و در واقع ارثی است که از پدرشان برایمان مانده و آنها  حق دارند نگران باشند.

عمویم از مال دنیا یک خانه ویلایی در شمال دارد که ارزش آن کمتر از وام بانکی است که گرفته و اگر آن هم به نامش بود تابحال از طرف شرکت یا بانک مصادره می شد. آن زمین هنوز سند ندارد ولی سندش در حال آماده شدن است. عمویم غیر از این خانه در شمال چیزی ندارد.

من مانده ام که با عمویم چه کنم؟ نه می توانم از او شکایت کنم و نه می توانم از عهده بدهی بانک برآیم.

 

پاسخ دکتر فرزانه اژدری:

کمک به دیگران برای حل مشکلات شان خوب است وقتی که سنجیده باشد نه این که بخاطر کمک به دیگری ما خودمان و بلکه خانواده و وابستگان مان را دچار دردسر کنیم.

کاری که عموی سمانه خانم  در حق او کرده، در واقع نوعی کلاهبرداری است. او که با رضایت سمانه  خانم سند خانه اش را برای گرفتن وام به بانک داده ولی عملا خلاف آنچه که گفته، در مبلغ وامی که دریافت کرده، عمل نموده است.

اما توصیه هایی که به سمانه خانم کردیم

  1. شما می توانید علیه ایشان برای همین سوء استفاده از اعتمادتان و به دردسر انداختن شما و در معرض خطر قرار دادن منزل مسکونی تان، شکایت کنید.
  2. فرزندان شما نیز حق دارند هم علیه شما و هم علیه عموی تان شکایت کنند. علیه شما به جرم خیانت در امانت و علیه عموی تان به جرم کلاهبرداری.
  3. می توانید به بانک مراجعه کنید و برای نشان دادن اقدامی از جانب خودتان، قبول کنید که مبلغی از بدهی را پرداخت کنید و بانک که رفتار مثبت شما را در قبول بدهی بانک ببیند، هم مهلت می دهد و هم ممکن است بخشی از سود دیرکرد را ببخشد.
  4. می توانید با بانک مذاکره کنید و در صورت امکان به شما وام پرداخت کند که بتوانید همان وام را بابت بدهی بانک پرداخت کنید و خانه را از رهن بانک بابت حساب عموی تان خارج و بابت وام خودتان به رهن بانک درآورید.
  5. قبل از این کار تا زمین و خانه شمال به مصادره شرکت یا بانک درنیامده، از عمویتان بخواهید که در عوض وامی که از بانک دریافت و بابت بدهی ایشان به بانک پرداخت می کنید، آن خانه و زمین را به شما بدهد و سند آن را به نام شما ثبت کند.

البته می دانیم که  انجام دو راه اول به دلیل رابطه خانوادگی و عاطفی نزدیک شما عموی تان و فرزندان تان با شما، از نظر شما خیلی عملی نیست ولی پیگیری برای حل مشکل از طریق کمک خود بانک میسر است. بنابراین با قبول گرفتن مالی از عموی تان و پرداخت دیون بانکی مشکل  می تواند حل شود و خانه از دست شما و فرزندان تان بیرون نرود.

/انتهای متن/

درج نظر