زندگی، میدان مسابقه نیست

برای اینکه زندگی‌مان میدان مسابقه نشود، برای اینکه همدل و همراه و هم‌زبان باشیم، باید در ابتدای زندگی‌مان به چه چیزهایی فکر کنیم؟

0

نسیم شهسواری/

آن روز وقتی بعد از پایان ساعات کاری داشتم به سمت خانه می‌رفتم، مژگان را در خیابان دیدم، منتظر آمدن ماشین بود، سوارش کردم، در مسیر از همه‌چیز گفتیم و شنیدیم، وقتی به نزدیکی خانه مژگان رسیدیم، باکمال تعجب مژگان به من گفت: میشه من رو سر کوچه پیاده کنی! مکثی کردم و گفتم: هوا گرمه. نگاهی کرد و گفت: آخه نمی خوام شوهرم بفهمه که با تو اومدم.

نگاه پر از سؤالی بهش کردم و گفتم چرا؟ با من مشکلی داره؟

سرش را بلند کرد و گفت نه بابا، اصلا تو رو نمیشناسه.

کمی کج‌تر نشستم تا کامل صورتش رو ببینم.

گفتم: پس چی؟

گفت: نمیخوام شوهرم بفهمه که کسی من رو تا در خونه آورده، اونوقت فکر میکنه که من کمتر از اون خستم و اون خیلی بیشتر از من زحمت میکشه.

در ابتدا حرفش برایم عجیب بود، اما وقتی کمی فکر کردم، دیدم این مسابقه نابرابر درصحنه زندگی زناشویی در خیلی از زندگی‌ها وجود دارد و مژگان و همسرش یک نمونه از هزار و یک زوجی هستند که زندگی را یک میدان مسابقه تصور می‌کنند.

همه آدم‌ها آن زمان که عزم شان را برای ساختن یک زندگی جزم می کنند، خواستار یک زندگی آرام و دل‌نشین هستند و می‌خواهند که مسیر زندگی‌شان پر از موانع، سنگلاخ‌ها و جاده‌های پیچ‌درپیچ نباشد؛ اما این روزها در بسیاری موارد ازدواج کردن مثل یک ماراتن برای نشان دادن ها، رسیدن‌ها و کسب امتیاز کردن‌ها شده است و زندگی آن مسیری نیست که همه باهم، همدل و هم‌قدم مسیرش را طی کنند و محصولات مشترک داشته باشند، در ازدواج به‌شرط چاقو، حرف از تعادل است، حرف از یک زندگی مشترک که در آن، آدم‌ها، زنان و مردان همه باهم بدرخشند، زندگی کنند و لبخند رضایت از یک زندگی متعادل بر لبانشان سبز شود.

راستی برای اینکه زندگی‌مان میدان مسابقه نشود، برای اینکه همدل و همراه و هم‌زبان باشیم، باید در ابتدای زندگی‌مان به چه چیزهایی فکر کنیم.

بعضی آدم‌ها فکر می‌کنند که بسیاری از پرسش‌ها برای شروع زندگی، پرسش‌های ضروری نیست، اما بد نیست بدانیم که خیلی از این پرسش‌ها نه تنها مهم و ضروری اند بلکه، دانستن پاسخ آن‌ها میتواند از هزاران هزار بحران در یک زندگی که قرار است تشکیل شود جلوگیری کند.

دانستن پاسخ این سوالات لازم‌اند تا زندگی از یک جاده سبز به یک میدان مسابقه تبدیل نشود.

این سوالات را میدانید؟

 

  • قبل از ازدواج هدف طرف مقابل تان را از ازدواج بدانید

بد نیست که قبل از ازدواج، هدف طرف مقابلتان را از ازدواج بدانید، این دانستن یک گام مهم برای رسیدن به یک زندگی است که در آن از مسابقات جنجالی و رقابت‌ها غیر منطقی خبری نباشد، چراکه هستند آدم‌هایی که به خاطر سنت‌های اجتماعی و جبر های محیطی ازدواج می‌کنند و چه‌بسا که تا آخر عمر هیچ گاه به داشتن یک همراه برای زندگی کردن، خندیدن و تصمیم گرفتن فکر نکرده اند، این‌گونه آدم‌ها دیدگاهشان نسبت به زندگی دیدگاهی فردگرایانه است که داشتن اهداف مشترک و آرزوهای یکسان در آن معنایی ندارد اگر هدفتان از تشکیل زندگی، داشتن یک همراه صمیمی و همدل است اینگونه افراد را انتخاب نکنید.

 

  • نگاه طرف مقابلتان نسبت به جنس مخالف را جویا شوید

بسیاری از کشمکش‌ها و رقابت‌های تلخی که روزهای زندگی یک زوج را از مسیر درست و منطقی‌اش خارج می‌کند، نگاه های نادرست و در بسیاری موارد جانب‌گیرانه‌ای است که زن و مرد نسبت به یکدیگر دارند، شاید اگر گاهی پای صحبتها زوج ها، زنان یا مردان نشسته باشید، با چنین جملاتی مواجه شده باشید: زن است دیگر، مردها همه مثل همند، از زن‌ها غیرازاین انتظاری نیست، این جملات و جملاتی شبیه اینها که ریشه در یک نگاه نادرست دارد، میتواند شیرینی یک همراهی ساده و صمیمی در زندگی مشترک را از زن و مرد بگیرد، تفکراتی از این نوع، سبب می‌شود که همسران حتی در زیر یک سقف نتوانند دعواهای جنسیتی خود را فراموش کنند و به هدفی واحد برسند، اگر به دنبال یک قاچ شیرین از هندوانه زندگی تان هستید، آگاهانه انتخاب کنید، نگاه طرف مقابلتان را نسبت به این مسایل جویا شوید تا ناخواسته وارد رقابتی نشوید که تا پایان عمرتان ادامه دارد.

 

  • مرد ایده آل و زن ایده آل کیست؟

یکی از علت‌های رقابت‌های بی‌ثمر در زندگی زناشویی و در بین زوج ها این است که زن یا مرد، همسرشان را مصداق مناسبی برای ایده آلشان از یک همسر مناسب نمی‌دانند و همین امر سبب می‌شود که غالبا از روشهای مختلف بخواهند این عدم تطبیق را به رخ یکدیگر بکشند و نشان بدهند که همسرشان آنچه آنان در خیالشان از یک همسر ایده آل تصویرسازی کرده اند نیست، بهتر است قبل از ساختن یک زندگی جدید ایده‌آل‌های یکدیگر را بدانید و بپرسید تا فرداها شادی های زندگی تان دستخوش یک عدم تطابق ناخواسته نباشد. بهتر است قبل از ازدواج هر یک از زن و مرد، ایده آل‌های یکدیگر را بدانند و با خودشان کنار بیایند و ببینند آیا میتوانند مصداقی مناسب برای ایده‌آل‌های طرف قابلشان باشند و داشتن یک هم‌سفر پر مهر را از خوشان و دیگری نگیرند.

 

  • در چه زمینه‌هایی خودشان و شما را موظف می دانند؟

یکی از جمله مواردی که تعادل زندگی دونفره یک زوج را بر هم می‌زند و اندیشه‌های رقابتی و گاه خصمانه در آن‌ها ایجاد میکند، این است که در یک زندگی، زن مرد انتظارات و توقعات یکدیگر را نه تنها برآورده نمی‌سازند بلکه برای به عینیت رساندن آن‌ها هیچ تلاش و کوششی را انجام نمی‌دهند و همین عدم پذیرش است که زندگی خانوادگی آن‌ها را از منشایی برای قرار و آرامش به جایگاهی برای رقابت، روکم‌کنی، خود را نشان دادن و دیگری را تضعیف کردن می‌شود، قبل از شروع یک زندگی وظایف و مسیولیت های خود را بدانید و بپرسید تا نه خودتان و نه دیگری را از داشتن یک زندگی شاد و پویا محروم نکنید و پا در یک عرصه رقابتی سخت نگذارید.

زندگی شیرین است، گاهی شیرینی‌هایش در زیر تلخی گم می‌شوند، تلخی را ما می‌سازیم، آگاهانه تصمیم بگیریم.

/انتهای متن/

 

درج نظر