سازمان زنان پیشرو در صنعت حمل‌و‌نقل (WTS)

0

سازمان زنان پیشرو در صنعت حمل‌و‌نقل یک سازمان بین‌المللی است که در سال 1977 تأسیس شد. هدف WTS این بوده است که حمل‌و‌نقل را براساس پیشرفت زنان در این زمینه بنا کند. این سازمان در پی آن است که فاصله نیروی کار مردان و زنان در صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی را از طریق کمک به مشاغل زنان در این زمینه، کم کند.

سازمان زنان پیشرو در صنعت حمل‌و‌نقل، سازمانی است با اعضایی از سراسر جهان که هم با بخش خصوصی و هم با بخش دولتی کار می‌کند. این سازمان اسپانسرهایی از شرکت‌های ساختمانی و حمل‌و‌نقل قوی دارد و هزینه فعالیت‌های خود را با آن‌ها سهیم می‌شود.

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، هدف ابتدایی این سازمان در بدو تشکیل آن در سال 1977، بازکردن پای زنان به عرصه حمل‌و‌نقل بود؛ عرصه‌ای که بیشتر مردانه بوده است. در طول زمان با تکمیل بخش‌های متنوع این سازمان، ایجاد کادرهای مدیریتی زنان در این عرصه با برنامه‌هایی نظیر ایجاد فرصت‌های شغلی و ارائه کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای زنان علاقه‌مند به این حوزه در دستور کار قرار گرفت.

یکی دیگر از فعالیت‌های این سازمان برگزاری کنفرانس‌های سالانه است که در آن به بحث در مورد شاخه‌ها و موضوع‌های مربوط به این حوزه می‌پردازند. امسال این کنفرانس از 20 تا 22 می در شیکاگو برگزار شد.

سازمان زنان پیشرو در صنعت حمل‌و‌نقل یک سازمان بین‌المللی است که در سال 1977 تأسیس شد. هدف WTS این بوده است که حمل‌و‌نقل را براساس پیشرفت زنان در این زمینه بنا کند. این سازمان در پی آن است که فاصله نیروی کار مردان و زنان در صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی را از طریق کمک به مشاغل زنان در این زمینه، کم کند.

این سازمان که یکی از سازمان‌های جهانی شناخته‌شده حمل‌ونقل زنان در جهان است، دو پیش‌فرض را معیار فعالیت خود قرار داده است: برابری زنان با مردان در این صنعت و بی‌علاقگی زنان به آن؛ که ازنظر این سازمان، هردو می‌باید اصلاح شود.

از اهداف این سازمان فراهم‌آوردن فرصت‌هایی برای جذب زنان به صنعت حمل‌ونقل از طریق کمک به پیشرفت‌های شغلی و نظارت در این زمینه است. با این روش، سازمان درصدد آن است که نسل آینده مدیریتی حمل‌ونقل را تغییر دهد و آن را از حیطه اختصاصی مردان خارج کند. WTS بیش از ۵ هزار عضو زن و مرد در کشورهای مختلف دارد و با ایجاد شبکه غیرموازی برای دسترسی به مدیران دولتی و صنعتی، مترصد آن است تا آن‌چه «سقف شیشه‌ای» در صنعت حمل‌ونقل می‌داند، از میان بردارد.

راهکارهای WTS برای افزایش حضور زنان در صنعت حمل‌ونقل عبارت‌اند از: افزایش دسترسی؛ برنامه‌ریزی ماهانه و ایجاد ارتباط میان اعضا؛ شبکه‌ای‌کردن به‌معنی فراهم‌ساختن ارتباط اعضا با سطوح مختلف سازمان؛ نظارت؛ برگزاری کنفرانس‌های سالانه برای تبادل اکتشافات تکنیکی، اقتصادی و سیاسی امر؛ جایزه سالانه؛ تسریع پیشرفت شغلی؛ آموزش مدیریت؛ بورسیه سالانه به چهار زن در تحصیلات عالی حمل‌ونقل.

کنفرانس سالانه زنان پیشرو در صنعت حمل‌ونقل امسال در سوئیسوتل شیکاگو در روزهای 20 تا 22 می 2015 برگزار شد. این کنفرانس عرصه‌ای است که موضوعات مهم این صنعت از قبیل: زنان، سازندگی، صنعت حمل‌ونقل و دولت را بحث می‌گذارد. کنفرانس‌های مشابه این برنامه، در سایر کشورهای غربی نیز برگزار می‌شود؛ نظیر کنفرانس آوریل ۲۰۱۴ در پاریس فرانسه.

به گزارش مهرخانه، با این‌حال، به‌نظر می‌رسد موضوعیت چنین حرکتی در سایر کشورها محل تأمل است. علت این امر، تفاوت‌های فرهنگی در اشتغال زنان در کشورهای مختلف است که برای مثال، حرکت «زنان برای زنان در تاکسیرانی» را به‌عنوان عاملی دوسویه، هم برای کارآفرینی زنان و هم تأمین امنیت مسافران زن، را مورد تأیید قرار می‌دهد، اما تحرک برای علاقه‌مندساختن زنان به حرفه‌های که بیشتر مردانه تلقی می‌شود را از اولویت‌های خود نمی‌داند. همچنین این نوع برنامه‌ها در راستای برنامه‌های معطوف به برابری جنسیتی در نظام جهانی است که اغلب توجهی به تفاوت‌های فرهنگی، عرفی و عقیدتی کشورها ندارند.

/انتهای متن/

درج نظر