سیگار در زنان جذابیت را می برد ، پیری زودرس می آورد

دهم خرداد مصادف با روز جهانی مبارزه با دخانیات است. اما سیگار با همه مضراتی که دارد، چرا در میان دختران و زنان ایرانی رواج یافته و کشیدن سیگار چه عوارضی برای آنها به همراه دارد؟
سایت به دخت در این زمینه با یک متخصص و عضو انجن مبارزه با دخانیات گفتگو کرده است.

0

بحث برسر عوارض سیگار ومواد دخانی اگرچه بحث تازه ای نیست لیکن به دلیل عوارض ناگوار و زیان بار آن همواره  نیاز به گفتن و بازگفتن این مضرات هست.

تاریخچه تولید سیگار برمی گردد به سال 1760.  در این سال شخصی به نام” پیر لوریرالد” اقدام به ساخت تنباکو وسیگار در کارخانه ای در شهر نیویورک آمریکا  کرد؛ هرچند که استعمال سیگار پیش از آن توسط بومیان با پیچاندن گیاه توباکو رایج بود.

از آن زمان تا کنون سیگار این سمی ترین اختراع بشر روزانه باعث مرگ هزاران نفر می شود. با وجود همه مضرات، مصرف این ماده به دلیل تبلیغات شرکت های تولید ی وغول های این صنعت در طول این سال ها  نه تنها کاهش نیافته، بلکه سن مصرف مواد دخانی کاهش یافته است ونه تنها مردان بلکه زنان ودختران جوان را مبتلا کرده است.

اعتیاد به سیگار به چه علت در میان دختران و زنان ایرانی رواج یافته وچه عوارضی به همراه دارد؟

آرش نیک خلق متخصص اعتیاد وعضو انجن مبارزه با دخانیات، در این زمینه با خبرنگار به دخت گفتگو کرده است.

 

7 تا 10 درصد زنان مصرف کننده دائم سیگار

دکتر آرش نیک خلق در خصوص مصرف دخانیات در زنان گفت:

در طی دهه گذشته مصرف دخانیات در میان زنان افزایش یافته است. اگرچه آمار دقیقی در این باره وجود ندارد لیکن برخی آمارهای غیررسمی رقمی بین 7 تا 10 درصد از زنان  را مصرف  کننده دائمی سیگار معرفی می کند وبین 20 تا 22 درصد از زنان هم مصرف کننده موردی دخانیات غیر از سیگار نظیر قلیان در نظر می گیرد.آنچه مسلم است در یک دهه گذشته با بالا رفتن میزان مصرف مواد دخانی در میان زنان قبح این کار هم از سوی زنان کنار رفته است. در گذشته مصرف سیگار در اماکن عمومی توسط زنان قبیح بود وکمتر شاهد آن بودیم لیکن در حال حاضر این عمل به شدت شایع است ویکی از مکان های شایع مصرف سیگار برای خانمها خودروهای شخصی است .این اقدام به طور قانونی هم قابل پیگیری است  واستعمال سیگار توسط راننده در ماشین جریمه دارد ولی متأسفانه مسئولین بر روی این مسأله نظارت دقیق ندارند.

 

عدم مصرف سیگار خانم ها، تبعیض جنیسیتی!

وی افزود:

در گذشته شرکت های دخانیاتی چند ملیتی که شرکت های سودآوری هستند به دلیل اینکه تعداد آقایان سیگاری به میزانی نبود که سودآوری بیشتری نصیب این شرکت ها کند واز طرف دیگر برخی از اینها به دلیل عوارض ناشی از مصرف سیگار وبیماری فوت می کردند. اینها به دلیل این که بخشی از مصرف کنندگان  خود را ازدست می دادند کم کم به این نتیجه رسیدند که برای سیگاری کردن خانمها برنامه ریزی کنند در نتیجه شروع به تبلیغات سازمان دهی شده ای کردند به این صورت که عدم استعمال سیگار را توسط خانمها به نوعی تبعیض جنسیتی ما بین زن ومرد مطرح کردند واین باور اینگونه القاء شد که زنی که سیگاربکشد متجدد وامروزی است این باور ابتدا در اروپا باب شد وبه تدریج راه این فرهنگ به ایران هم وارد شد وخانمهای ایرانی هم الگوپذیری غلط را پذیرفتند.دخترخانمی که وارد محیط اجتماع وارد می شود طبیعی است این گونه فکر می کند که تنها راه تجدد وبالارفتن وجهه اجتماعی او سیگار کشیدن است.متأسفانه بعد از دو سه ماه این مسأله منجر به اعتیاد می شود ونیکوتین در خون فرد او را به اعتیاد می کشد.

 

خاصیت کاهش وزن با مصرف سیگار!

عضو انجمن مبارزه با دخانانیات با اشاره به باورهای غلطی که در سیگاری شدن زنان نقش دارد، گفت: این عوارض در زنان شدیدتر از مردان است به طوری که زنانی که اعتیاد به سیگار دارند 14 سال زودتر از زنانی که این اعتیاد را ندارند فوت می کنند.یکی از باورهای غلطی که در این باره وجود دارد این است که سیگار باعث کاهش وزن می شود وفرد سیگاری که سیگار را ترک کند، اضافه وزن می گیرد.

 لازم به ذکر است شرکت های تولید کننده اقداماتی صورت دادند از جمله  طراحی وتولید سیگارهای باریک و زنانه که به نوعی نمادی از یک خانم لاغر وقدبلند است تا این گونه این باور غلط «خاصیت کاهش وزن سیگار» را در میان زنان اشاعه دهند. حتی اسامی برخی برندهای سیگار را از عطرهای زنانه برداشتند وحتی بسته های سیگار را به اشکال زیبا طراحی کردند و روانه بازار جهانی کردند. متأسفانه با این گونه اقداماتی که صورت گرفته، ممکن است آمار زنان سیگاری از مردان هم بالاتر می رود.

 

سیگار و جذابیت از دست رفته

وی در ادامه در خصوص عوارض مصرف سیگار در زنان اظهار داشت:

ریزش مو،چروک پوست، تیرگی رنگ پوست وزردی ناخن ها مواردی است که در میان زنان به هیچ وجه مورد قبول وخوشایند نیست ودر واقع این عوارض باور جذابیت بخشی سیگار به زنان را زیر سوال می برد. خانمی که بعد از مدتی دچار این عوارض می شود، قطعا نه تنها جذابیتی نخواهد داشت، بلکه سلامتی خود را به خطر افکنده است. خانمها به دلیل شرایط بدنی، ترک سخت تری به نسبت مردان دارند. این مسأله علل مختلفی دارد از جمله علل روحی وجسمی ودلایل اجتماعی. یکی از دلایل مهمی که عوارض سیگار را برای خانمها  شدیدتر می کند این است که معمولا زنان به دلیل وجود تابوهای زیاد در مورد سیگاری بودن خانمها، در محیط های بسته با سرعت بیشتری اقدام به کشیدن سیگار می کنند که این امر خود باعث می شود نیکوتین بیشتری وارد بدن آنها شود .

 

عوارض سیگار بر باروری و جنین

دکتر نیک خلق افزود:

دسته ای از عوارض سیگار که در میان زنان شایع است،  از جمله سرطان دهانه رحم است. نازایی هم از عوارض سیگار است که در هر دو جنس شایع است. از طرفی زنان باردار سیگاری با سقط های زودرس، حاملگی های خارج رحمی ومرده زایی مواجه می شوند. متأسفانه مادران سیگاری با هر بار پک زدن به سیگار عوارض ناگواری را برای جنین خود به همراه می آورند؛ جنینی که در دوران رشد با افزایش ضربان قلب مواجه شود به تدریج دچار بزرگی ونارسایی قلب خواهد شد.همچنین زنان سیگاری زودتر دچار علائم یائسگی می شوند واین مسأله پیری زودرس را به همراه دارد. سندروم پیش از قاعدگی در زنان سیگاری شایع تر است وسردرد واختلالات خلقی در این دوران برای آنها بیشتر است. لازم به ذکر است خانم هایی که خود سیگاری نیستند لیکن همسران سیگاری دارند، در معرض عوارض شدید مصرف دود دسته دوم سیگار همسران هستند ومیزان این آسیب گاهی عوارض بیشتری به نسبت سیگار کشیدن خود فرد دارد.مصرف سیگار باعث کاهش سطح هورمون استروژن در خانمها می شود که خود دلیلی بر یائسگی زودرس وعوارض به دنبال آن است.

 

 قلیان بی عارضه است!

این متخصص اعتیاد ضمن اشاره به عوارض ناگوار مصرف قلیان عنوان کرد:

مصرف قلیان هم به اندازه سیگار آسیب رسان است.متأسفانه باور بی ضرر بودن قلیان باعث شده افراد به مصرف آن گرایش پیدا کنند. قلیان ها به واسطه داشتن مواد خوشبو آروماتیک عوارض بیشتری دارند وسرطان زا هستند وگذشتن از آب هرگز نمی تواند دود قلیان را به دود بی خطر تبدیل کند.

 

چرا  سیگار را ترک نمی کنند؟

دکتر نیک خلق در انتها در مورد ترک سیگار گفت:

متأسفانه اطلاعات ناقصی در فضاهای رسانه ای در این خصوص وجود دارد ومردم اطلاعات کافی و درست را در این مورد ندارند. جذابیت های ایجاد شده توسط مافیای دخانیات بسیار بالاست .طعم ها واندازه های مختلف وبسته بندی های شکیل سیگار همگی تبلیغات برای جذب بیشتر افراد است واز طرفی افراد به وضوح عوارض سیگار را به سرعت نمی بینند وهیچ رسانه ای این عوارض را پخش نمی کند.مگر چند فیلم تا به حال در خصوص عوارض مصرف سیگار ساخته شده است ودر کدام فیلم به این موضوع اشاره شده است که فردی بر اثر مصرف سیگار فوت کرده است. سیستم درمانی ما هنوز  در مورد آگاه سازی افراد آنچنان که باید آموزش ندیده اند وداروهای ترک سیگار هم مشمول بیمه نمی شوند وتمام این موارد دست به دست هم می دهد که بستری آماده شود که افراد نتوانند سیگار را ترک کنند. در واقع زمانی که سیگار همه جا وجود دارد وقیمت آن هم مناسب است قطعا شیوع بالایی پیدا خواهد کرد.

/انتهای متن/

درج نظر