دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵

شب های پیشاور نام کتابی است با مضمون ده شب مناظره ی عالم بزرگ “سلطان‌الواعظین شیرازی” با با دو نفر از مدافعان اهل سنت هند و پاکستان. رعایت کامل ادب و پرهیز از هر گونه توهین باعث جذابیت بیشتر این مناظرها شده است.

pishavar

فاطمه قاسم آبادی/

شب‌های پیشاور نام کتابی است با مضمون ده شب مناظره یک مبلّغ شیعه، مشهور به “سلطان‌الواعظین شیرازی”، با دو نفر از مدافعان اهل سنت هند و پاکستان. این مناظره ها که ده شب طول کشیده است به صورت یک کتاب برای علاقمندان در آمده است.

 

موضوع کتاب

کتاب شبهای پیشاور حاصل چند جلسه از مناظرات و مباحث عالم بزرگ و گرانقدر شیعه مرحوم سلطان الواعظین شیرازی با جمعی از علما و پیروان اهل سنت است که تجلی اثبات حقانیت شیعه در آن به وضوح دیده می شود ، استفاده از منابع و ادله محکم ، مستدل و بیشمار در اثبات مطلب مورد بحث ، رعایت کامل ادب و موازین اخلاقی و پرهیز از هر گونه توهین و افترا به طرف مقابل ، صبر و حوصله بسیار در شنیدن سخن خصم ، عدم پرخاشگری و عصبانیت و . . . از شاخصه های مهم مرحوم سلطان الواعظین شیرازی در مناظراتش با مخالفین است .

 

سلطان الواعظین شیرازی کیست؟

مرحوم ” سید محمدبن علی اکبر” مشهور به ” سلطان الواعظین شیرازی” فرزند اشرف الواعظین حاج علی اکبر در حدود سال ۱۲۷۵ ش. (۱۳۱۴ ق.) در تهران متولد شد و مقدمات را در تهران فرا گرفت.

سپس در ۱۲ سالگی به همراه پدرش به عراق رفت و مدت دو سال در کربلا، سطوح متوسطه را خواند. سپس در خدمت پدر به کرمانشاه عزیمت نمود و به تبلیغ شریعت پرداخت.

سید محمد سپس برای تکمیل علم و کمال خویش به کشورهای عراق، سوریه، فلسطین، اردن، مصر و هندوستان مسافرت نمود و با گروه های بسیاری از یهودیان، مسیحیان، برهمائیان و مسلمانان اهل سنّت و …. مناظرات دینی و مذهبی داشت  .

علاوه بر آن، آثار گرانبهایی از وی به جای مانده که صد مقاله سلطانی در رد بر یهود و نصارا و نیز گروه رستگاران یا فرقه ناجیه در دو جلد از آن جمله اند.

مرحوم سلطان الواعظین شیرازی سرانجام در هجدهم مهر ۱۳۵۰ ش. برابر با بیستم شعبان ۱۳۱۹ ق. در ۷۵ سالگی در تهران درگذشت و با تشییع با شکوهی در مقبره ابوحسین به خاک سپرده شد.

 

چاپ در جلد های کوچک

چند سالی است که بنیاد خیریه الزهرا، کتاب “شب‌های پیشاور” را به صورت کوتاه ‌شده در هفت جلد منتشر کرده و قیمت هر یک از آنها زیر هزار تومان است. گویا این کار فقط برای حمل و نقل آسان ‌تر آن کتاب بزرگ و سنگین و همچنین کاهش هزینه کتاب صورت گرفته؛ زیرا کتابی که با قیمت بالای حدود ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد، این گونه با قیمتی کمتر از نصف در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

 

برخی تیترهای مهم

چرا على(علیه السلام) وصیت کرد قبرش پنهان بماند؟   

قدمت شیعه از زمان پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله)   

دلایل توجه ویژه ى ایرانیان به تشیع   

محمد(صلى الله علیه وآله) و على(علیه السلام) از دیدگاه شیعیان به ویژه ایرانیان   

شیعیان و دلایل گفتن سلام و صلوات بر معصومین و امامان   

شیعیان چند گروه اند و کدام یک از آنها حق است؟   

صحیح بخارى و صحیح مسلم در نگاه شیعه    و….

 

قسمت زیبایی از کتاب

تفاوت محب و شیعه بودن

هر اهل ایمانی می کوشد تا در زندگی چنان باشد که بتوان او را به عنوان مؤمن معرفی کرد. کسانی که پیشوایی را به اقتدا و رهبری برگزیده اند، در این مسأله می بایست بیش تر تلاش کنند؛ زیرا پیروی از پیشوا، گام نهادن در جای پای اوست.

هرکسی می تواند مدعی ایمان و محبت شود ولی اگر کسی مدعی شیعه گری و پیروی شد، می بایست حق مطلب را به جا آورد؛ زیرا دوستی می تواند با مخالفت و حتی عصیان در برخی از موارد جمع شود، ولی پیروی و اقتداگری این گونه نیست. از این رو در روایات آمده وقتی برخی ها مدعی تشیع و شیعه گری می شدند، معصوم(ع) آنان را نمی پذیرفت و می فرمود: شما محب و دوستدار مایید نه این که شیعه ما بوده باشید. شیعیان واقعی کسانی چون سلمان و مقداد و ابوذر و عمارند.

می گویند: روزی عده ای از شیعیان به دیدار امام رضا(ع) آمدند و به خادم امام گفتند: می خواهیم آقا را ببینیم. آقا اجازه نداد. بعد از چندین مرتبه، امام اجازه ورود را دادند. همه آمدند به امام گفتند: ما همه شیعه شماییم، چرا اجازه نمی دادید. امام(ع) فرمود: شما محب ما هستید نه شیعه ما؛ شیعه آن کسی است که به فرمان ها و دستورهای ما گوش دهد و عمل کند.

قال الامام علیه السلام:

“ان شیعتنا هم الذین یتبعون آثارنا و یطیعونا فی جمیع اوامرنا و نواهینا فاولئک شیعتنا فاما من خالفنا فی کثیر مما فرضه الله علیه فلیسوا من شیعتنا”

“شیعه ما کسانی هستند که از آثار و گامهای ما پیروی می کنند و در همه اوامر و نواهی از ما اطاعت می کنند. اینان شیعیان ما هستند و اما کسانی که در بسیاری از واجبات الهی با آن مخالفت می ورزند، ایشان از شیعیان ما نیستند.”

در حقیقت امام(ع) می فرماید که هرکس که محبت اهل بیت(ع) را در دل دارد شیعه نیست؛ بلکه شیعه شرایط خاصی دارد که اطاعت محض و کامل از ما و فرمان های الهی یکی از آنهاست.

/انتهای متن/

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

کلیه حقوق متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد