قرآن پرچم دفاع از دختران را بلند می‌کند

هشتمین نشست از سلسله نشست‌های “نقش ما، در تمدن جهانی اسلام” توسط مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی در چهارشنبه گذشته در مجتمع فرهنگی سرچشمه، برگزار شد.

0

به گزارش به‌دخت، در این نشست که جمعی از بانوان فعال در عرصه‌های فرهنگ، سیاست و جامعه در آن حضور داشتند، سرکار خانم دکتر حاج عبدالباقی، استاد حوزه و دانشگاه به تبیین ویژگی‌های دختر مسلمان ایرانی پرداخت.

حاج عبدالباقی درباره موضع‌گیری قرآن درمورد دختران گفت: آیه‌ «بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» از سوره تکویر به عمل ناحق زنده به گور کردن دختران، در اعراب پیش از اسلام، اشاره دارد و چنین آیاتی از قرآن، جهت‌گیری اسلام در دفاع از حقوق اولیه دختر را اعلام کرده و پرچم دفاع از دختران را بلند می‌کند. 

وی افزود: سوره تکویر از سور مکی قرآن کریم است و زمانی نازل شده که هنوز حکومت اسلامی برپا نگشته و اسلام رسمیت پیدا نکرده بود؛ با این حال می‌بینیم که آموزه‌های این دین حاکی از دفاع از حقوق دختران آن زمان بوده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مسئله ارث که در سوره نساء وارد شده است، بیان کرد: آیات این سوره در ارتباط با ارث دختران، دارای حجم و جزئیات بیشتری است؛ زیرا در این مورد خاص بیشتر به دختران ظلم شده، بنابراین قرآن در مقام حمایت از این قشر برآمده است.

این حافظ قرآن کریم، درباره مصادیق دختر در قرآن نیز اظهار داشت: طبق آیات الهی دختر کسی است که در زینت و زیور، نشو و نما پیدا می‌کند بنابراین روحیه هنر و زیوردوستی در دختران بیشتر است و این لطافت و میل به هنر در وجود دختر، در خانواده و نسل سازی بسیار اثرگذار خواهد بود.

حاج عبدالباقی عدم عمل درست دختران در مخاصمات و فضاهای خشن را یکی دیگر از ویژگی های دختر در قرآن ذکر کرد و ادامه داد: داستان به آب سپردن حضرت موسی (ع) در کتاب الهی و نقش خواهر وی نشان دهنده برخی دیگر از ویژگی‌های دختران است. سیاست‌مداری و استعداد نقش بازی کردن و برخورد ظریف با افراد و مسائل، نشان از هنرمندی ذاتی دختران در رفتار کردن است که مهارتی ضروری برای حفظ تعادل روابط خانوادگی به نظر می‌رسد.

این کارشناس مسائل دینی اصلاح‌گری، حیا، مهرورزی و زایندگی را دیگر صفات دختران در قرآن معرفی کرد.

پس از پایان این مراسم دکتر زهرا سجادی، دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی به خبرنگار به‌دخت گفت: این مجمع حدود دوسال قبل آغاز به کار و عضو‌گیری کرده است.

2

وی افزود: ما با برگزاری این نشست ها تحت عناوین مختلف اجتماعی و فرهنگی، به دنبال آگاهی و آشنایی زنان مسلمان انقلابی هستیم.

سجادی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر نقش زنان دارند، گفت: راهبرد اصلی ما این است که عموم جامعه و همین‌طور زنان و دختران جامعه ما با جایگاه و نقش خود آشنا شده و بدانند که کجا ایستاده‌اند و به کدام جهت باید حرکت کنند.

دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی همچنین اظهار داشت: این مجمع دارای هیئت امناست و این هیئت جلساتی را به طور مداوم، برای پیشبرد اهداف خود برگزار می‌کند.

وی اقدام برای تألیف یکسری کتاب را از جمله اقدامات مهم این مجمع دانست و ادامه داد: حدود ده جلد کتاب در موضوعات مرتبط با مسائل فردی و اجتماعی بانوان، در سال 94 سفارش داده شده و در دست اجرا است.

سجادی در پایان جذب افراد جوان و افراد20 تا 40 سال را ویژگی خاص این مجمع خواند و درباره اقدامات دیگر این مجمع گفت:  برگزاری کارگاه‌های مختلف نویسندگی، مناظره وگویندگی با هدف ارتقا کیفی وضعیت فکری و فرهنگی بانوان از دیگر فعالیت‌های ماست.

/انتهای متن/

 

درج نظر