چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵

ضرورت رعایت تنوع تغذیه‌ای در برنامه غذایی زنان باردار ‌

‌کارشناس مسئول سلامت مادران دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: آنچه که در تغذیه زن باردار اهمیت دارد، رعایت تنوع، تعادل و مقدار در برنامه‌ی غذایی روزانه است.

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا ،«سکینه کشاورز محمدیان» در منطقه‌ی گیلان، با اشاره به اهمیت تغذیه مادر در دوران بارداری اظهار کرد: تغذیه در همه‌ی مراحل زندگی به علت نقشی که در تکامل جسم و توانمندی‌های ذهنی و جسمی انسان دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی علت توجه به تغذیه مادر در زمان بارداری را سلامت مادر و تأمین مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و نمو جنین برشمرد و افزود: جنین از طریق بند ناف و جفت مواد غذایی مورد نیاز خود را از خون مادر دریافت می‌کند بدانید که وزن جنین از یک گرم در ۸ هفتگی به حدود ۳۲۰۰ گرم در هفته چهلم افزایش می‌یابد.

کارشناس مسئول سلامت مادران دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این‌که نیاز غذایی مادران در دوران بارداری تغییر می‌کند، یادآور شد: در زمان باداری میزان نیاز به کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین، چربی و مواد معدنی افزایش می‌یابد.

کشاورز محمدیان با بیان این‌که در زمینه‌ی تغذیه مادران باید در زمان بارداری نکاتی را رعایت کنند، اظهار کرد: آشنایی با گروه‌های غذایی به مادر کمک می‌کند تا بتوانند با توجه به توان مالی، مواد غذایی مورد نیاز روزانه خود را انتخاب کند. آنچه که در تغذیه زن باردار اهمیت دارد، رعایت تنوع، تعادل و مقدار در برنامه غذایی روزانه است.

وی برای رژیم غذایی متعادل و متنوع، استفاده از چهار گروه اصلی غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه و سبزی، گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها هم‌چنین گروه شیر و لبنیات است را ضروری دانست.

کشاورز همچنین با اشاره به گروه متفرقه(روغن، شیرینی، نوشیدنی‌ها و …) تصریح کرد: بهتر است این مواد کمتر مصرف شود.

کارشناس مسئول سلامت مادران دانشگاه علوم پزشکی گیلان درخصوص پخت مواد غذایی رعایت نکاتی را لازم دانست که از جمله می‌توان شست‌وشو و ضدعفونی کردن سبزی‌ها، پخت و ترجیحاً بخارپز کردن سبزی‌های تازه مصرف شده برای حفظ ارزش غذایی و … دانست و گفت: هنگام پختن سبزی‌ها، در ظرف بسته باشد، از قرار دادن سبزی‌ها در معرض هوا یا نور خورشید و پختن به مدت طولانی خودداری شود، تخم‌مرغ را ترجیحاً آب پز و سفت کرده و از مصرف زرده آن به صورت خام یا نیم‌پز خودداری شود، در پختن انواع گوشت دقت نموده که کاملاً مغزپخت شود، برای پیشگیری از نفخ بهتر است حبوبات ۶ تا ۸ ساعت قبل از مصرف در آب خیس و سپس طبخ شود.

کشاورز محمدیان ادامه داد: لبنیات پاستوریزه مصرف شود، هم‌چنین پیش از مصرف کشک، حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه باید آن را جوشاند.

وی با اشاره به تهیه صحیح غذا رعایت نکاتی از جمله این‌که آشپزخانه تمیز و خشک نگهداری شود، پیش از تهیه غذا، دست‌ها به دقت شسته شود، حتی‌المقدور غذای تازه مصرف شود، غذای فریزری را پیش از مصرف، از حالت یخ‌زده خارج کرده و سپس مصرف شود، از غذاهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته است، استفاده نشود و از مصرف غذاهای حاوی مواد نگهدارنده یا افزودنی‌های شیمیایی مانند کنسرو ماهی، سوسیس و کالباس پرهیز شود را ضروری برشمرد.

/انتهای متن/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

کلیه حقوق متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد