ضرورت اختصاص درصدی از بودجه دستگاه‌ها به بخش ورزش زنان

یکی از چالش‌های ما، در زمینه حامیان ورزش زنان در بخش خصوصی است. متأسفانه ورزش زنان جذابیتی برای بخش خصوصی ندارد و این مسأله باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور زنان گفت: باید روی بحث‌های ساختاری و حقوقی، آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها کار کنیم. یکی از کارهایی که باید انجام شود اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی است که برای اصلاح وضعیت ورزش زنان در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس می‌توانیم همه چیز را طبق قانون پیش ببریم و از اعمال سلیقه‌های شخصی جلوگیری کنیم.

نشست تخصصی تحلیل محیط حقوقی ورزش زنان به همت کارگروه ورزش و اوقات فراغت معاونت امور زنان و خانواده صبح امروز در آکادمی ملی المپیک برگزار شد. در این نشست رباب شهریان؛ مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور زنان به ایراد سخنانی پرداخت.

توجه به ارتقای کمی و کیفی ورزش بانوان در نظام‌نامه فرهنگی
شهریان اظهار داشت: قانونی که وزارت ورزش در ابتدای دولت یازدهم دنبال می‌کرد مربوط به سال 53 بود و نیاز به تغییر این قانون وجود داشت. شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 83 اعلام کرده بود که باید نظام‌نامه فرهنگی آماده شود اما کاری در این خصوص انجام نشده بود. با پیگیری‌های آقای گودرزی، وزیر ورزش و جوانان مصوب شد که موضوعات فرهنگی در عرصه ورزش ساماندهی شود. در بند 3 این نظام‌نامه به ارتقای کمی و کیفی ورزش زنان اشاره شده است.

استخدام قهرمانان حرفه‌ای و مدال‌آوران
او ضمن بیان این مطلب که منشور اخلاق حرفه‌ای در ورزش تهیه شده است، خاطرنشان کرد: جامعه مخاطب عرصه ورزش همیشه از عدم وجود چتر حمایتی که به‌وسیله آن بتوانند موضوعات تخصصی را در محیط تخصصی دنبال کنند گلایه داشت که در این زمینه بحث سازمان نظام تخصصی ورزش کشور ابلاغ شد. فعالیت دیگری که انجام دادیم حمایت از قهرمانان ورزشی بود که در این راستا به مسأله استخدام قهرمانان پرداختیم که این موضوع کمک کرد آینده خوبی برای قهرمانان حرفه‌ای و مدال‌آوران ترسیم کنیم.

ورزش در برنامه‌های توسعه
مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور زنان با اشاره به این‌که نگرش عدالت‌محور در تمام قوانین کشور وجود دارد و در این زمینه تفاوتی بین زنان و مردان نیست، عنوان داشت: یکی از اسنادی که در آن به بحث ورزش هم اشاره شده، برنامه‌های توسعه است. اما در برنامه‌های توسعه هرچه جلوتر آمدیم حمایت‌ها از ورزش کمرنگ‌تر شد. در برنامه سوم توسعه حمایت‌های بسیار خوبی از ورزش وجود داشت و در برنامه چهارم هم به همین ترتیب بود، اما در برنامه پنجم حتی گفتند نباید به ورزش قهرمانی کمک شود. الان چشم ما به برنامه ششم است. باید در برنامه ششم برای ورزش زنان نکات خاصی را اضافه کنیم. الان برنامه برگشته و می‌توان موارد دیگری را به آن افزود.

ضرورت اختصاص درصدی از بودجه دستگاه‌ها به بخش ورزش زنان
شهریان تصریح کرد: به دلیل شرایط متفاوت ورزش زنان و مردان، وضعیت ورزش قهرمانی و ورزش همگانی زنان و مردان متفاوت است. از سوی دیگر، زنان به فضاهایی نیاز دارند که برای مردان این نیاز وجود ندارد و به همین دلیل باید شرایط ورزش زنان را خاص ببینیم. جمله راهبردی که در خصوص ورزش زنان در برنامه ششم وجود دارد این است که باید به آماده‌سازی بسترهای حقوقی و فرهنگی ورزش زنان بپردازیم. یکی از کارهایی که می‌توان در این حوزه انجام داد اختصاص درصدی از بودجه دستگاه‌ها به بخش ورزش زنان است. اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌ها به حوزه زنان مجاز است و دستگاه‌ها می‌توانند از طریق اختصاص بخشی از آن به ورزش زنان کمک کنند.

به دنبال بودجه مستقل برای ورزش زنان نیستیم
او اظهار داشت: سال 85 کلنگ استادیوم 40 هزار نفری زنان زده شد اما بعد از 10 سال یک پیشرفت جزئی 10 درصدی داشته و هنوز در تهران یک سالن ویژه زنان نداریم. وزارت ورزش و جوانان تلاش کرد این یک درصد را به دستگاه‌ها تکلیف کند اما نتوانست. ما همچنان در این زمینه تلاش می‌کنیم. ما به دنبال بودجه مستقل برای ورزش زنان نیستیم و معتقدیم مدیریت زنانه صرف، مشکلات زنان را حل نمی‌کند. سیاست‌گذاران باید هم مرد و هم زن باشند تا در حوزه کلان ورزش زنان را مدیریت کنیم.

ضرورت اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی برای اصلاح وضعیت ورزش زنان
مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور زنان خاطرنشان کرد: در بخش اصلاح ساختاری ورزش کشور پیشنهاداتی را ارایه دادیم. اگر به توسعه فکر می‌کنیم نمی‌توانیم نیمی از جامعه را نبینیم. اما ساختار ورزش زنان و اختیارات آنها با جامعه مخاطب‌شان انطباق خوبی ندارد. باید روی بحث‌های ساختاری و حقوقی، آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها کار کنیم. یکی از کارهایی که باید انجام شود اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی است که برای اصلاح وضعیت ورزش زنان در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس می‌توانیم همه چیز را طبق قانون پیش ببریم و از اعمال سلیقه‌های شخصی جلوگیری کنیم.

باید در اصلاح اساسنامه جایگاه نواب رییس زنان فدراسیون‌ها را بهتر ببینیم
شهریان افزود: تاکنون نواب رییس زنان فدراسیون‌ها تلاش و مدیریتی قوی داشتند و به همین دلیل توانستیم در ورزش زنان افتخار کسب کنیم. درحالی‌که جایگاه حقوقی وجود ندارد. قطعاً حمایت رؤسای فدراسیون‌ها وجود دارد، اما برخی موضوعات باید توسط خود زنان مدیریت شود. باید بتوانیم در اصلاح اساسنامه جایگاه نواب رییس زنان را بهتر ببینیم. درصد مدیران زن ما در عرصه ورزش درصد مناسبی نیست و امیدوارم بتوانیم از فرصت‌هایی که در این عرصه داریم استفاده کنیم.

راهکاری که می‌توان به وسیله آن بخش خصوصی را به حمایت از ورزش زنان ترغیب کرد
او در ادامه اظهار داشت: یکی از چالش‌های ما، در زمینه حامیان ورزش زنان در بخش خصوصی است. متأسفانه ورزش زنان جذابیتی برای بخش خصوصی ندارد و این مسأله باعث بروز مشکلاتی می‌شود. بودجه دولت هم جواب‌گو نیست. باید به دنبال این باشیم که دولت سوبسیدی را در برنامه ششم در بخش ورزش زنان مشخص کند و از سوی دیگر، سوبسیدهایی برای بخش خصوصی در نظر بگیرد تا این بهش از ورزش زنان حمایت کند. ما باید بتوانیم نقش متوازن زنان و مردان را در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار دهیم.

/انتهای متن/

درج نظر