سزارین علت ۸۰ درصد از مرگ در زایمان‌ها

معاون بهداشت استان زنجان با اشاره به تولد های منجر به مرگ در استان گفت: ۸۰ درصد از مرگ نوزادان و مادران در زایمان های سزارین اتفاق افتاده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهر، محمدرضا صائینی در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما در دانشکده علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به ۹۹ درصد از مرگ و میر مادران در هنگام زایمان در کشورهای درحال توسعه اتفاق می افتد افزود: این آمار نیز یکی از شاخص های توسعه محسوب می شود و یکی از مهم ترین شاخص ها در توسعه هر کشور سلامت مادران است.

وی تصریح کرد: نظام مراقبت مادر و کودک هر دو عجین هستند و برخی مواقع در نظام سلامت ما به این موضوع توجه نمی شود.

صائینی یاد آور شد: خانواده ها باید آگاهانه اقدام به فرزند آوری کنند و قبل از بارداری مشاورات و آمادگی های لازم کسب شود و در این زمینه از آموزش های ارائه شده استفاده شود کنترل های مربوط به این دوران انجام شود.

معاون بهداشت استان زنجان با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از مرگ و میر ها در زایمان در روستاها اتفاق می افتد خاطر نشان کرد: این درحالی است که ۶۰ درصد از مرگ ها مربوط به شهرها است که این موضوع نشان می دهد مراقبت های بارداری قبل، حین و بعد از زایمان در روستا ها نسبت به شهرها بیشتر است.

وی با تاکید بر مراقبت های بعد از زایمان تاکید کرد: مراقبت های بعد از زایمان اهمیت بالایی دارد چراکه ۸۰ درصد از مرگ و میر مادران در این دوران اتفاق می افتد و مراقبت های پس از بارداری تا ۴۲ روز بسیار اهمیت دارد.

صائینی  اظهار داشت: همکاران ماما برای مراقبت از مادران زحمات بسیاری را متحمل می شوند و گاهی مجبور هستند به نقاط دور افتاده برای کنترل مادران بروند و او را به بیمارستان منتقل کنند و تلاش بسیاری می کنند تا مرگ و میر های زایمان به صفر میل کند.

/انتهای متن/

وی در پایان گفت: به لطف خدا و زحمات همکاران ماما سال گذشته ۲۴ هزار تولد در استان زنجان اتفاق افتاد که لازم است از زحمات آنها در این روز قدر دانی شود.

/انتهای متن/

درج نظر