طلاق توافقی، اولین دعاوی مربوط به حوزه خانواده در 6 ماه اول سال

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: در 6 ماه اول سال 94 طلاق توافقی با 81 هزار و 982 مورد اولین و مهریه با 67 هزار و 82 مورد بیشترین دعاوی مربوط به حوزه خانواده را به خود اختصاص داده‌اند.

0

به گزارش به دخت  به نقل از ایسنا،علی‌محمد زنگانه طی سخنانی در اولین جلسه کمیته پیشگیری از طلاق و شورای سرآمدان صیانت از نهاد خانواده با اشاره به ابراز نگرانی مقام معظم رهبری در رابطه با طلاق و طلاق توافقی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان عالی قضایی در هفته قوه قضائیه فرمودند قضات با کمک بزرگان خانواده‌ها باید اینگونه مسائل را تقلیل دهند. کمیته پیشگیری از طلاق بنا ندارد جای شوراهای دیگر را بگیرد. در واقع این کمیته قرار است در راستای تحقق منویات قانون گذار و فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کند و بین سازمان‌های دخیل هم‌افزایی به وجود آورد.

زنگانه تصریح کرد: با توجه به اینکه ما زمان کافی برای انجام پژوهش نداریم، دبیرخانه کمیته پیشگیری از طلاق کارهای پژوهشی را استخراج و خلاصه آن را برای تصمیم‌گیری به کمیته ارائه می‌دهد.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به آخرین وضعیت آمار ازدواج و طلاق در کشور اشاره کرد و گفت: دومین دعوا از دعاوی کشور را دعاوی مربوط به خانواده به خود اختصاص داده است. در سال 93 طلاق توافقی با 64 هزار و 162 مورد، مطالبه مهریه با 139 هزار و 272 مورد، نفقه با 84 هزار و 712 مورد، مسائل مربوط به حضانت فرزند با 14 هزار و 213 مورد، الزام به تمکین با 78 هزار و 916 مورد، استرداد جهیزیه با 21 هزار و 579 مورد و پس از آن صدور گواهی عدم سازش، طلاق به درخواست زوجه بیشترین دعاوی مربوط به حوزه خانواده بوده‌اند.

وی با اشاره به آمار دعاوی خانواده در 6 ماه اول سال 94 اظهار کرد: در 6 ماه اول سال جاری طلاق توافقی با 81 هزار و 982 مورد و مطالبه مهریه با 67 هزار و 82 مورد بیشترین دعاوی مربوط به حوزه خانواده را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به عناوین اتهامی سال 93 گفت: بسیاری از موارد موجود در این عناوین بازتولید رفتارها و ناهنجاری‌ها به دلیل کج کارکردی خانواده‌هاست. خانواده به عنوان بازتولیدکننده سبک زندگی ایرانی و اسلامی با ناکارآمدی مواجه شده و همین مساله باعث به وجود آمدن آسیب‌های مختلف در جامعه می‌شود.

زنگانه اظهار کرد: سرقت، قاچاق مواد مخدر، نزاع، اعتیاد و طلاق 5 دغدغه اصلی صاحب‌نظران در کارگاه‌های مختلف آموزشی بوده است. هر چند طلاق 7 درصد دغدغه صاحب نظران را به خود اختصاص می‌دهد اما اعتیاد با بیش از 40 درصد علت طلاق‌ها را شامل می‌شود.

وی در پایان با اشاره به ازدواج ثبت شده از سال‌های 70 تا 93 گفت: از سال 89 به بعد سیر کاهنده ازدواج و از سوی دیگر افزایش سن ازدواج را شاهد بوده‌ایم. در واقع میانگین سنی ازدواج در برخی کلان‌شهرها مانند تهران در زوج به 28 و در زوجه به 23 رسیده است.

/انتهای متن/

درج نظر