طرز تفکر و فرهنگ خانواده هم مهم است

هستند افرادی که ادعا می‌کنند که من می‌خواهم با خود فرد ازدواج کنم و کاری به خانواده‌اش ندارم. بسیاری از اختلافاتی که الآن در خانواده‌ها رخ می‌دهد به خاطر اختلاف عروس با مادر شوهر یا داماد با مادرزن است. پس نمی‌توان به‌سادگی از این مسائل گذشت.

1

نسیم شهسواری/

خانواده مهم‌ترین جایگاه تربیت و شکل‌پذیری یک فرد است و درواقع نمی‌توان شخصیت یک فرد را متفاوت با شخصیت خانواده‌اش دانست. البته تفاوت‌های جزئی میان اعضای یک خانواده می‌تواند وجود داشته باشد اما آنچه اهمیت داشته و اهمیت آن در امر مهمی چون ازدواج دوچندان می‌شود، فرهنگ خانوادگی و اصول و قواعد هر خانواده است. بنابراین پرسیدن سؤالاتی در جهت شناخت خانواده طرفین ازجمله سؤالاتی است که باید در هر جلسه خواستگاری پرسیده شود.

 هستند افرادی که ادعا می‌کنند که من می‌خواهم با خود فرد ازدواج کنم و کاری به خانواده‌اش ندارم. بسیاری از اختلافاتی که الآن در خانواده‌ها رخ می‌دهد به خاطر اختلاف عروس با مادر شوهر یا داماد با مادرزن است. پس نمی‌توان به‌سادگی از این مسائل گذاشت. اگر شما نه در حد شعار بلکه واقعاً به خانواده‌ی همسر کاری ندارید و هر نوعی که با شما برخورد کنند برایتان مهم نیست، می‌توانید از این نوع سؤال ها بگذرید ولی اگر این‌ها برایتان مهم است باید در مورد دغدغه‌های اجتماعی خانواده‌ی همسرتان بپرسید.

پس برای دستیابی به این شناخت بد نیست که سؤالات زیر در جلسه خواستگاری مطرح گردد:

طرز تفکر خانواده و پایبندی خانواده  به مسائل مذهبی سؤال کنید.

 یکی از مواردی که باید به آن توجه شود جزئی و دقیق بودن پاسخ‌ به سوالات در مورد فرهنگ خانواده و طرزتفکر آن است. مثلاً اگر فردی ادعا می‌کند که خانواده‌اش خانواده‌ای مذهبی است این سؤال باید کاملاً توضیح داده شود و حدود رعایت اصول مذهبی در همه موارد مشخص گردد.

بهتر است سؤالاتی در مورد میزان شادی و نشاط خانواده و نوع تفریحات آن‌ها پرسیده شود. بعضی خانواده‌ها حتی در شادی‌شان هم مواظب هستند که گناه نکنند، اما بسیارند خانواده‌هایی که به قول معروف آسان می‌گیرند و گاهی از حیطه بایدها و نبایدهای دینی فاصله می‌گیرند.

در حیطه شناخت خانواده‌ها سؤالات دیگری مانند سؤالات زیر مطرح است که پاسخ دادن به هر یک از آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به شناخت طرفین از فرهنگ و سلیقه خانوادگی طرف مقابلش بکند:

عکس‌العمل خانواده‌ی فرد در شکست‌ها چیست؟

 فرد در خانواده با چه کسی مشورت می‌کنید؟

 خانواده‌ی ایده آل و الگوی خانواده‌ی فرد مقابل کیست و این الگو چه قدر با خانواده فرد مطابق است؟ او دوست دارد شبیه چه کسی زندگی کند؟

 

مسائل اقتصادی

 نیک یا بد، درست یا نادرست، باید بپذیریم که امروزه اقتصاد در زندگی هر خانواده‌ای نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند؛ این‌که مسائل اقتصادی این همه پایشان در میان زندگی‌ها بازشده است و بر تمام شئون زندگی تأثیر گذاشته است خود مسئله‌ای است که جای بحث بسیار دارد، اما آنچه در اینجا اهمیت دارد باز کردن و جزی نگری به این مسئله درروند گفتگوهای خواستگاری است.

برخلاف آنچه همگان فکر می‌کنید صحبت کردن درباره مسائل اقتصادی هیچ ارتباطی به میزان دارایی فرد و درآمد آن ندارد و صحبت کردن در این زمینه بیشتر مربوط به مسائل مدیریت اقتصادی خانواده است.

بهتر است که طرفین؛ چه زن و چه مرد در حیطه مسائل اقتصادی به سؤالات زیر جواب‌هایی واضح و به‌دوراز ابهام بدهند.

 

نظر افراد در مورد کار کردن زن خانواده در بیرون از خانه چیست؟

در عرف و سنت‌های قدیم ما ایرانیان غالب مردان تنها نان‌آور خانه بودند و این امر برای آن‌ها نوعی مردانگی احساس قدرت و سرپرستی را به همراه داشت؛ اما در جامعه امروز وضع به چه منوال است؟ امروزه برخلاف قدیم بسیاری از مردان نه‌تنها مایل به فعالیت‌های اقتصادی همسرشان در خارج خانه هستند بلکه آن را شرط مهمی برای ادامه زندگی می‌دانند اما در همین مسئله هم ابهاماتی وجود دارد که بایستی دقیقاً مشخص و معلوم گردد و این ابهامات در زمین نوع اشتغال و میزان اشتغال فرد است، در همین راستا باید این دو سؤال که. چه کاری را برای اشتغال یک خانم مناسب می‌دانید؟ و میزان فعالیت اقتصادی زنان باید تا چه حدی باشد و حتی بایدها و نبایدهای دیگر در این حوزه کامل آشکار و واضح بیان گردد تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری شود.

البته در مورد مسائل اقتصادی سؤالات دیگری مطرح است

 نظر فرد مقابل در مورد صرفه‌جویی و قناعت چیست؟

و در این زمینه باید هر دو طرف در مورد ترسیم یک زندگی ساده باهم گفتگو کنند و بیان کنند که منظور و مفهوم. یک خانه یا یک سفره ساده و یک زندگی ساده از نگاه آن‌ها چگونه است.

 

 تو چگونه‌ای

 به‌طورکلی یکی مهم‌ترین آفت‌های یک زندگی مشترک، شروع زندگی در حالی است که برخی از موارد شخصی دو طرف در هاله‌ای از ابهام وجود دارد و علت این امر نیز می‌تواند اعتماد همه‌جانبه دو طرف به معرف و یا شخصی است که واسطه آشنایی خانواده‌ها با یکدیگر شده است با توجه به اهمیت شناخت زن مرد در حیطه مسائل شخصی بهتر است که طرفین در گفتگوهای دوران خواستگاری بیشتر، دقیق‌تر و مفصل‌تر در مورد مسائل شخصی از سن و رشته تحصیلی گرفته تا کار و نوع فعالیت سؤال کنند.

اهمیت این شناخت از آن جهت است که دانسته شدن دیرهنگام و مشخص شدن جزییات بسیاری از مسائل در زمان عقد و یا در ابتدای شروع زندگی مشترک تأثیرات جبران‌ناپذیری بر میزان اعتماد زوجین و نشاط زناشویی آن‌ها خواهد داشت.

 

 از خودت بگو  

امروزه مسئله تحصیل و ادامه تحصیل صحبت مشترک بسیاری از جلسات خواستگاری است؛ علاوه بر این در جامعه امروز مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بیشتر از پیش جای خود را در میان خانواده‌ها و نشست‌های خانوادگی بازکرده است و سلیقه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی افراد بر منش فکری، اصول زندگی و انتخاب‌های زندگی آن‌ها تأثیرگذار است. با توجه به همین امر بهتر از است که زن و مرد در جلسات اولیه آشنایی شناخت کاملی نسبت به گرایشت تحصیلی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یکدیگر داشته باشند و در همین راستا پیشنهاد می‌گردد که سؤالاتی با مضامین زیر در بین افراد رد و بدل گردد.

 فرد موردنظر تصمیم دارد تحصیلات خود را به چه میزان و تا چه مقطعی ادامه دهد؟

 مسائل سیاسی برای فرد مهم است یا خیر؟

گرایش سیاسی فرد چیست؟

بهتر است که اگر گرایش سیاسی برای زن یا مرد از اولویت‌های انتخاب همسر است فردی را انتخاب کند که در گرایش‌های سیاسی با ایشان همسو بوده و نگاه و نگرشش به مسائل اجتماعی  و فرهنگی نیز مطابق با همین گرایش باشد.

 

ساده یا پیچیده

مسائل روحی و عاطفی ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که همانندی و یکسانی آن در ازدواج اهمیت ویژه‌ای دارد، البته درست است که هیچ دونفری در دنیا دقیقاً همانند هم نیستند اما یک همانندی نسبی در حیطه مسائل روحی و عاطفی می‌تواند زمینه یک ازدواج پرمهر متعادل را فراهم سازد.

یکی از حیطه‌هایی که در آن می‌توان از مشاورین و کارشناسان برای شناخت بیشتر و دقیق‌تر کمک گرفت حیطه مسائل روحی و روانی و شناخت مشابهت‌ها زوجین در این زمینه است تا بتوان با ارائه اطلاعاتی جامع و کامل، زوجین را در شناخت بهتر از ویژگی، روحی و عاطفی هم یاری کرد.

توصیه می‌گردد برای دستیابی به شناختی کلی از ویژگی‌های روحی و عاطفی، قبل از هر آشنایی بیشتر سؤالات زیر میان دو طرف مطرح گردد.

 فرد با چه افرادی نمی‌تواند رفت‌وآمد کنید یا نسبت به چه افرادی احساس انزجار می‌کند؟

اجتماعی بودن از نظر ایشان چیست؟

فرد چقدر خودش را انسانی عصبانی می‌داند؟

 زن یا مرد هر یک در هنگام عصبانیت چه کار می‌کنند؟

فرد چقدر عصبانی می‌شود؟

زن یا مرد هر کدام به چه میزان انتقادپذیر هستند؟

 آیا فرد اهل حرف زدن است؟

آیا زن یا مرد افراد شادی هستند؟

و چه چیزی فرد را خوشحال می‌کند؟

 با توجه به آنچه گفته شد و نگاه کلی به سؤالات بالا می‌توان دریافت که تناسب روحی و روان و داشتن تعریفی جامع از خواسته‌ها و سلیقه‌ها از اولویت‌هایی است که در جلسات خواستگاری بایستی در صدر اولویت‌ها قرار بگیرد تا بدین واسطه زمینه یک ازدواج موفق و اصولی فراهم گردد.

 

 جای خدا

 تفاوت‌های مذهبی و اعتقادی ازجمله مواردی است که نمی‌تواند در گفتگوهای اولیه یک ازدواج آن‌ها را نادیده گرفت و به آن‌ها اهمیت نداد.درواقع بسیاری از گرایش‌های دیگری یک فرد مانند گرایشت اجتماعی و فرهنگی که همان‌طور که به آن‌ها اشاره شد زیرمجموعه‌ای از همین مسئله است و با توجه به همین رابطه تنگاتنگ شناخت اعتقادات مذهبی و حدود اعتقادات مذهبی از اولویت گفتگوهای آشنایی است.

برای شناخت میزان این اعتقادت می‌توان سؤالات زیر را مطرح کرد

 فرد در زندگی چقدر برای خدا ارزش قائل است؟

میزان خداترسی او چه قدر است؟

 نماز چقدر برای او مهم است؟

حدود حجاب و پایبندی به حجاب در فرد به چه میزانی است؟

نگاه فرد به شرکت کردن در محافل و مراسم مذهبی چگونه است؟

هر آنچه برایت مهم است

 هستند آدم‌هایی باسلیقه‌های خاص و اولویت‌های متفاوت در زندگی،اگر شما هم ازجمله آدم‌هایی هستی که دنیای ویژه خود رادارید و خواسته‌ها و گرایش‌هایتان در زندگی کمی، متفاوت با سایرین است.

در خواستگاری و جلسات آشنایی با فردی که می‌خواهد شریک روزهای زندگی‌تان شود حرف‌های متفاوت‌تری خواهید هرچند که آنچه در بالا گفته شد فصول مشترک هر زندگی زناشویی‌ای بود اما هستند نکاتی اولویت‌هایی که شخصی‌تر و خاص‌تر از آنچه ما مطرح کردیم می‌باشد.

در اینجا یک هشدار محکم به همه دختران و پسران می‌دهیم هر آنچه برایتان مهم است مطرح حتی اگر شما تنها کسی هستید که این مسئله برایش مهم است.

در ادامه خواهیم داشت

اماواگرهای خواستگاری

قسمت دوم(وقتی خواستگار می آید)

/انتهای متن/

 

نمایش نظرات (1)