عجیب ترین جاذبه طبیعی جهان

یکی از زیباترین و در عین حال اعجاب انگیزترین رخدادهای طبیعی که حاصلش زیباترین سرازیری های جهان را سبب می شود را گودال آبی می نامند. از معروف ترین گودال های آبی جهان که پایه ی افسانه های بسیاری در آمریکای جنوبی است، گودال آبی بلیز است. این گودال زیبا که عمری چندهزار ساله دارد، از جمله مکان های معروفی است که در سال، غواصان زیادی را برای ماجراجویی و شنا به خود جذب می کند

0

نمایی پانورامایی از گودال بلیز

بلیز کشوری در قاره ی آفریقای جنوبی است که مردمی از تبارهای گوناگونی از جمله سرخ پوستان، سفید پوستان و سیاه پوستان تشکیل شده است. اما صاحبان اصیل و اولیه ی آن همانند دیگر کشورهای قاره ی آمریکای جنوبی، سرخ پوستان بوده اند. مردم بلیز از تبار سرخ پوستان مایایی هستند و واژه بلیز به معنای آب گل آلود است. اما چگونه می شود که از میان کشور آب های گل آلود، گودالی آبی و معروف به رنگ فیروزه ای در چندین هزار سال قبل به وجود بیاید؟ طبق تطابق افسانه ها و تحقیقات زمین شناسان، این گودال آبی در حددو ۱۵۰ هزار سال پیش در اثر ریزش یک غار آهکی در کشور بلیز به وجود آمده است. بر طبق تحقیقات زمین شناسی که بر روی این حفره ی بزرگ به عمل آمد مشخص شد که با گذشت زمان و افزایش سطح آب دریاها، باعث شده است که سقف غار زیر زمینی فرو بریزد و در بین رودخانه و غار، یک سوراخ بسیار بزرگ به وجود بیاید. بومیان این منطقه معتقدند که به وجود امدن این حفره، به نوعی برکت در این منطقه و دریاچه را با خود به همراه آورده است و این ریزش، امری طبیعی نبوده است.

در طول دوره های مختلف ،این سوراخ یکی از زاییده های طبیعی قابل احترام برای مردم بلیز به شمار می آمده است و ظاهر زیبای این گودال در به وجود آمدن این نوع احترام برایش بی تاثیر نبوده و نیست. این غار آبی از مدت ها پیش به عنوان یکی از جاذبه های کشور بلیز و از منحصر به فرد ترین نقاط زمین برای غواصی به حساب آمده است. غارها و گودال های زیر دریایی که در برخی از نواحی آبی جهان وجود داردند را با نام علمی گودال آبی و یا آبی چال نیز می شناسند اما به خاطر شکل جغرافیایش در برخی نقاط این پدیده را غارهای عمودی هم می نامند. البته قابل ذکر است که بیشتر گودال های آبی جهان در بلیز و باهاما وجود دارند. یکی از علل علمی که می توان به وجود داشتن این پدید در این دو نقطه که هر دو نیز در قاره ی آمریکاواقع شده اند اشاره کرد، وجود غارها و حفره های زیر زمینی در زیر دریاچه ها و دریاها است که در طول گذر زمان با فشاری که آب بر سطح زیرین خود وارد می کنند، باعث می شود تا این گودال های زیر زمینی به وجود بیایند.

/انتهای متن/

 

درج نظر