شاهزاده ای که عروس امام شد

در سالروز ولادت امام عسکری (ع) نگاهی داشته باشیم به شخصیت مادر ایشان، سوسن، همسر امام هادی(ع) دختری که در دیار اصلی اش شاهزاده ای اصیل و والامقام بود و دست تقدیر او را به مدینه و به خانه امام جواد(ع) آورد تا به همسری فرزند ایشان ، حضرت هادی(ع)، درآید و مادر امامی دیگر شود.

0

در زمان عباسی که خلفا به دنبال فتوحات سرزمین های دیگر بودند، در جریان جنگ ها دخترانی از این سرزمین ها به  به اسارت درمی آمدند و به حجاز می آمدند یا این که خود هجرت می کردند و در حجاز ساکن می شدند. سوسن یکی از افرادی بود که به عنوان اسیر از یکی از جنگ ها  به مدینه آورده شد. سوسن در سرزمین خود پادشاه زاده بود ،ولی این انتقال به حجاز سبب شد که افتخار همسری امام هادی و مادری یازدهمین امام را داشته باشد.

در تاریخ اسلام دختران و زنانی که به اسارت درمی آمدند، آن قدر مورد تکریم و احترام بودند که برای ازدواج مورد انتخاب بالاترین شخصیت های جامعه ی اسلامی یعنی امامان قرار می گرفتند که فرزندان رسول خدا(ص) بودند و از جایگاه سیاسی، اجتماعی و معنوی بالایی برخوردار بودند.


ولادت فرزند سوسن

سوسن بعد از ازدواج با امام هادی(ع)  در مدینه ساکن و زندگی مشترک را در خانه ی آن حضرت آغاز کرد. ثمره ی این زندگی پاک وجود امام حسن عسکری بود.

سوسن فرزند خود را در سال ۲۳۲هجری قمری در شهر مدینه بدنیا آورد. امام هادی(ع) نام مبارک حسن را بر وی نهاد و به سبب این که چهار سال بعد از سوی خلیفه عباسی مجبور به مهاجرت به عراق شدند و در یک پادگان نظامی اسکان داده شدند، لقب عسکری(نظامی) بعدها به امام یازدهم داده شد.


صبوری و بزرگواری سوسن

سوسن زنی لایق، صاحب فضیلت و پرهیزکار بودوهمین محاسن باعث شد تا عروس بنی هاشم باشد و جده ی آخرین امام درزمین.

سوسن  در پرورش و تربیت فرزند نهایت مراقبت را به خرج داد. اما بعد از گذشت اندی به علت خفقان و سخت گیری دولت عباسی و این که می خواست امام هادی (ع) را کاملا  تحت نظر بگیرد، این خانواده به سامرا نقل مکان کردند.در این سفر سوسن  امام را همراهی می کرد و با صبوری رنج ومشقت سفر را طاقت آورد. او تا اخر عمر در کنار همسر و فرزندانش با صبوری و شکیبایی در این پادگان نظامی که تحت نظر حکومت عباسی سخت ترین محدودیت ها اعمال می شد، زندگی کرد.
در سامرا زندگی ایشان در حصر بوده و خانه شان در پادگان قرار داشت و در آن زمان چنین محلی را عسکر میگفتند به همین علت به امام یازدهم لقب عسگری داده اند.

برای جناب سوسن نام های دیگری از جمله حدیث،سلیل و ام ولد هم گفته شده است. و چون مادربزرگ امام زمان (ع) بود، “جده” هم یکی از لقب های اوست.


به سوسن روی آورید

سوسن بعد از شهادت امام هادی و در زمان امامت فرزندش همواره یار و یاور امام  بود و بعد از وفات امام حسن عسکری(ع) پناهگاه و دادرس شیعه محسوب می شد.

امام هادی(ع)درباره سوسن فرمودند: ایشان از هر آفت و عیب و نقص و پلیدی منزه است.

نقل شده که گروهی از شیعیان از عمه امام عصر(عج)حکیمه خاتون پرسیدند:  حال که امام عسکری از دنیا رفته به چه کسی روی آوریم؟

گفتند: به سوسن.

این بانوی عابد، متقی و واسطه ی امام وامامت در سامرا از دنیا رفت و در همان جا به خاک سپرده شد.

منابع:

اصول کافی

 منتهی الآمال

 سیره پیشوایان

/انتهای متن/

 

درج نظر