قطعنامه های بین المللی تاثیر لازم را بر امنیت زنان و کودکان نداشته است

معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده گفت: تامین امنیت انسانی به همکاری های منطقه ای و بین المللی نیاز دارد زیرا اثرگذاری آن فراتر از مرزهای داخلی است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، شهیندخت مولاوردی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه دومین همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا در دانشگاه بیرجند، افزود: هرگز نمی توانیم امنیت را درون مرزهای حاکمیتی خود محدود کنیم لذا برای تحقق آن به کمک نهادهای دولتی و غیر دولتی بین المللی نیاز است.

1423288132862_11.JPG

وی ادامه داد: امنیت در غرب آسیا به دلیل اینکه مهد ادیان بزرگ الهی و مرکز گفت و گوی تمدن هاست از اهمیت زیادی برخوردار است به ویژه در دو دهه اخیر که وضعیت این منطقه از لحاظ صلح و آرامش نیازمند توجه بیش از پیش دولت ها و نهادهاست.

معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده با اشاره به بی ثباتی ها و منازعات در منطقه و تاثیر آن بر امنیت انسانی گفت: در این راستا آسیب های جدی به زیر ساخت های اجتماعی و سیاستی جوامع وارد می شود که نمونه آن ناآرامی های سالهای اخیر در افغانستان و عراق است.

وی افزود: امروز کودکان و زنان بزرگترین قربانیان خاموش منازعات در دنیا هستند لذا این امر نشان می دهد قطعنامه های شوراها و نهادهای بین المللی نتوانسته تاثیر لازم بر امنیت زنان و کودکان داشته باشد.

مولاوردی ادامه داد: این معاونت اقدام های متعددی برای تحقق امنیت انسانی زنان و خانواده با هدف کمک به برنامه های دولت در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه لوایحی مرتبط با استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در دست تدوین و ارائه است، گفت: در این راستا تلاش برای امنیت زنان در برابر خشونت در دستور کار این معاونت قرار دارد که تحقق آن نیازمند همکاری پژوهشگران و اندیشمندان است.

معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده تلاش برای رفع شکاف جنسیتی در حوزه های آموزشی، سلامت، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و همچنین کمک به تنظیم بخش زنان در منشور حقوق شهروندی، تلاش در جاری سازی نگرش جنسیتی در قانون برنامه ششم توسعه و اصلاح بندهای مربوط به زنان در قانون مدیریت خدمات کشوری را از دیگر موارد در دستور کار این معاونت ذکر کرد.

معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده گفت: در امنیت انسانی اصول اولیه آن زندگی بدون ترس و نیاز است، یک زندگی توام با کرامت که ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، شخصی، سیاسی، بهداشتی و محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به کاربرد صحیح امنیت انسانی در سلامت مردم، حفاظت از طبیعت، گسترش محیط زیست و حفظ سرمایه افزود: در سطوح مختلف فردی، محلی، منطقه ای و جهانی، امنیت خودش را نشان می دهد زیرا افزایش امنیت در یک سطح به سطوح دیگر نیز تاثیر گذار است.

مولاوردی تصریح کرد: آرمان های مندرج در سند چشم انداز 20 ساله ایران هم مولفه امنیت انسانی را به ما یادآور می شود که تحقق این آرمان ها می تواند ما را به تحقق امنیت انسانی به معنای جامع آن امیدوار کند.

وی با اشاره به اینکه در سال 94 در نیمه اجرای سند چشم انداز هستیم، گفت: از این سند 20 ساله، 10 سال آن پشت سر گذاشته شده لذا این امر فرصتی است که فاصله خود را برای رسیدن به آرمان های این سند ارزیابی کنیم تا بدانیم چه سیاست هایی را باید برای تحقق کامل آن مورد پیگیری قرار دهیم.

معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده خاطر نشان کرد: در افق چشم انداز این سند به مولفه های امنیت انسانی، جامعه ای برخوردار از سلامت و رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت های برابر و نهاد خانواده پرداخته شده است.

وی افزود: مردم باید مفهوم امنیت را بدانند تا دولت ها را کمک کنند که هیچ یک از مصادیق امنیت انسانی را از نظر دور ندارند و این امر نیاز به همکاری مجدانه نهادهای دولتی و غیر دولتی دارد.

مولاوردی از تمامی پژوهشگران فعال در دومین همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا خواست نتایج تحقیق خود را از منظر جنسیت در اختیار این معاونت قرار دهند تا با لحاظ کردن آن در سیاست گذاری ها و شناسایی معضلات و تهدیدهایی که در مسیر تحقق امنیت انسانی وجود دارد همکاری ملی و بین المللی را بنا نهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری، دومین همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا روزهای دوم و سوم اردیبهشت جاری به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد.

/انتهای متن/

درج نظر