قانون راهکارهای گسترش عفاف و حجاب نیازمند اصلاح و بازبینی است

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه تاکنون قانون راهکارهای گسترش عفاف و حجاب در جامعه محقق نشده، گفت: این قانون با توجه به اینکه سال ۸۴ به تصویب رسیده، نیازمند اصلاح و بازبینی است.

0

به گزارش به دخت و به نقل از فارس، مراسم اختتامیه جشنواره مد و لباس دانشجویی امروز در محل موزه هنرهای معاصر و با حضور شهین دخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، حمید قبادی دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد، فاطمه مهاجرانی دبیر جشنواره مد و لباس دانشجویی و رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم شهیندخت مولاوردی، گفت: در شرایطی که عده‌ای با سوءاستفاده از نام دین و تحت لوای نام پیامبر اعظم (ص) دست به اعمالی می‌زنند که دامنه شرارت‌های آنها به سراسر جهان کشیده شده و به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند مسئولیت سنگینی بر عهده ما است تا چهره رحمانی دین را ارائه دهیم و با ارائه چهره شفاف و زیبای زن مسلمان بتوانیم از بس زنگارهای خودپسندی خارج شویم.

وی خطاب به رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای که گفت در این جلسه تمام حضار و میهمانان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و در این جا ما مردان در اقلیت قرار گرفته‌ایم، گفت: ببینید ما در این مدت چه کشیده‌ایم که تاکنون در اقلیت بودیم و در اقلیت بودن چه مزه‌ای دارد.

مولاوردی افزود: مقوله لباس،‌ پوشش و سبک پوشش یکی از عناصر سازنده فرهنگ، فرد و هر کشوری است، پوشش در اکثر مذاهب و آیین‌های گذشتگان سابقه داشته است به عنوان مثال کتاب تاریخ تمدن ویل‌دورانت به الهه عفت آرتیمیس اشاره می‌کند که دارای بدنی نیرومند و چابک و همراه با عفت و آراستگی است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در جامعه ما نیز بعد از پیروزی انقلاب و تقریباً تا دهه دوم انقلاب موضوع پوشش به یک مسئله و معضل تبدیل نشده بود و پس از آن به یک معضل تبدیل می‌شود که دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی در مورد چرایی آن ارائه شده است از جمله سیاست‌های فرهنگی غلط گذشته و کج‌سلیقگی‌ها باعث شده که هم اکنون پوشش به عنوان یک معضل مطرح شود.

مولاوردی با بیان اینکه مد و لباس یک موضوع چند وجهی است و نمی‌توانیم به علل و عواملی که این موضوع را به جایگاه کنونی‌اش رسانده‌اند بی‌توجه باشیم، گفت: اینکه روند گذشته و کنونی مد و لباس را در نظر بگیریم کمک می‌کند تا راهکارهای مناسبی ارائه دهیم باید گفت هنوز دغدغه سیاست‌گذاران ما در حوزه مد و لباس پاسخ داده نشده است و با وجود اینکه قانون راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در سال 84 به تصویب رسید و 26 دستگاه اجرایی و نهاد فرهنگی در آن مسئولیت پیدا کردند و همچنین قانون ساماندهی مد و لباس که در سال 85 به تصویب رسید اما هنوز فاصله زیادی بین وضعیت موجود و مطلوب وجود دارد.

وی اظهار داشت: دولت یازدهم با آسیب‌شناسی وضعیت موجود و بررسی عملکرد گذشته جلسات متعددی را به این موضوع اختصاص داده است و قطعاً یکی از موارد این است که در این سال‌ها به کوشش قومیت‌های ایرانی به خصوص در مدارس بی‌توجهی شده است. ما در دو سال اخیر سعی کردیم راهکارهایی را برای بازبینی در قانون راهکارهای گسترش عفاف و حجاب ارائه دهیم تا ضعف‌ها و خلأهای آن جبران شود و تاکنون نظرات مثبت و مفیدی را نیز از دستگاه‌ها دریافت کرده‌ایم که می‌تواند در بازبینی قانون مؤثر باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ایجاد فضای رقابتی در پوشاک اسلامی و زنان و دختران و ایجاد فضایی برای داشتن انتخاب‌هایی گسترده از جمله موضوعاتی است که در هیأت دولت ارائه شد و رئیس جمهور در جلسه‌ای که در خصوص برخورد با ساپورت‌پوشان در هیأت دولت مطرح شد دستور دادند معاونت امور زنان و خانواده برای عرضه پوشش‌های اسلامی برای بانوان که منطبق بر ارزش‌های جامعه ما باشد اقدامات لازم را انجام دهند و ما تاکنون جلساتی را در این زمینه تشکیل دادیم.

مولاوردی گفت: به نظر می‌رسد بیشتر بحث به این سمت سوق پیدا می‌کند که با درس گرفتن از گذشته و با اقدامات ایجابی قدم‌هایی را برای بهبود فرایند موجود داشته باشیم. بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز بعد از سال 85 نشان داد که یکی از مواردی که باید در حوزه مد و لباس به آن توجه داشت قانون گسترش راهکارهای عفاف و حجاب است که هنوز اجرایی نشده است و باید بررسی شود که چه موانعی بر سر راه وجود دارد.

وی تصریح کرد: یکی از ایراداتی که در این قانون وجود دارد بی‌توجهی به مد و لباس به عنوان یک صنعت است و عدم ضمانت اجرایی و فقدان بودجه کافی برای پیشبرد اهداف مد و لباس و عدم توجه به طراحان و همچنین عدم تمایل تولیدکنندگان به استفاده از ظرفیت طراحان است که لازم است با رفع این موانع زیرساخت‌های لازم و پیشنهاداتی مانند معافیت‌های مالیاتی زمینه را برای تحقق آن قانون فراهم کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، خاطرنشان کرد: باید در صنعت پوشاک از بایدها به باورها برسیم و در کنار اقدامات ترویجی که باید جایگزین اقدامات سلبی شود بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی نیز در حوزه مد و لباس استفاده کنیم چرا که اگر غیر از این باشد ادامه روند کنونی را شاهد خواهیم بود که هیچ کس را راضی نمی‌کند.

مولاوردی افزود: با گسترش سریع تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات همه می‌دانند به چه اندازه زندگی فردی و اجتماعی تحت تأثیر قرار گرفته است و معاونت امور زنان آمادگی خود را برای همکاری با دستگاه‌های مرتبط با مد و لباس اعلام می‌کند.

/انتهای متن/

درج نظر