قانون نویسی برای حل مشکلات زنان را بلد نیستیم

نشست تخصصی “بررسی خشونت علیه زنان، چالش ها و راهکارها” باحضور مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دفتر خواهران اتحادیه تحکیم وحدت برگزار شد.

1

در نشست تخصصی “بررسی خشونت علیه زنان، چالش ها و راهکارها” که پنج شنبه دوم آذرماه برگزار شد، دکتر فرشته روح افزا به بررسی موضوع خشونت بر علیه زنان در ایران و جهان پرداخت.

 

خشونت در غرب

دکتر روح افزا با طرح مساله خشونت بر علیه زنان در غرب سخنانش را آغاز کرد:

” این پیش فرض وجود دارد که خشونت دراروپا بیشتر از امریکاست در حالی که  آمارها حاکی از آن است که خشونت علیه زنان آمریکا بیش از سایر نقاط است. بررسی خشونت علیه زنان در کشورهای غربی باعث می شود نتیجه راه هایی که آنها رفته اند را ببینیم و آن را تکرار نکنیم اما  این بررسی باید در کشور خودمان نیز به همین اندازه و حتی چندین برابر صورت گیرد. باید مدلی برای موضوع زنان طراحی کنیم که بتواند مشکلات زنان خودمان را حل کند.”

 

انواع مختلف از خشونت علیه زنان

وی ادامه داد:

“ما در بحث قانونی خشونت علیه زنان خلأ های بسیاری داریم. آیا بعضی روابط آزاد که اصطلاحا می گویندبه آن  ازدواج سفید، خشونت نیست؟ سقط جنین خشونت نیست؟ 90 درصد زنانی که سقط می کنند دچار افسردگی  و مشکلات روحی روانی می شوند. وقتی یک زن کنار خیابان می ایستد و 10 نفربرایش بوق می زنند این خشونت نیست؟ اینکه  هویت زن را از او گرفته اند و این طور به مغز او فرو برده اند که بدون عمل های مختلف زیبایی و آرایش های سنگین احساس زیبایی نداشته باشد، این خشونت نیست؟ فقط کتک زدن خشونت محسوب می شود؟”

 

تعویق ازدواج به بهانه تحصیل؟

دکتر روح افزا با بیان عدم مغایرت تحصیل با  ازدواج کند، به صحبت های خود این گونه ادامه داد:

 ” این که اگر برای ازدواج دختران مانع تراشی کنیم، این عین خشونت است. من مخالف درس خواندن دختران و موافق محدود کردن آنها در رشته یا مقطعی به هیچ وجه نیستم. رشته خودم مهندسی برق بوده. ولی دختری که به لحاظ عاطفی یا جنسی نیاز به ازدواج دارد آیا می شود بگوییم الان ازدواج نکن و  بمان و درست را بخوان تا چند سال دیگر؟ . همین موضوع می تواند باعث رابطه غیر صحیح دختران و پسران شود و به دنبال آن وابستگی های عاطفی غلط که گاهی به دنبال آن اتفاقات ناگواردیگری هم روی خواهد داد.”

 

یعنی 70 درصد دختران ازدواج نکنند؟

وی در ادامه گفت:

 “معمولاً اولین روابط عاطفی برای دختر بکر و ناب و تازه است و دختر محبت ها و حرف ها را باور می کند. چرا بیان این احساسات بکر و ناب را در قالب ازدواج نگنجانیم؟ وقتی دختر بعد از اتمام  تحصیلات در حدود 30 سالگی می خواهد ازدواج کند،  توقع دارد با یک مرد تحصیل کرده ازدواج کند. فرضا اگر  این دختران با 30 درصد پسرانی که  در این سن تحصیل کرده اند، ازدواج کنند، آیا 70 درصد بقیه این دختران حق ازدواج ندارند؟ با این فرض که زوجیت هم تنها ارضای مسائل جنسی نیست بلکه ارضای نیاز عاطفی زن بسیار مهمتر است.”

 

لایحه ازدواج دختران قبل از 18 سال

روح افزا در مورد لایحه منع ازدواج دختران قبل از 18 سال گفت:

“در حال حاضر در حوزه زنان به این فکر افتاده اند که ازدواج زیر 18 سال را منع کنند.  با این قانون مشکل این نوع ازدواجها حل نمی شود فقط ازدواج ها رسمی نمی شود. این مساله اصلی ماست یا دخترانی که از ازدواج ناامید شده اند؟ بر اساس آمار ثبت احوال، آمار طلاق در دختران زیر 18 سال تنها 5 درصد و آمار طلاق در سنین 29-19 سال، در پایین شهر حدودا 25 درصد و در بالای شهر حدودا 49 درصد است. باید این قضای کارشناسی شود . “

 

قانون برای قبل از ازدواج نداریم

دکتر روح افرا در ادامه در مورد مشکلات قانون منع خشونت برای دختران قبل از ازدواج گفت:

 “تا قبل از ازدواج هیچ قانونی برای جلوگیری از خشونت ها و آسیب هایی که به دختر وارد می شود نداریم. بلافاصله بعد از ازدواج  اما دریایی از قانون برای او وضع می شود. چرا روی تعصبات خانگی کار نمی شود تا فشار را روی دختران برای منع ازدواج کم کنند و نهایتا به مشکلاتی مثل فرار و تن فروشی گرفتار نشویم؟ چرا کسی این لطمه ها را بررسی  و برای حل آن اقدامی نمی کند؟”

 

این همه سقط جنین؟

مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت:

“اگر قانون نویسی می دانیم باید برای سنت های غلط مثل  فروش دختران و … قانون وضع کنیم. در حالی که الان به دختران  آموزش جنسی می دهیم تا درصورت ارتباط   باردار نشود. طبق اعلام وزارت بهداشت سالانه 350 هزار یعنی روزانه یک هزار سقط جنین  داریم. می گویند باید به کودکان اموزش جنسی بدهیم. برای ” نه گفتن”. آیا کودک در مقابل یک فرد بالغ توان دفاع از خود و نه گفتن را دارد؟ بعد هم به این فرد می گوییم باید  تا 20 سال دیگر برای ازدواج صبر کنی و معلوم نیست  در این مدت این فرد برای ارضای نیاز هایش چه باید بکند.”

 

ارتباط مادر و کودک و مساله اشتغال

دکتر روح افزا در خصوص اشتغال زنان و مشکلات آن برای فرزندان گفت:

“با حق اشتغال دادن به زنان باید امنیت زنان و فرزندان شان هم تامین شود. کودک باید تا سه سالگی کاملاً در آغوش مادر باشد. در حال حاضر در کشورهای غربی 80  درصد زایمانها طبیعی و تنها 20درصد سزارین است آن هم در موارد اورژانسی.  در سزارین هم مادر را بی حسی نخاعی می دهند تا در هنگام تولد اولین لمس کودک از جانب مادرش باشد. ارتباط مادر و کودک که اینقدرمهم است، نباید در موضوع  اشتغال زنان نادیده گرفته شود.”

 

قانون مهریه را نمی شود بهتر نوشت؟

مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد:

” خوب است نحوه حمایت کردن از زوج های جوان را هم از غربی ها یاد بگیریم. چرا دولت نباید از زوج های جوان حمایت کند؟  روان شناسان و مشاوران خانواده هم که به راحتی برای رهایی از مشکلات، نسخه طلاق را می پیچند. آیا برای بعد از طلاق هم  راهکاری دارند؟  اینکه الان  خانم اگر مهریه بخواهد باید به دادگاه برود و  مرد تا متوجه این قضیه می شود،  بحث طلاق را پیش می کشد، خودش یک ظلم به زنان است و باعث پاشیدن خانواده هم می شود. متأسفانه زنانی که در رأس دولتند به جای اینکه به فکر زنان و حل موضوعات آنان باشند، سیاسی شده اند. آیا نمی شود قانونی وضع کنیم که  اگر مرد در هنگام ازدواج توانایی پرداخت مهریه را ندارد، این پرداخت بماند برای زمانی که تواناییش را بدست می آورد به این صورت که اگر خانه ای می خرد سهم مهریه زن را از آن خانه بدهد؟ متاسفانه قانون نویسی هم بلد نیستیم. “

 

حضور زنان فقط در استادیوم فوتبال؟ 

وی در خصوص حضور زنان در استادیوم فوتبال هم گفت:

“الان حضور زنان در ورزشگاه ها دغدغه شده است. چرا شرایط تماشای مسابقات زنان ورزشکار را در رشته های مختلف ورزشی برای زنان فراهم نمی کنند؟ اینکه صرفا زنان در استادیوم فوتبال با آن فضای خاصش حضور یابند از زنان رفع خشونت می شود؟”

 

سوالات مهم دیگر

وی در پایان سوالاتی مطرح کرد و پاسخ آن را به عهده مخاطبان گذاشت:

“چرا دختران را پیش از ازدواج با حقوق شان آشنا نمی کنند تا آن را بشناسند؟ 

چرا دولت برای زنی که نمی تواند ازدواج کند، خانه و امکانات فراهم نمی کند؟

چرا برای زنانی که درس خوانده اند و نتوانسته اند ازدواج کنند، امکانات کار و معیشت فراهم نمی شود؟

 چرا در مشاوره قبل از طلاق سهل انگاری می شود و هیچ تلاشی برای منصرف کردن و کوتاه آمدن دوطرف نمی شود؟ “

 

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)