زنان 6 سال زودتر از مردان به مخدر وابسته می‌شوند

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: 64 درصد از معتادان کشور متاهل هستند و تنها کشوری هستیم در جهان که میزان معتادان متاهل نسبت به مجردها بیشتر است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، حمید صرامی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: 64 درصد مذکور حدود 7 میلیون نفر از افراد جامعه هستند که شبانه روز دغدغه اعتیاد دارند.

وی تصریح کرد: 37 درصد از معتادان کشور نیز فوق دیپلم، لیسانس، فوق ‎لیسانس و دکترا هستند و این بیانگر این موضوع است که حوزه اعتیاد از افراد بی سواد به سوی افراد تحصیل کرده نیز گرایش پیدا کرده است.

 

21 درصد معتادان در محیط‌های صنعتی مشغول به کار هستند

صرامی با بیان اینکه 21 درصد معتادان ما در محیط صنعتی مشغول به کار هستند، تاکید کرد: حوزه اعتیاد، خاص افراد بیکار نیست.
 

مربیان و اولیاء دانش آموزان زیر چتر توانمندسازی پیشگیری اولیه اعتیاد قرار می‌گیرند

سکوت اعتیاد در مدارس شکسته می‌شود

وی بیان کرد: یکی از اقداماتی که در سال اقدام و عمل توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری موثر از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام شده، بحث توانمند سازی و روش‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در مدارس دوره دوم متوسطه است که این طرح در 12 استان کشور شامل استان‎های قم، قزوین، مرکزی، لرستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، هرمزگان، تهران، خوزستان و گلستان اجرا می‌شود.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزود: بر اساس این طرح ملی، حدود یک میلیون نفر والدین، دانش‎آموزان و مربیان زیر چتر برنامه توانمند‎سازی و پیشگیری اولیه اعتیاد در مدارس قرار می‎گیرند.

صرامی عنوان کرد: هدف اصلی این طرح کاهش تمایل و خودداری از تجربه مصرف مواد، افزایش دانش و تغییر نگرش نسبت به مواد، ارتقاء سطح توانمندی‎های روانی و اجتماعی در عرصه خود کنترلی و مراقبت در برابر اعتیاد در دانش آموزان و ارتقاء دانش مدیران و مربیان در مدارس متوسطه دوم و یکپارچه‎سازی اقدامات پیشگیرانه به نحوی که سه لایه مدیر، خانواده و دانش آموز را دربر گیرد.

وی ادامه داد: نکته مهم در این طرح شکستن سکوت در مدارس نسبت به پدیده اعتیاد است تا مدیران و معلمان به راحتی بتوانند در برابر کنترل آسیب اعتیاد در مدارس گام های اساسی بردارند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تصریح کرد: طی 37 سال پس از انقلاب، بیش از  9 هزار تن  انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها توسط پلیس کشف شده و این مهم در هیچ جای جهان دیده نمی‎شود.اقدامات قابل توجه‎ای در برخورد با عوامل قاچاق و مواد مخدر در کشور انجام شده و صدها نفر دستگیر شدند و بیش از  3 هزار و 800 شهید و 12 هزار جانباز مبارزه با مواد مخدر در کشور، نشان از این است که ما در این عرصه موفق وارد شدیم.

وی با بیان اینکه در استان گلستان طی 15 سال اخیر شاهد بودیم نیروی انتظامی بالغ بر 125 هزار و 240 نفر مرتبط با مواد مخدر را دستگیر کرده، اظهار کرد: با وجود  همه دستگیری ها و کشف مواد، شیوع مصرف مواد مخدر در بین جمعیت عمومی استان(15 تا 64 سال) نگران کننده بوده که بیانگر این است که دستگاه های فرهنگی استان باید با جدیت بیشتری در خصوص مهار و کنترل اعتیاد گام برداشته شود.
 

ضریب اعتیاد بین دختران و زنانی که دچار یک اختلال خلق هستند، 4 برابر بیشتر از سایرین  است

80 درصد دخترانی که به سمت اعتیاد رفتند دارای یک اختلال اضطراب بوده‌اند

صرامی خاطرنشان کرد: ضریب اعتیاد بین دختران و زنانی که دچار یک اختلال خلق هستند، 4 برابر بیشتر از سایرین  است و این میزان در دخترانی که دچار یک اختلال اضطراب هستند نیز 2.2 برابر بقیه افراد است.

وی با بیان اینکه 80 درصد دخترانی که به سمت اعتیاد رفتند دارای یک اختلال اضطراب بوده اند، گفت: باید در حوزه زنان و دختران نگاه جدی تر نسبت به ارتقای سلامت و روان جنس مونث حاکم شود و همه دستگاه‎های فرهنگی باید فعالیت‌شان را در این مسئله بیشتر کنند

زنان 6 سال زودتر از مردان به موادمخدر بشدت وابسته می‌شوند

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ادامه داد: زنانی که به سمت اعتیاد می‎آیند 6 سال زودتر نسبت به آقایان به ورته وابستگی شدید اعتیاد می‎رسند و این موضوع سبب می‎شود درمان آنان به شدت‎ سخت‎تر شود.

صرامی گفت: در حوزه دانشجویی تحقیقات ما نشان داد 2.6 درصد از دانشجویان در دانشگاه دولتی تجربه مصرف مواد داشتند که ضرورت دارد با جدیت بیشتر برای ایمن‎سازی دانشجویان گام برداشته شود.

وی اظهار کرد: طبق جدیدترین تحقیقات در سطح کشور، 53 درصد معتادان تریاک، 12 درصد از معتادان حشیش، علف، گرس و ماری‎جوآنا، 8 درصد معتادان شیشه و 7 درصد هروئین مصرف می‎کنند.

/انتهای متن/

درج نظر