غلبه نگاه فمینیستی و سیاه‌نمایی از وضعیت زنان در فیلم قصه‌ها

0

معاون طرح، برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان با انتقاد از تولید فیلم قصه‌ها، از غلبه نگاه فمینیستی در این فیلم و سیاه‌نمایی از وضعیت زنان انتقاد کرد و گفت: این فیلم توهین بزرگی به زنان و مادران ایرانی است.
به گزارش به دخت به نقل از فارس، فرشته روح افزا  با اشاره به فیلم قصه‌ها و با انتقاد از تولید این فیلم خطاب به کارگردان آن گفت: کارگردان فیلم قصه ها! در زمانه ای که زنان فرهیخته ایرانی پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌کنند و حضوری پررنگ در تمام صحنه‌های اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارند، حماسه سازانی که با پاسداری از نهاد خانواده و حفظ عفت موفق ترین و سرآمدترین زنان در جهان به شمار می آیند و به حق خوش درخشیده اند. در فیلم شما آنچنان تحقیر شده اند که گویا زنان جامعه ما تنها معرف قشری از خانواده معتادان و زنان بدنام هستند که در تاریکی و ناامیدی زندگی غربی نگاه‌های جنسیت گرای غربی گرفتار هستند.

وی ادامه داد: این فیلم توهین بزرگی به اقشار دیگر زنان که در عرصه های علم و فناوری، اختراع و اکتشاف، المپیادهای بین المللی، نخبگان، کارآفرینی و ورزش افتخار آفریده اند است. در این میان همسران جانبازان و ایثارگران که در اوج ایثار و گذشت و فداکاری همانند ندارند، مادران شهدایی که در صحنه‌های سیاسی مردان شجاع را در دامان خود پرورش داده‌اند و آن را تقدیم به بالاترین مقام یعنی خداوند بلند مرتبه کرده‌اند که در فیلم یا نیست و یا حضور بسیار کمرنگی دارد.

معاون طرح، برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در این فیلم نه تنها اثری از سابقه غیرت و مردانگی ایرانیان روایت نشده است بلکه به زنان و مردان جامعه ایرانی توهین شده است. این مسئله چنان مشهود است گویی کارگردان با ایرانی و فرهنگ آن کاملا بیگانه است.

روح افزا ادامه داد: فیلمی که بدون مجوز ساخته شده بود تا بتواند با گستاخی، تمام برجستگی‌های ایرانیان را در صحنه های بمباران، جنگ، راهپیمایی، تحریم اقتصادی، کسب رتبه‌های بالای دانشگاهی، صاحبان علم و فناوری، نانوتکنولوژی، هسته ای و… همه و همه را نادیده بگیرد و جامعه ایرانی را یک جامعه فاسد معتاد مبتلا به ایدز و با نگاه فمینیستی معرفی می کند.

معاون طرح، برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تصریح کرد: این نگاه‌های متحجرانه فمینیستی، که دائما زن و مرد را که از نگاه قرآن مایه آرامش هم می‌باشند را در مقابل هم قرار داده و نسبت به یکدیگر معترض معرفی می‌کند تا کجا ادامه خواهد یافت؟ وام دار غربی‌ها بودن تا کجا؟ تا جایی که خانواده، زن و مرد ایرانی را زیر چکمه‌های تلخ نگاه غربی له کنید؟ و راه حل را در نبود خدا و قیودات دینی ببینید، غربی‌ها خود در این منجلاب گرفتارند.

روح افزا اظهار داشت: شخصیت پردازی در فیلم شما به شدت نمایانگر سیاه نمایی جامعه فاسد و تباه است نه جامعه ایرانی- اسلامی. خانم کارگردان پیامی از امام آزادگان را به شما گوشزد می کنیم که «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.»

روح افزا افزود: آیا واقعیت جامعه ایرانی همین است که شما به تصویر کشیده اید یا بدنبال بدست آوردن جایزه‌های بین المللی که با غلو و سیاه نمایی مشکلات مردم ایران «معمولاً کسب شده اند» هستید.

وی افزود: آیا تا به حال از خودتان سوال کرده‌اید که چرا فیلم هایی که جامعه ایرانی را تحقیر می‌کند در جشنواره‌های خارج از کشور جایزه می گیرند؟ خودفروختگی به جوامع غربی تا کی؟

معاون طرح، برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: بسیار متأسف هستیم که جامعه هنرمندان شریف و متعهد ما در سینما که در واقع نقش کلیدی در فرهنگ اجتماع دارند به جای تزریق افکار مثبت و پرمحتوا و غنی اسلامی ایرانی در اذهان جوانان و نوجوانان مستعد کشور سعی در القاء افکار مسموم و متحجرانه غرب زده به آنان کنند.

روح افزا ادامه داد: پر واضح است که مردم ایران به اندازه کافی تلخی‌های زد و بند‌های سیاسی و جناح‌بندی‌ شده را چشیده و از منافقان، غرب و مکاتب و گروه‌های مدعی حقوق بشر زخم خورده‌اند در این بین فقط نیاز به سینمای ایران داشت که مردم ایران را به فضای تاریک ناامیدی و تحقیر رهنمون ساخته و موجب تقدیر مسئولان مدافع حقوق زنان شود.

روح افزا افزود: آیا هرگز خود را حتی یک ثانیه جای مادران شهدا گذاشته اید؟ آیا نگاه هنرمند شما هیچوقت توانسته است هنر ایثار مادران شهید را درک کند؟ آیا قلم شما که بر صفحه روان است هرگز تعهد جانباز شیمیایی، نخاعی و… را درک کرده است و یا نگاه سرگردان علیرضا و آرمیتا را در پی یافتن پدرشان است را دیده است؟ آیا حقیقتاً درد یک خانواده معتاد را می دانید که به دفاع از او برخواسته اید؟ آیا می دانید جوانان ما کرسی‌های المپیادهای علمی در جهان را فتح کرده اند؟ خبر دارید چند درصد از زنان ما دانشمندند؟ با جامعه زنان نویسنده موفق ما آشنایید؟ می دانید چه تعداد زن پزشک و مهندس داریم؟ آیا می دانید زن جانباز شیمیایی ما عاشق همسرش است؟

وی افزود: می‌دانید ایرانی کیست؟ گاهی در غالب همت و بروجردی و رضایی و احمدی روشن و شهریاری خود را نشان می‌دهد گاهی قاسم سلیمانی بزرگمرد تاریخ حماسه می شود و گاهی مادر مفقودالاثری است که ساعت‌ها چشم به در می دوزد تا استخوانی از فرزند گمشده خود را بیاید؟

روح افزا اظهار داشت: چطور می‌توان با چکش هنر بر سر این همه ایثار و از خودگذشتگی ایرانی که در طول 36 سال انقلاب سرافراز خود به تمام پوچی‌ها و غرب زدگی‌ها نه گفته است، زد؟

/انتهای متن/

درج نظر