علائم هشدار دهنده آلزایمر چیست؟

تشخیص به موقع بیماری آلزایمر (فراموشی) شانس درمان آن را بالا می برد. توجه به نشانه های آلزایمر در این تشخیص به موقع کمک زیادی می کند.

0

مترجم : مریم گرجی/

از نشانه های رفتاری معمول آلزایمر می توان به زمین خوردن های متوالی ، گم کردن اشیا و تغییرات خُلق و خو اشاره کرد.

شمار افراد مبتلا به این بیماری در آمریکا هر ساله رو به افزایش است .

طبق اعلام انجمن بیماری آلزایمر در سال 2015 حدود 3/5 میلیون آمریکایی در هر سنی به این بیماری مبتلا می شوند

که3/2بیماران زن هستند. از 1/5 میلیون نفری که 65 ساله و یا بزرگترند ، 2/3 میلیون نفر زن و 1/1 میلیون نفر مرد هستند.

افراد مبتلا به این اختلال نیاز به حمایت های خاصی دارند. اگر به بیماران توجه کامل داده شود، می توانند به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازند.

علامت های مهم

حالا این سوال مطرح می شود که علائم بیماری آلزایمر در خود و یا دوستان مان را چطور بشناسیم ؟

 

  • ضعیف شدن حافظه: ضعیف شدن حافظه از شایع ترین نشانه های بیماری آلزایمر است. برای مثال ممکن است بیمار تقویم و تاریخ روز را فراموش کند و حتی نداند که در چه فصلی از سال به سر می برد.

در مواردی حتی نام نزدیک ترین دوست خود را فراموش می کند و یا نمی تواند تاریخ قرارها و رویداد های مهم را به خاطر بسپارد.

 

  • سردرگمی و گیجی: اگر شما دچار سردرگمی و یا گیجی می شوید می تواند نشانه ای از بیماری آلزایمر باشد. بیمار ممکن است فراموش کند که کجاست و یا نشانی محل خود را از خاطر ببرد که این علامت ها باعث استرس و نگرانی بیمار می شود.

در مواردی می بینیم بیمار در حال  کشمکش های درونی برای به خاطر سپردن نام و چهره افراد است و یا حتی در صحبت کردن معمول نمی تواند از واژه های درست استفاده کند.

 

  • گم کردن اشیا: همه ی ما در جایی تجربه ی گم کردن کلید ها را داشته ایم.

اما بیمار آلزایمری در مراحل اولیه و ابتدایی بیماری فراموشی معمولا اشیا را گم می کند و نمی تواند جای آنها را پیدا کند. آنها اشیا را در جاهای نا آشنا قرار می دهند.

 

  • زمین خوردنهای متناوب و مکرر: اگر فرد به طور پشت سر هم و متوالی تعادل خود را از دست داده و زمین می خورد، این می تواند نشانه ای از آلزایمر باشد.

 

  • تغییرات خُلق و خو: از دیگر علائم معمول و شایع فراموشی می توان به ناامیدی، خشم، احساس سرخوردگی و گیجی اشاره کرد.

بیمار ممکن است فعالیت هایی از روی بی توجهی انجام دهد که منتهی به رفتارهای ناشایست شود مانند دزدی از مغازه و یا تهمت زدن به دیگران بدون احساس ندامت و پشیمانی.

 

  • ناتوانی در کنترل و اداره کردن بودجه و مالی: افرادی که با مراحل آغازین اختلال فراموشی روبرو می شوند ، معمولا در کنترل و اداره امور مالی خود دچار مشکل می شوند. مثلا در تصمیم گیری های مالی دچار اشکالاتی می شوند و یا نمی توانند دفتر حساب مالی و خرج خود را به نحو احسن کنترل کنند.

 

  • ضعف و اشکال برقراری ارتباطی: این نشانه از نشانه های اصلی و بزرگ بیماری فراموشی است. بیمار ممکن است در ایجاد ارتباط کلامی و یا دنبال کردن گفتگو های معمول دچار اشکالاتی شود. حتی بیمار روی کلمات و نحوه ادای آنها دچار ضعف بوده و نیز نمی تواند از تلفن همراه استفاده کند و یا کلمات و واژه ها را بنویسد.

منبع : یاهو/انتهای متن/

درج نظر