عوامل شایع سرد مزاجی

عوامل گوناگونی در گرمی کانون خانواده و روابط زن و شوهر دخالت دارند. یکی از این عوامل مهم روابط جنسی است و برای رضایت بخش بودن آن، هر دو طرف لازم است به طور فعال نقش خود را ایفا نمایند. آمار حاکی از آن است که بیش از 50 در صد موارد طلاق به دنبال مشکلات زناشویی رخ می دهد. در صورتی که زن در این زمینه مشکلی ماندگار داشته باشد، سردمزاج نامیده می شود.

10

سرویس سلامت به دخت/

رابطه جنسی وقتی موفق است که زن و مرد هر دو از آن راضی باشند و در فواصل معین (رابطه)برقرار باشد. در طول زندگی زناشویی میزان رضایت متغیر بوده و فواصل آن هم تابع شرایط مختلف روحی و جسمی است. عوامل موثر، بعضی به مرد و بعضی به زن مربوط می شود.

طبق آمار کشورهای مختلف، 70 در صد زوج ها در طول زندگی مشترک خود مشکلاتی گذرا پیدا می کنند. مثلا آقایان هنگام استرس زیاد و یا خستگی دچار مشکل می شوند و خانم ها هم هنگام استرس، بیماری جسمی و یا مواقع مختلف دیگر به این قضیه بی میل می شوند. در اکثر موارد سردمزاجی عارضه ای ثانوی به مشکلات دیگر است که با رفع آن مشکلات این ناراحتی هم برطرف می شود. اما بی توجهی به این حالت می تواند زندگی زناشویی را تهدید کند. عوامل زیر می توانند تاثیرگذار روابط سرد باشند:

عوامل جسمی

بیماری های جسمی از قبیل عفونت های واژن، شکم و لگن، اعمال جراحی، بیماری های عمومی مثل روماتیسم، عوارض حاملگی، زایمان و دوره نقاهت آن و هم چنین مصرف بعضی داروها ممکن است در کاهش میل جنسی خانمی که قبلا روابط عادی داشته تاثیرگذار باشند. تعداد کمی هم هستند که هیچگاه از نظر جسمی آمادگی ندارند و یا رضایت به دست نمی آوردند. با بالا رفتن سن (بخصوص پس از یائسگی) بدن دچار تغییراتی می شود که بسیاری از خانم ها و همین طور آقایان دچار اختلال در این رابطه می شوند.

عوامل روانی

بعضی از خانم ها تحت شرایط نامناسب به این کار بی علاقه می شوند و با بهبود شرایط می توانند زندگی عادی داشته باشند. نگرانی های روزمره، مشکلات کاری و مالی، افسردگی، اختلافات خانوادگی و … به آسانی می توانند شخص را سردمزاج نمایند. تجربه های ناموفق و ناخوش آیند از ازدواج قبلی، ناتوانی مرد ویا رفتارهای جنسی ناپسند وی می توانند موجب سردمزاجی زن شوند.

عوامل فرهنگی

باورهای غلط که یک دختر از طریق دوستان و اطرافیان به دست آورده، می تواند موجب ترس و وحشت وی از رابطه زناشویی شود. در اجتماعاتی که آموزش علمی مناسبی وجود ندارد، این باورهای غلط موجب نگرانی و در نتیجه سردمزاجی در دختران جوان می شود. در اجتماع ما هم از این موارد فراوان پیدا می شود.

عوامل ارتباطی و عاطفی بین زن و مرد

یکی از مهم ترین عوامل، ارتباط عاطفی بین زن و مرد است. اگر در این رابطه اختلالی به وجود آید می تواند موجب سردی گردد. عکس این موضوع هم صادق است. وجود یک رابطه موفق می تواند به رفع موانع و مشکلات جسمی کمک شایانی بنماید.

دکتر شریفه جعفری/انتهای متن/

نمایش نظرات (10)