فاطماگل ایرانی در راه است

برخی سایت‌های خبری گزارش دادند که کارگردان سریال «کلاه پهلوی» گفته قرار است یک سریال و یک نسخه سینمایی با اقتباسی از سریال ترکیه‌ای «فاطما گل»، با نام «زینب» بسازد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، در این رابطه نوشت: «ضیاءالدین دری» از ساخت فیلم و سریالی به نام «زینب» خبر داده و گفته این اثر بر اساس مجموعه ترکیه‌ای «فاطما گل» ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله نگارش سیناپس به فکر نسخه سینمایی و سریالی اثر است، افزود: نسخه ایرانی مجموعه «فاطما گل» در قالب سینمایی و منطبق بر ویژگی‌های اسلامی و وجه اخلاق‌گرایانه آن نوشته شده است.

دری اضافه کرد: در حال حاضر مشغول جذب حمایت مالی از سوی مقامات سینمایی برای تولید این اثر سینمایی هستم که در صورت حمایت و استقبال، کار را شروع می‌کنم.

به گزارش ایسنا، این کارگردان سینما و تلویزیون سپس در گفت‌وگو با «نسیم»، با بیان اینکه اشاره او به مجموعه تلویزیونی فاطما گل دلالت بر این نمی‌کند که قصد تقلید یا کپی‌برداری از این‌گونه مجموعه‌ها را داشته باشد، گفت:‌ باید دید سریال‌هایی از این دست چه مختصات و ویژگی‌هایی دارند که تماشاگر ایرانی علاقه به دیدن آن پیدا می‌کند.

کارگردان سریال‌های «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» خاطرنشان کرد: ما در ایران داستان‌های زیادی داریم که می‌تواند به شکل مطلوب یک زن ایرانی را محور قرار دهد و ضرورتاً ویژگی‌های ضدارزشی آثاری مثل فاطما گل را هم نداشته و مغایرتی هم با شئون اخلاقی ایرانیان نداشته باشد.

دری در ادامه، مجموعه تلویزیونی فاطما گل را بسیار هوشمندانه خواند که برای تماشاگر مسلمان در تمام دنیا ایجاد جاذبه می‌کند و سپس به این مسأله اشاره کرد که فرهنگ ترک‌ها با فرهنگ ما ایرانی‌ها قرابت‌های زیادی دارد و این برای تماشاگر ایرانی قابل لمس است.

این کارگردان با بیان اینکه آنها بهتر از ما به صنعتی‌سازی سریال‌ها و فیلم‌هایشان توجه دارند، افزود: آنها به آثار نمایشی فقط از جنبه هنری نگاه نمی‌کنند. پیچیدگی‌های روابط انسانی در برخی از مجموعه‌های تلویزیونی آنها به خوبی رعایت می‌شود و تلاقی شخصیت‌ها و کشمکش‌های میان شخصیت‌ها باعث بالا رفتن بار دراماتیک و جذابیت آنها می‌شود.

وی افزود: البته ما نیازی نداریم که به برخی کاراکترهایی که در آثار آنها پررنگ هستند، مانند شخصیت‌هایی با عقده‌های روانی و اختلال‌های جنسی بپردازیم. رعایت نکات کارگردانی و بازیگری از جمله ری‌اکشن‌های مناسب در مواقعی که بازیگر دیالوگ ندارد و استفاده مناسب کارگردان از این قبیل مسائل، در جذابیت این آثار مؤثر است.

این کارگردان سینما و تلوزیون تاکید کرد: مردم ما وقتی به تماشای سریال فاطما گل علاقه نشان می‌دهند حتما درون آن چیزی می‌بینند و شما مطمئن باشید که مردم جذب احیاناً مسائل ضد ارزشی این سریال‌ها نمی‌شوند و مسائل ضد ارزشی نیز جذابیت این سریال‌های را برای بیننده ایرانی افزایش نمی‌دهد و اگر ما غیر از این فکر کنیم، دچار اشتباه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه مباحث داستانی این گونه مجموعه‌ها سبب شده تا برای تماشاگر ایرانی جذابیت داشته باشد، گفت: ما نباید خودمان را به تغافل بزنیم و جذابیت دراماتیک این مجموعه‌ها و نوع روایتگری آنها را نادیده بگیریم.

ضیاءالدین دری در پایان با بیان اینکه‌ “سریال‌هایی نظیر فاطما گل نقاط ضعف زیادی نیز دارند و به لحاظ داستانی نیز کامل نیستند و اصطلاحاً سمبل‌کاری‌های زیادی نیز در آنها دیده می‌شود”، خاطرنشان کرد: اینگونه مجموعه‌ها اصطلاحاً در ذهن تماشاگر لنگر می‌اندازند و آنها را ترغیب و درگیر می‌کنند.

/انتهای متن/

درج نظر